Ondernemerschap

Blog Renaldo Au (Axoft IT & Telecom): hoe de coronacrisis het thuiswerken op de kaart heeft gezet

Axoft IT & Telecom - Rotterdam

Als gevolg van de coronacrisis is het aantal thuiswerkers nog nooit zo groot geweest. Veel bedrijven die er eerder nog over twijfelden, merken nu ook de voordelen van deze flexibele werkwijze. Wat denkt u ‒ wordt thuiswerken ‘het nieuwe normaal’? Renaldo Au van Axoft IT & Telecom deelt een aantal interessante cijfers en zijn visie erop.

Aantal thuiswerkers fors gegroeid
Thuiswerken is geen nieuw verschijnsel in het Nederlandse bedrijfsleven. Ook vóór de coronacrisis nam het aantal thuiswerkers steeds verder toe; tussen 2013 en 2018 steeg dat aantal met 25 procent, zo meldt het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). De coronacrisis heeft het aantal thuiswerkers in korte tijd fors doen stijgen. Eind maart was het aantal volledige thuiswerkers al gestegen tot 40 procent. Het is aannemelijk dat dit percentage inmiddels nog hoger is. 

Overwegend positieve geluiden
De oproep van het RIVM om zoveel mogelijk thuis te werken heeft veel bedrijven gedwongen kennis te maken met deze werkwijze. En met succes; 61 procent van de thuiswerkers geeft aan dat zij makkelijk vanuit huis kunnen werken. Dat geldt ook voor een groot deel van de medewerkers die eerder nog geen ervaring met thuiswerken hadden. 27 procent van de ondervraagden zal ook na de crisis vaker thuiswerken, mede als gevolg van de positieve ervaringen.  

Ruimte voor structurele veranderingen
Steeds meer collega’s en organisaties merken nu dat de verschillen tussen de kantoorruimte en de flexplek eigenlijk verwaarloosbaar zijn. Immers, waarom zou u iedere dag aansluiten in de file als u thuis direct aan de slag kunt? Brainstormen met collega’s? Dat kan net zo makkelijk via Microsoft Teams. En dankzij de cloud hebben we altijd toegang tot onze zakelijke data en apps. Het zou dan ook zomaar kunnen dat flexwerken ook na de crisis de zakelijke standaard blijft.  

Het begint bij de werkplek 
Ook bij thuiswerken geldt natuurlijk dat een goede voorbereiding het halve werk is. Dat begint bij een juiste invulling van de cloudwerkplek. Gebruiksgemak, productiviteit, bereikbaarheid en security kunt u hierbij als uitgangspunten nemen. Uw collega’s zouden thuis over dezelfde functionaliteiten moeten beschikken als op kantoor. Zonder concessies, flexibel, met betrouwbare verbindingen en conform robuuste veiligheidsstandaarden. Het zijn de kenmerken van een cloudwerkplek. 

Wat is uw kijk op thuiswerken?
Wellicht zijn u en uw collega’s onlangs ook door corona begonnen met thuiswerken. Gaat dat moeizaam en ziet u ruimte voor verbetering? Of misschien bent u al meer ervaren, maar kampt u met technische uitdagingen door de groei aan thuiswerkers binnen uw organisatie. Het zijn zaken die gevolgen kunnen hebben voor uw productiviteit en dienstverlening. Zonde, en bovendien onnodig. Door specialistisch advies in te schakelen haalt u het maximale uit deze thuiswerktijd, die naar verwachting nog wel even zal aanhouden.  

Meer weten? 
Wilt u meer weten over hoe u nog meer uit thuiswerken haalt? We verdiepen ons graag in uw situatie en bieden advies en oplossingen op maat. Ook in deze tijden laten we uw collega’s optimaal productief, veilig en bereikbaar werken. Neem contact met mij of een van mijn collega’s op. We helpen u graag!

Dit artikel wordt u aangeboden door

Axoft IT & Telecom

Axoft begrijpt dat bedrijven en organisaties moeten kunnen vertrouwen op een zorgeloze digitale werkomgeving. Een werkomgeving die zich voortdurend aanpast aan de wensen van uw organisatie, uw werknemer én uw klanten.Bezoek onze website www.axoft.nl voor meer informatie of bel ons. We zijn bereikbaar op het nummer 088-2210800.

Meer nieuws