Ondernemerschap

Blog Prodex: uniek opleiden vanuit de medewerker

21-06-21

Flexorganisaties (detacheerders en uitzendbureaus) staan voor steeds grotere uitdagingen, zo ook geldt dat voor Prodex. Het zijn niet alleen de schommelingen in de markt waar flexorganisaties op moeten inspelen. De belangen zijn steeds groter en de verwachtingen van de partners met betrekking tot om- en bijscholing zijn steeds meer zichtbaar. De taak om het kennisniveau van de medewerker op peil te houden ligt nu voornamelijk bij de flexorganisatie. Hoe zorg je ervoor dat het kennisniveau van het personeel altijd aansluit bij de vragen vanuit de markt en/of de partner?

Flexibele medewerkers investeren persoonlijk minder in hun duurzame inzetbaarheid dan medewerkers in vaste dienst, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Het traditionele leren en ontwikkelen is niet altijd het volgen van een opleiding van vier jaar. Het kan ook met het bekijken van een video van een half uur of het meelopen op locatie. Het zijn ook juist die kleine stapjes die belangrijk zijn in de ontwikkeling van medewerkers.

Opleiden vanuit de medewerker
Wat momenteel veel gebeurt, is dat medewerkers van flexorganisaties eerst een opleiding of training volgen, omdat ze die nodig hebben voor het uitvoeren van hun functie. Het is vaak niet de persoon, maar de functie die de persoon uitvoert die centraal staat. In de toekomst gaat dat zeker veranderen en de meeste werkgevers spelen daar dan ook op in. De wensen van de medewerker wegen steeds zwaarder, en dat is terecht. Bij Prodex benaderen wij het al een tijdje vanuit die hoek, dat blijkt ook uit onze sollicitatieprocedure. Tegelijkertijd is de rol van de werkgever en inlener niet alleen meer faciliterend, maar zouden zij de rol van goede en zorgzame werkgever moeten aannemen. Leer- en ontwikkelplatforms zijn doorgaans niet alleen gemaakt om aan de wettelijke verplichtingen te voldoen, maar om het maximale te halen uit de werknemers. Prodex zorgt ervoor dat haar kandidaten zich volledig kunnen focussen op hun ontwikkeling door het aanbieden van assessments en het aanleveren van rapporten en ontwikkel strategieën.

Drang om te switchen
Er zijn nog altijd flexwerkers die precies nu de tijd rijp vinden om te switchen naar een andere sector. Dat komt vooral omdat bepaalde sectoren (ondanks dat we weer langzaam richting de normale gang van zaken gaan) het door de corona uitbraak aardig te verduren hebben gehad. Bij omscholing staat de medewerker centraal. Hij/zij bepaalt zelf in welke richting hij/zij zich wil ontwikkelen en daar werkt Prodex dan ook graag aan mee. Door de juiste combinatie van leren en werken halen wij zo het maximale uit de werknemer. Tot slot blinkt Prodex uit in haar begeleiding van de werknemer, waardoor wij garant staan voor de ontwikkeling van onze collega’s op locatie.

Foto: Ferry Boshart (commercieel directeur Prodex)

Meer nieuws