Algemeen nieuws

‘Elke koning heeft een kleermaker nodig’ 

17-10-22

Het is een opmerkelijke alliantie tussen twee iconen: Zegna (opgericht in 1910) kleedt voortaan de spelers en trainers van het eveneens meer dan honderd jaar oude Real Madrid (1902). Sinds de start van dit voetbalseizoen is het Italiaanse modehuis de officiële Luxury Travelwear Partner van De Koninklijke. ‘Elke koning heeft een kleermaker nodig’, aldus de Zegna Group. 

Zegna Group maakt luxe maatpakken, maar ook chique vrijetijdskleding. De Italianen timmeren flink aan de weg. In 2018 nam het de Amerikaanse collega Thom Browne over en in 2021 ging het bedrijf, als eerste Italiaanse modehuis, naar de beurs in New York. De familie Zegna bezit nog steeds ongeveer tweederde van de aandelen. CEO is Ermenegildo Zegna, de kleinzoon van de gelijknamige oprichter. 

Zegna is gespecialiseerd in mannenmode en luxe stoffen. Het hoofdkantoor staat in de Italiaanse modehoofdstad Milaan. De groep is actief in 80 landen en heeft circa 300 winkels over de hele wereld. 

José Mourinho

Ook voormalig Real Madrid-coach José Mourinho verbond zich deze zomer aan Zegna. De eigenzinnige Portugese trainer, die afgelopen seizoen met AS Roma de Conference League won, is lid geworden van ‘de 232’. Dat is het clubje merkambassadeurs, door Zegna omschreven als ‘familie van visionairs’. 

‘Morgen is geen bestemming, het is een reis’, aldus Mourinho. ‘Maar als je weet waar je naar op weg bent, zul je vrij zijn om je eigen pad te volgen. En dat zal waarlijk een pad zijn dat het waard is om te nemen.’

Oasi Zegna

In de jaren 30 van de vorige eeuw liet oprichter Ermenegildo Zegna een weg aanleggen. Deze 44,5 kilometer lange ‘Weg naar Morgen’ leidt naar de Oasi Zegna, een natuurgebied in de streek waar hij geboren was: de Biellanese Alpen in Piemonte. 

20 jaar eerder, vlak nadat hij als 18-jarige zijn eerste wolfabriek startte, was Ermenegildo al begonnen met het planten van bomen. Zo bouwde hij aan een natuurpark dat vandaag de dag ongeveer 100 vierkante kilometer beslaat. De weg, de 232, staat symbool voor de inspiratie en toekomstvisie van de Zegna Group.

‘Omdat het onze weg bepaalt en verweven is met alles wat we de afgelopen 112 jaar hebben gedaan. Het is de essentiële waarheid van onze oprichter om te hopen dat we een morgen kunnen weven die onze dromen waardig is.’

Wintercollectie

Dat komt terug in de collectie van deze herfst en winter. Functioneel en individueel, comfortabel maar niet conformistisch. Met, zo omschrijft Zegna het zelf, ‘een gelaagdheid en versmelting van vormen en functies’. Zo doen pullovers en dikke truien bijvoorbeeld dienst als bovenkleding. ‘De scheiding tussen binnen en buiten, lagen en bovenkleding, is vaag en wordt voortdurend omgedraaid.’

Meer nieuws