Blog Annexum: twintig jaar beleggen in vastgoed is twintig jaar vooruit kijken



Is het vakmanschap, intuïtie of geluk? Of is het een combinatie waarmee oprichter en CEO Huib Boissevain Annexum heeft gebracht waar het nu staat? De markt altijd voor zijn en denken in oplossingen was de rode draad van zijn werkwijze. Zowel in goede en als in slechte tijden. En dit blijft het motto voor de toekomst.

Kansen zien leidde tot grootse vastgoedtransacties
Twintig jaar geleden werden producten met een hoog rendement fiscaal gunstiger door het nieuwe boxenstelsel. Huib voorzag de kansen die dit bood en richtte Annexum op. Beleggen in vastgoed werd populair. En het aantal aanbieders van vastgoedbeleggingen voor particulieren groeide snel.

In eerste instantie ging de aandacht uit naar kantoren, ook bij Annexum. Maar de vraag was groot en winkels en woningen kwamen in de portefeuilles. Huib kijkt met veel plezier terug op deze tijd.

'Dit was de tijd van grootse dingen. In deze tijd had ik mijn mooiste fonds met de acquisitie van het casino op het Leidseplein. Dit realiseerde een rendement voor beleggers van boven de 30% per jaar.'

De groei ging snel en de winstgevendheid van de groei was uitstekend. Het beheersen van de groei, dát bleek in die tijd de grootste uitdaging te zijn.

Continuïteit in crisistijd door drie cruciale beslissingen
Voordat de kredietcrisis losbarstte, besloot Huib zijn bedrijf te herstructureren. Het doel was het aanzienlijk terugbrengen van de kosten. Dit bleek een goede beslissing. Hierdoor dekten de inkomsten uit de bestaande fondsen de lopende kosten, ook in tijden van crisis.

'Ik heb nooit nieuwe fondsen hoeven maken uit nood. Dat geeft rust. Fondsen maken als de sommen niet kloppen is niet goed.'

De kredietcrisis had grote gevolgen voor vastgoedbeleggers. De toen nog zo belangrijke kantorenmarkt stortte in. Waardes van het vastgoed halveerden. Aanbieders van vastgoedfondsen voor particulieren gingen failliet. Banken gingen over tot executieverkoop en beleggers zagen hun rendement verschrompelen.

Het leidende thema tijdens de crisis was ‘continuïteit’. Voor Huib draaide alles om het overeind houden van de fondsen. Het probleem van de banken overnemen bleek de oplossing.

'Door de bank het bedrag van de executiewaardes van het vastgoed te betalen, bleven de fondsen overeind. De bank bleef een onzeker executieproces bespaard. En ik kon een deel van de waarde voor de beleggers behouden.'

Annexum herstructureerde haar fondsen met hulp van Londense fondsen, die nieuwe financieringen verstrekten. De volgende uitdaging was het omzetten van initiële dure leningen naar goedkopere leningen. En de panden verkoopklaar maken.

Omvang werd tijdens de crisis steeds belangrijker. Het samengaan van Annexum in 2009 met Bakkenist en Emmens bleek de derde cruciale beslissing. Hiermee kreeg Annexum de eerste supermarkten in portefeuille. In deze tijd zijn ook de zorgfondsen ontstaan, vooral fondsen met zorgwoningen.

Balans in de portefeuille bewaken, ook tijdens de coronacrisis
Door de coronacrisis werden de al voorbereide verkopen van de herstructureringsfondsen niet afgerond. Deze fondsen worden nu stap voor stap geliquideerd. Helaas met wisselend succes, geeft Huib toe. Ondanks alles blijft hij lessen uit slechte tijden halen.

'De supermarkten bewijzen weer dat zij ook in tijden van economische crisis een stabiele en aantrekkelijke belegging zijn. Wij blijven daarom ook in de toekomst particulieren de mogelijkheid bieden in supermarkten te beleggen.'

Daarnaast zal Annexum actief blijven in woningen. Ondanks de ontwikkelingen en maatregelen op de woningverhuur- en koopmarkt, blijven woningen een aantrekkelijke beleggingscategorie. De verwachting is dat ook het aanbod zorgvastgoed gaat groeien. Dit zijn producten die goed bij de klanten van Annexum passen.

'De afgelopen twintig jaar van Annexum lijkt wel wat op een bijbels verhaal, met acht vette jaren en acht magere jaren. Maar daar ga ik voor de toekomst niet vanuit. Wij zijn van plan nog heel wat jaren een aantrekkelijk rendement voor onze beleggers te behalen.'



Artikel gaat over




Gerelateerd nieuws

Harry Noorlander (UBN Uitzendbureau) in Studio Friends in Business

Harry Noorlander (UBN Uitzendbureau) in Studio Friends in Business

Een nieuwe uitzending van Studio Friends in Business met Harry Noorlander, mede-eigenaar van UBN...

Erkend Duurzaam Plus-certificaat voor Van Mossel Automotive Groep

Erkend Duurzaam Plus-certificaat voor Van Mossel Automotive Groep

Van Mossel heeft het Erkend Duurzaam Plus-certificaat binnen, hét duurzaamheidsmerk van de...

Frank van Leeuwen (Van Leeuwen Specialist in Car Cosmetics): 'Al ziet het er van tevoren nog zo extreem uit...'

Frank van Leeuwen (Van Leeuwen Specialist in Car Cosmetics): 'Al ziet het er van tevoren nog zo extreem uit...'

Een leuke post op LinkedIn van partner Van Leeuwen Specialist in Car Cosmetics. Over een auto...


Schrijf in voor onze nieuwsbrief en digitale magazine.

Het laatste nieuws

Harry Noorlander (UBN Uitzendbureau) in Studio Friends in Business

Harry Noorlander (UBN Uitzendbureau) in Studio Friends in Business

Een nieuwe uitzending van Studio Friends in Business met Harry Noorlander, mede-eigenaar van UBN...

Erkend Duurzaam Plus-certificaat voor Van Mossel Automotive Groep

Erkend Duurzaam Plus-certificaat voor Van Mossel Automotive Groep

Van Mossel heeft het Erkend Duurzaam Plus-certificaat binnen, hét duurzaamheidsmerk van de...

Frank van Leeuwen (Van Leeuwen Specialist in Car Cosmetics): 'Al ziet het er van tevoren nog zo extreem uit...'

Frank van Leeuwen (Van Leeuwen Specialist in Car Cosmetics): 'Al ziet het er van tevoren nog zo extreem uit...'

Een leuke post op LinkedIn van partner Van Leeuwen Specialist in Car Cosmetics. Over een auto...