‘Dat wordt niks met die jongen’


Ron Smit volgt zijn hart met Deuren Service Nederland


Stel: je weet al op jonge leeftijd precies wat je wilt. Wat doe je dan als dat niet is wat de buitenwereld van je verwacht? Ron Smit, directeur Deuren Service Nederland, luisterde naar zijn hart.

Autoraampjes wassen

De ondernemer in Smit kwam al vroeg tot leven. ‘Ik was altijd bezig met handel. Autoraampjes wassen bij de veerpont, een krantenwijk of vakken vullen bijvoorbeeld. Niet omdat ik rijk wilde worden, maar omdat ik graag bezig wilde zijn en met mensen in contact wilde komen. In die periode besefte ik dat ik later graag de verkoop in wilde. Maar dan wel de technische verkoop, want ik was ook graag met techniek bezig.’

Je hart volgen

Het waarmaken van zijn droom ging niet vanzelf. ‘Ik ben begonnen op het atheneum. Hoewel me dat goed af ging, was het niet mijn ambitie. Ik wilde niet theoretisch bezig zijn, maar met m’n handen werken. Maar ja, het advies was atheneum, dus moest ik dat doen...’

Van atheneum naar lts

‘Toen heb ik er wel een beetje met de pet naar gegooid. Ik moest van school af en koos daarna voor de lagere technische school. Mensen dachten: dat wordt niks met die jongen. Terwijl ik heel goed wist wat ik wilde doen. Probeer dat maar eens aan de buitenwereld uit te leggen… Die ziet de stap van atheneum naar de lts als degradatie. Toen dacht ik wel: ik ga ze even laten zien wat ik kan. Want als ik ergens voor ga, dan is dat voor 100 procent.’

Piketpaaltjes slaan

‘Als je ergens ambitie voor hebt, moet je piketpaaltjes slaan. Ik wilde voor mijn 30e in de technische verkoop werken. In juni 1995 begon ik bij een leverancier van bedrijfsdeuren als servicemonteur. Na een paar jaar werd ik accountmanager. Vergelijk het een beetje met hoe je Feyenoordsupporter wordt: je wordt geboren met rood-witte bloedlichaampjes.’

Braderieën

Het contact met mensen is de rode draad in het leven van Smit. Zo stond hij jarenlang in het weekend met Feyenoord-merchandising op braderieën. ‘Om half zeven de deur uit en twaalf uur later helemaal kapot en verkleumd weer thuis. Ik verdiende er nauwelijks iets aan, maar daar ging het ook niet om. Het contact met mensen, Feyenoord naar die mensen toe brengen en daarmee ook nog de club steunen: daar deed ik het voor.’

Geen woorden, maar daden

Smit steekt ook als vrijwilliger graag de handen uit de mouwen. ‘Langs de zijlijn roepen dat iets niet goed is, is makkelijk. In plaats daarvan kun je ook bijvoorbeeld je sportclub daadwerkelijk verder helpen. Ik vind dat superbelangrijk.’

Die overtuiging was, samen met de rood-witte bloedlichaampjes in zijn lijf, de drijfveer om vanaf 2003 dertien jaar actief te zijn bij de supportersvereniging van Feyenoord. Eerst als sfeercoördinator, en van 2011 tot 2016 als voorzitter. ‘Dat vond ik een eer’, blikt Smit terug.

‘Eén van de meest memorabele momenten uit die periode was de massale steunbetuiging aan de toenmalige Feyenoordspeler Alfred Schreuder en zijn ongeneeslijk zieke dochter. Een eindeloze stroom van knuffelberen, gedichten en schilderijen. Ik stond op de middenstip in een bomvolle Kuip. You’ll Never Walk Alone klonk. Tranen over m’n wangen en centimeters dik kippenvel…’

Gezonde groei

In 2014 startte Smit, op aanraden van diverse klanten, Deuren Service Nederland, dat gespecialiseerd is in verkoop, onderhoud en reparaties van bedrijfsdeuren en laad- en lossystemen. Vanuit Spijkenisse bedient het bedrijf ruim 1.500 klanten door heel Nederland. Het verhuisde onlangs naar een nieuw pand, met een grotere showroom. ‘We gaan ons in 2020 wat meer op de particuliere markt richten, bijvoorbeeld met garagedeuren. We houden daarbij goed in de gaten dat onze groei gezond blijft. Ook hier geldt: we gaan voor 100 procent voor elke klant. Goed advies, persoonlijk contact en het nakomen van afspraken blijven het belangrijkste.’ 

360 dagen plezier

Binnen zijn bedrijf vindt Smit de perfecte mix van werken met mensen en techniek. ‘Hier doe ik wat ik leuk vind. Dat geef ik ook mijn drie kinderen graag mee, door ze vrijheid te geven om hun eigen keuzes te maken. Zorg dat je 360 dagen van het jaar plezier hebt in wat je doet. Dat je denkt: vandaag heb ik het naar mijn zin gehad. Prima dat er dan vijf minder leuke dagen overblijven.’



Artikel gaat over




Schrijf in voor onze nieuwsbrief en digitale magazine.

Het laatste nieuws

Dirk Jan van Dijk (Palm Fruits): ‘Wij willen de markt veroveren met gezond eten, dat is de grote missie’

Dirk Jan van Dijk (Palm Fruits): ‘Wij willen de markt veroveren met gezond eten, dat is de grote missie’

‘Wij willen de markt veroveren met gezond eten, dat is de grote missie’, vertelt Dirk Jan...

Robbert Jan Doorenbos (Sizo): 'Ik krijg in deze periode juist energie om te zoeken naar iets moois'

Robbert Jan Doorenbos (Sizo): 'Ik krijg in deze periode juist energie om te zoeken naar iets moois'

'Corona doet veel, met ons allemaal. Maar met Sizo staan we niet stil, ik zoek naar alternatieve...

Axoft IT & Telecom: as a service, zorgeloos op vakantie

Axoft IT & Telecom: as a service, zorgeloos op vakantie

De zomer is in volle gang; traditioneel een periode waarin de bezetting wat lager is. Dat mag...