23-05-22

MAGISCHE MACHINE

Nostalgie en digitalisering gaan bij Wim van Merkensteijn van Perfect Groep hand in hand. Hij praat even openhartig over het verleden als over de toekomst. ‘Ik sluit een fusie niet uit.’

Even oud
Zolang hij het voor het zeggen heeft binnen Perfect Groep, gaat-ie niet weg. De couverteermachine van Bell & Howell is er al net zo lang als hij en alleen al om die reden heilig. Wim van Merkensteijn, directeur-eigenaar van Perfect Groep, tekende in juli 1985 een arbeidsovereenkomst met zijn vader Frans. ‘In diezelfde maand werd deze machine geleverd’, herinnert hij zich als de dag van gisteren. Hij kwam als geroepen. ‘Vóór 1985 was het vullen van de enveloppen 100 procent handwerk.’

Eerlijk is eerlijk
Perfect Groep gold in 1955 bij de oprichting als ‘verlengstuk van de postkamer’. ‘Het is anno 2022 niet meer voor te stellen, maar de databases van opdrachtgevers lagen in mijn jeugd, de jaren 70, nog opgesloten in een metalen kast met ponsplaatjes.’
‘Na deze machine volgde meerdere machines, die daarna ook weer van de hand zijn gedaan. De Bell & Howell is altijd blijven staan en wordt nog dagelijks gebruikt. Bij goed onderhoud is deze niet kapot te krijgen. Bijna alles aan de machine is mechanisch en daardoor beduidend minder kwetsbaar dan machines met veel elektronische onderdelen.’ De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de nostalgie domineert in de keuze ‘m niet te vervangen.

Nieuwe plek
De Bell & Howell gaat hoe dan ook mee naar het nieuwe pand waar Van Merkensteijn naarstig op zoek naar is. ‘Het pand aan de Jan van Galenstraat in Schiedam heb ik verkocht. De papierstromen zijn afgenomen, we hebben om die reden minder ruimte nodig. In elk geval geen loods waar plek is voor 3.600 pallets.’ Bij de verkoop heeft hij bedongen dat hij tot de kerst van dit jaar een deel van het huidige pand mag blijven benutten.

Attentiewaarde in de brievenbus
Zorgen om de cijfers van Perfect Groep hoeven we ons niet te maken. Integendeel. ‘We zijn door de coronacrisis niet één klant kwijtgeraakt. Het werk is in de loop der tijd anders geworden. Een groot deel verloopt tegenwoordig digitaal. Niet volledig, dat niet. De attentiewaarde van post in de brievenbus is nog altijd hoger dan via een e-mail.’

Juist
Aan de buitenwereld blijft het lastig uit te leggen waar Perfect Groep precies voor staat. ‘Alles wat je met een adres kan, dat verzorgen wij. Wij regelen dat de boodschap van onze klanten op het juiste moment via het juiste kanaal op het juiste adres belandt. De response verwerken we vervolgens in hun database.’

Samen
Van Merkensteijn zinspeelt met de gedachte om de krachten te bundelen met een vergelijkbare partij. ‘Samen sta je sterker. Door samen op te trekken, kun je die dure printers beter benutten. Je haalt meer rendement uit je apparatuur. Ik ben 56 jaar, ik wil nog zeker een paar jaar door, maar ik heb geen opvolger. Mijn kinderen hebben geen affiniteit met deze sector. Een fusie sluit ik om meerdere redenen niet uit.’

De klap en het perspectief
Perfect is het hoogst haalbare, weet Van Merkensteijn. ‘Niemand is perfect, maar je kunt wel streven naar perfecte dienstverlening. Het uitsluiten van toeval waardoor het mis kan gaan, daar gaat het om.’ 
Perfect Groep is als naam door zijn vader bedacht. ‘In 2008, twee dagen na mijn verjaardag, is hij plotseling overleden. Ik ben op tweede kerstdag jarig. Die dag speelde Feyenoord tegen NAC, we zaten samen in De Kuip. Twee dagen later is hij thuis van de trap gevallen. Die klap is hij niet te boven gekomen. Zijn erfgoed zal ik tot in de perfectie bewaken, ongeacht de toekomstige bedrijfsstructuur. Perspectief is er genoeg. Iets versturen, dat blijft altijd…’

Niets is sterker dan dat ene woord…
Niet alleen voor direct mails en postpakketten bet je bij Van Merkensteijn aan het juiste adres, voor een voetbalpraatje is de oud-voorzitter van de supportersvereniging van Feyenoord eveneens 24/7 te porren. ‘Feyenoord gaat nu eenmaal als een rode draad door mijn leven.’ 
Tijdens zijn voorzitterschap is via Trichis een boek uitgebracht met de meest opvallende Feyenoord-tattoos. Hij staat erin, maar zonder tattoo. ‘Ik sta met een quote op de kaft. Ik heb geen tattoo. Als ik die al ooit zal nemen, ik waag het te betwijfelen, dan wordt het een Feyenoord-tattoo. De liefde voor Feyenoord, dat is een liefde die nooit overgaat.’ 

Sturen via zakgeld
De liefde voor zijn vak heeft hij bij de volgende generatie niet door de strot willen duwen. ‘Die keuze moet geheel vrijwillig zijn.’ Maar de liefde voor Feyenoord is bij zijn zoon en dochter niet helemaal uit zichzelf ontstaan. ‘Daarin heb ik mijn kinderen wel een beetje gestuurd. Ze kregen altijd dubbel zakgeld in de weekenden dat Feyenoord won en Ajax tegelijkertijd verloor.’

Meer nieuws