Algemeen nieuws

Werring & Schuler werd overgenomen door Administor. Marcel Werring: “Ik wilde geen manager meer zijn”

16-05-25

Na dertig jaar ondernemen en het opzetten van een kantoor dat uitgroeide tot een begrip in de regio, besloot Marcel Werring dat het tijd was voor een nieuw hoofdstuk. Werring & Schuler werd overgenomen door Administor. Nu, een paar maanden later, kijkt hij met een goed gevoel terug: “Het was spannend, maar ik wist dat het de juiste stap was.”

“Ik vond het ondernemerschap altijd fantastisch,” vertelt Werring. “Maar de laatste jaren merkte ik dat het managen me steeds zwaarder viel. Er komt zóveel bij kijken: processen optimaliseren, personeel aansturen, IT-vernieuwing… Soms zag ik wekenlang nauwelijks een klant.” En juist van dat klantcontact genoot hij het meest.

Tijdens een vakantie met zijn vriendin viel alles op zijn plek. “Ik had de tijd om echt even afstand te nemen. En toen dacht ik: wil ik dit blijven doen tot mijn pensioen? Het antwoord was nee. Ik wilde weer doen waar ik blij van werd, en meer vrijheid. Toen besloot ik dat het tijd was om het kantoor te verkopen.”

Op zoek naar de juiste partij

Voor de zoektocht naar een koper schakelde Werring zijn ex-partner, en jarenlang zijn compagnon, Annelies Schuler in. Naast haar parttimefunctie als fiscalist bij Werring & Schuler is zij ook overnameadviseur en begeleidde zij het hele traject. “Van het opstellen van het verkoopdocument tot het selecteren van kandidaten en voeren van gesprekken. Heel waardevol. Je komt met allerlei partijen in gesprek, en het is steeds aftasten: past deze partij bij mij, bij mijn mensen, bij de cultuur?”

De wensen van Werring waren helder: het fysieke kantoor moest in stand gehouden worden, inclusief het team, en de nieuwe eigenaar moest het naar een hoger plan kunnen tillen. “Sommige geïnteresseerden wilden het kantoor opheffen en de klanten en het personeel opnemen in een grotere organisatie, anderen hadden geen duidelijke visie. Administor sprong er meteen uit. Ze waren serieus, vriendelijk, en kwamen elke afspraak na. En: wij werden hun eerste kantoor. Dan weet je dat je ertoe doet.”

Een spannend moment, maar zonder twijfel

Op 6 januari was het zover: de verkoop werd officieel bij de notaris. “Dat blijft een bijzonder moment. Bloemen, felicitaties, goede sfeer. Maar ook: je tekent voor het einde van een tijdperk. Toch voelde het goed. Dit was mijn eigen keuze, en ik heb er geen seconde spijt van gehad.”

Tegenwoordig werkt hij nog drie dagen per week in het kantoor, nu dus onder de vlag van Administor. “Ik doe waar ik energie van krijg: de relaties met mijn klanten onderhouden, adviseren. Het managen laat ik helemaal aan Jacco Heemskerk, mijn opvolger, over. En eerlijk? Hij doet het beter dan ik had durven hopen. Betrokken, gestructureerd, en met oog voor mensen. Dat geeft rust.”

“Loslaten is soms lastig, maar wel nodig”

Natuurlijk was het een emotioneel proces. “Toen ik het personeel in december vertelde dat het kantoor verkocht werd, was dat een moeilijk moment. Maar ik had er écht vrede mee. Geen twijfel, geen spijt. Ik heb heel veel steun gehad aan Administor in het hele proces. Alles liep gestroomlijnd, en ik ben bewust niet de baas achter de schermen gaan spelen.  Je moet niet over je graf heen willen regeren. Jacco mag het op zijn manier doen. Het is nu een Administor-kantoor.”

“Het wordt steeds lastiger om goede mensen te vinden”

Over de toekomst van de branche is Werring duidelijk en realistisch: “Het personeelstekort is een serieus probleem. Er stromen minder jongeren de sector in, en ZZP’ers zijn vaak onvoorspelbaar.” Administor kijkt dan ook verder dan Nederland. “Ze zijn bezig met het openen van een kantoor in Zuid-Afrika. We werken daar samen met ontzettend betrokken en professionele mensen. Sommige collega’s vonden het idee best eng, maar dat is ook een kwestie van wennen. Ik geloof dat het noodzakelijk is om flexibel te blijven in je personeelsbeleid.”

“Wacht niet te lang met nadenken over je opvolging”

Werring kijkt in elk geval positief terug op de afgelopen maanden. “Ik heb kunnen overdragen op een manier waar ik trots op ben. De prijs was goed, het team bleef aan boord, en ik doe eindelijk weer wat ik leuk vind en heb ook veel meer vrije tijd.”

Zijn belangrijkste advies? “Wacht niet tot je vastloopt of ziek wordt. Begin op tijd met het verkoopklaar maken van je kantoor en nadenken over hoe je wilt overdragen, en aan wie. Zoek een partij die je mensen begrijpt, je cultuur respecteert en je kantoor serieus neemt. Administor was dat voor mij. En ik gun iedere ondernemer zo’n goede match.”

Meer nieuws