'Kwaliteit betaalt zich altijd terug'



Wat vijftien jaar geleden begon met drie personen in een lekke portakabin is inmiddels uitgegroeid tot één van de belangrijkste spelers in de Rotterdamse haven op het gebied van het transporteren van vloeistoffen voor de scheepvaart en industrie. Het geheim van Liquid Transfer Technology? 'We hebben in al die jaren nog nooit "nee" gezegd tegen een klant.'

Het is begin 1999 als Rob van der Spek het eigenlijk een beetje zat is. Het is best een leuke baan, ship repair manager bij Niehuis & Van den Berg, maar hij mist de dynamiek van de haven; die dagelijkse drukte, dat onverwachte, wat hij zo gewend was bij zijn vorige werkgever Marflex.  Tijdens dat moment van twijfel treft hij Jan Hamelink, op dat moment werkzaam bij Zeeland Supply. De twee raken met elkaar in gesprek en van het één komt het ander: in mei 1999 beginnen ze het bedrijf Liquid Transfer Technology (kortweg LTT), dat zich richt op het transporteren van vloeistoffen voor de scheepvaart en industrie. Het verhuren van slangen, fenders (grote rubberen stootkussens) en pompen – de producten die nodig zijn om vloeistoffen te verplaatsen – begint vanuit een portakabin. ‘Die huurden we van een timmerbedrijf op de Europoort, dat nog een stukje terrein over had’, zegt de 56-jarige Van der Spek. ‘Als het regende, moest je je regenpak aantrekken, zo lek was dat ding… Gelukkig hadden we binnen een jaar genoeg opdrachten om te kunnen verhuizen naar een pand aan de Dintelweg, waar we onlangs een nieuw pand hebben gebouwd voor onze opslag (zie kader hierboven, red.). Vijf jaar geleden zijn we met ons kantoor verhuisd naar Spijkenisse, iets dichter bij de bewoonde wereld.’

Mede-eigenaar Rob van der Sprek is trots op wat hij in vijftien jaar heeft bereikt met Liquid Transfer Technology

Komeet

Bedrijventerrein Halfweg is ook de locatie waar we Van der Spek spreken. In de anderhalf uur dat hij over LTT praat, wordt duidelijk dat er niet alleen op huisvestingsgebied dingen zijn veranderd. ‘We zijn flink gegroeid als je het vergelijkt met vijftien jaar geleden, maar zijn niet als een komeet omhoog geschoten’, vertelt de inwoner van Rotterdam. ‘We hebben kleine stapjes gezet, waardoor we altijd de kwaliteit hebben kunnen waarborgen. Dat vind ik heel belangrijk, want bij een dienstverlenend bedrijf moeten kwaliteit en service altijd voorop staan. We zijn 24/7 bereikbaar en “nee” zeggen tegen een klant is bij ons een doodzonde. Daar kun je voor ontslagen worden. In ons vijftienjarig bestaan hebben we nog nooit “nee” gezegd. Ik ben ervan overtuigd dat dat een van de pijlers is onder ons succes.’
 
Een andere succesfactor vormen de certificaten, zoals OHSAS, VCA en ISO, die in de loop der jaren zijn behaald. Mede door die kwaliteitskeurmerken is LTT sinds drie jaar een vaste supplier van Shell, aan wie het bedrijf slangen, fenders en zogenoemde mooring masters – toezichthouders die garant staan voor de veiligheid en kwaliteit – levert voor met name boord-boordoverslag. ‘Het werken voor Shell is ook een soort kwaliteitsstempel, want zo’n bedrijf gaat niet zomaar met je in zee’, zegt Van der Spek. Hij merkt het aan de forse groei die LTT sindsdien doormaakt. Inmiddels werken er veertien mensen bij het bedrijf. Ook werd slangenfabrikant Gutteling overgenomen. ‘Daardoor kunnen we klanten nu nog sneller bedienen; binnen maximaal twee uur kunnen we slangen leveren. Ook bieden we sinds kort complete slangenpakketten aan, voor zowel bedrijven aan de wal als voor schepen. Al naar gelang de wensen van de klant kunnen wij de slangen aanschaffen, beheren, schoonmaken en testen. Voor schepen hebben we een systeem ontwikkeld waarbij ze na elf maanden een seintje krijgen dat ze het slangenpakket binnen een maand moeten vervangen. Door ons internationale netwerk als eigenaar van Gutteling (LTT heeft onder andere vestigingen in Denemarken, Polen, Houston, Abu Dhabi en Singapore, red.) kunnen ze dat in vrijwel alle grote wereldhavens doen. Voor de schaal waarop wij dit doen, is dit uniek.’

Het nieuwe pand in de Europoort in aanbouw

Cowboys

Daarnaast verhuurt LTT speciaal equipment als stoomketels, warmtewisselaars en machines om tanks schoon te maken. Ook richt het bedrijf zich meer en meer op LNG, de brandstof waar steeds meer schepen op varen. Daarnaast is een speciaal team van chemische ingenieurs bezig met de ontwikkeling van een ontgassingsinstallatie, waarvoor zelfs een aparte bv (Vapor Treatment Technology) werd opgericht. ‘Er zijn dus volop ontwikkelingen in het bedrijf’, aldus Van der Spek. ‘Dat moet ook, want de markt is erg wispelturig. Het kan ineens stil worden; dan moet je flexibel zijn en kansen zien in een ander deel van de markt. Dat is ons altijd goed gelukt.’
Het heeft LTT gemaakt tot een van de drie grootste spelers op vloeistoftransfergebied in de Rotterdamse haven. En dat zal volgens Van der Spek niet snel veranderen. ‘Soms komt er een nieuwe partij, die de diensten goedkoper aanbiedt. Maar dat soort cowboys, zoals ik ze noem, verdwijnen altijd binnen een paar jaar. Doordat ze zo goedkoop aanbieden, kunnen ze bijvoorbeeld niet 24/7 standby staan. We hebben best wel eens klanten verloren aan zo’n cowboy, maar dat zijn klanten waar ik niks mee heb. Ik investeer liever in langdurige relaties, zoals met Shell en met Odfjell Netherlands. Die zien ons eerder als partner dan als leverancier. Dat is de rol die we willen hebben, want dan kunnen we doen waar we goed in zijn: optimale service en kwaliteit bieden. Dat kost dan wel iets meer, maar kwaliteit betaalt zich altijd terug, zo blijkt. Anders zouden we niet al vijftien jaar bestaan.’
 
Tekst: Bas Abresch
Fotografie: Anne Bal

 


Nieuw pand krijgt hightechwasstraat

Het nieuw gebouwde pand van Liquid Transfer Technology krijgt niet alleen 1.200 vierkante meter aan opslagruimte, maar ook een wasstraat voor de slangen. 'De enige ter wereld, heel erg hightech en volledig automatisch', aldus  directeur Rob van der Spek. 'De slang krijgt een tag, waardoor de computer precies weet welke vloeistof er doorheen is gegaan en door welke van de vier specifieke wasstraten de slang moet. Ik ben daar erg trots op, want dat heeft niemand anders. Bovendien hebben we het allemaal uit onze eigen zak betaald, zoals alle investeringen die we hier gedaan hebben.'

De wasstraat moet eind 2015 klaar zijn. De loods is een jaar eerder klaar en krijgt 298 zonnepanelen op het dak, waardoor het pand vrijwel volledig self supporting is qua stroomvoorziening. Ook wordt al het water uit de wasstraat opgevangen, gereinigd en hergebruikt. Alles is goedgekeurd door DCMR Milieudienst Rijnmond.

 


 



Artikel gaat over




Gerelateerd nieuws

“Werken met verlies? Nee! Nooit!”

“Werken met verlies? Nee! Nooit!”

Als nieuwkomers met onmogelijke tarieven jouw markt verzieken, ga je dan mee in de neerwaartse...

'Kwaliteit betaalt zich altijd terug'

'Kwaliteit betaalt zich altijd terug'

Wat vijftien jaar geleden begon met drie personen in een lekke portakabin is inmiddels...


Schrijf in voor onze nieuwsbrief en digitale magazine.

Het laatste nieuws

Drie architectenbureaus voor renovatie Museum Boijmans Van Beuningen ronde verder

Drie architectenbureaus voor renovatie Museum Boijmans Van Beuningen ronde verder

Museum Boijmans Van Beuningen en de gemeente Rotterdam hebben drie architectenbureaus gekozen...

Jarig Schouten Zekerheid (66) trakteert op flinke korting op cursus 'Pensioen in Praktijk'

Jarig Schouten Zekerheid (66) trakteert op flinke korting op cursus 'Pensioen in Praktijk'

Een mooie actie van het jarige Schouten Zekerheid. Het in Capelle aan den IJssel gevestigde...

BeGlobal ontwikkelt speciale solar tassenlijn voor gemeente Rotterdam

BeGlobal ontwikkelt speciale solar tassenlijn voor gemeente Rotterdam

BeGlobal heeft een speciale solar tassenlijn ontwikkeld voor de gemeente Rotterdam. De tas is...