18-09-17

De kuip: Veel meer dan alleen een voetbalstadion

De Kuip heeft eigenlijk geen introductie nodig. In de 80-jarige geschiedenis werden hier de grootste Europese finales gespeeld en vierde Feyenoord prachtige successen. Maar De Kuip is veel meer dan alleen een voetbalstadion.

Dat bewijst de grote lijst aan internationale sterren die in het verleden optraden in De Kuip, dat bewijst ook een wedstrijddag in de schaduw van Anne Kleingeld en Zara Ghzili, salesmanagers van De Kuip Meetings & Events. Zij nemen Friends in Business mee door het prachtige stadion, dat tegelijkertijd een van de meest veelzijdige evenementenlocaties van de regio Rotterdam is.
Zo’n anderhalf uur vóór Feyenoords eerste thuiswedstrijd van het seizoen 2017/2018 is het al gezellig druk in De Kuip. Supporters drommen samen bij de toegangspoorten, trams rijden af en aan om nog meer mensen af te zetten bij de halte op een steenworp afstand van het stadion. Automobilisten vinden hun plekje op het gigantische, en buiten wedstrijddagen om gratis, parkeerterrein voor het Maasgebouw. In het Maasgebouw staat salesmanager Anne Kleingeld ons, en de eveneens uitgenodigde eventmanagers, al op te wachten.

Brasserie
De eerste stop is Brasserie De Kuip. In de sfeervolle eetgelegenheid in het hart van het stadion dineert Kleingeld op wedstrijddagen met haar gasten. Met de magische Kuip op de achtergrond ademt de brasserie in alles de Feyenoord-sfeer. De gasten genieten van een door de chef-kok zorgvuldig samengesteld 3-gangenmenu. De brasserie is doordeweeks vrij te bezoeken voor een lunch of een kop koffie, en op aanvraag exclusief af te huren.

Boardroom
De volgende locatie is een bekende voor Friends in Business: de Gerard Kerkum Boardroom. Onlangs was de prachtige zaal het toneel van de bladpresentatie van dit magazine, vandaag doet de Boardroom dienst als de ontvangstruimte van de prominente gasten van Feyenoord. We zoeken clubicoon Ben Wijnstekers op, die met de eveneens aanwezige director Seathouders en sponsors voorbeschouwt op de komende wedstrijd tegen FC Twente. Het is bekend terrein voor de voormalig aanvoerder van Feyenoord, aangezien hij geregeld wordt ingezet als speaker op de vele corporate events in de Boardroom.

Wedstrijdspanning
De wedstrijdspanning neemt inmiddels voelbaar toe in het stadion. Tijd voor Kleingeld om samen met haar collega-salesmanager Zara Ghzili een kind van een van de relaties op te zoeken dat vandaag als mascotte aan de hand van een speler mee het veld op mag. De route naar het veld loopt langs de buitenring. Een plek waar tijdens personeelsfeesten in De Kuip vaak sportieve activiteiten plaatsvinden, maar die nu wordt bevolkt door supporters die zich opmaken voor de wedstrijd en nog snel een glimp van de spelers hopen op te vangen bij het spelersgebied.

Spelerstunnel
Via de unieke spelerstunnel, die eveneens als locatie voor vergaderingen en borrels gehuurd kan worden, betreden we het heilige der heiligen: het veld. De grasmat van De Kuip is de afgelopen vier seizoenen uitgeroepen tot het beste van Nederland en ook nu ligt het veld er weer piekfijn bij.
En dan te bedenken dat het veld de afgelopen zomermaanden nog het toneel was van de meest uiteenlopende evenementen. Zo traden Najib Amhali en Jandino Asporaat op in De Kuip met de grootste comedyshow ooit in Nederland. Daarvóór was het veld de ondergrond voor diverse bedrijventoernooien en bedrijfsevenementen. Maar nu is elk grassprietje weer tot in de perfectie geprepareerd op weg naar een vijfde veldtitel in successie.

Kerstfeest in De Kuip
Onderweg naar de Business Seats op de tweede ring van het stadion komen Kleingeld en Ghzili een bekende relatie tegen, die met zijn bedrijf een kerstfeest vierde in De Kuip. Ter gelegenheid van zijn veertigste verjaardag krijgt deze relatie een Feyenoordshirt overhandigd met een toepasselijk rugnummer. Een attentie die met evenzoveel enthousiasme wordt ontvangen als het verhaal dat hij afsteekt over zijn evenement in De Kuip: ‘Het was geweldig om in het mooiste stadion van Nederland een evenement te kunnen organiseren. Het contact en de samenwerking met de mensen van het stadion was perfect, dus we hopen snel nog een keer terug te komen in De Kuip. ’

Meer dan alleen voetballen
Het stadion is inmiddels tot de nok toe gevuld met supporters, uit de speakers komt een luid tromgeroffel, gevolgd door het clublied van Feyenoord. De spelers komen het veld op, het nieuwe Eredivisieseizoen gaat beginnen. Nu de dames hun plek hebben gevonden op de tribune, vertellen ze vol passie over hun werk als salesmanager. ‘In een stadion kan je zoveel meer doen dan alleen voetballen’, zegt Kleingeld. ‘Dat maakt ons werk zo leuk. We proberen met de evenementen die hier plaatsvinden altijd de koppeling te maken met het stadion of de club en de authentieke ruimtes die zoveel mogelijkheden bieden. Die combinatie maakt De Kuip uniek ten opzichte van andere evenementenlocaties in de stad.’

Familiedag
Ghzili noemt als voorbeeld een familiedag van een groot bedrijf die onlangs plaatsvond. Een evenement waar nagenoeg alle facetten van het stadion werden ingezet voor een onvergetelijke dag voor jong en oud. ‘Letterlijk elk plekje is te gebruiken voor een evenement. Tijdens die familiedag konden we daardoor activiteiten organiseren voor jong en oud en op de meest bijzondere plekken van het stadion. Onder meer een djembé-workshop in de gastenkleedkamer, een ouder-kind-toernooi op het veld, activiteiten op de buitenring en een sushi-workshop in Brasserie De Kuip. Door kinderen in de Feyenoord Campus een les te laten volgen van SV Gio, de sport- en leerclub van Giovanni van Bronckhorst, konden we ook een link leggen met het MVO-beleid van Feyenoord. In de voetsporen van de hoofdtrainer van Feyenoord en een mooi inzicht voor jong en oud in het maatschappelijke beleid van de club. ’

Inspirerende omgeving
De vele mogelijkheden die het stadion biedt, zijn volgens Kleingeld ook het beste antwoord op de misvatting dat een voetbalstadion te groot en te onpersoonlijk zou zijn. ‘Naast de unieke plekken in het stadion hebben we vijftien verschillende zalen met stuk voor stuk hun eigen identiteit. De ruimtes zijn eenvoudig te koppelen en te scheiden, waardoor we voor ieder gezelschap, van 50 tot 2.500 personen, een geschikte en sfeervolle ruimte kunnen creëren. Of het nu gaat om een brainstormsessie in de inspirerende omgeving van De Kuip, een receptie of een groot evenement: we gaan altijd met dezelfde liefde en energie aan de slag om elk evenement een onvergetelijk te maken. De wensen van de klant laten samensmelten met de unieke mogelijkheden van De Kuip. Dat is het allermooiste.’

Meer nieuws