Het Lonely Planet-effect: meer toeristen naar Rotterdam

20-09-16

Rotterdam profiteert van het “Lonely Planet-effect”. Het predicaat ‘Best in Travel 2016’ leverde in de eerste zes maanden van het jaar beduidend meer buitenlandse hotelgasten op. Ook de attracties en de musea zagen het aantal bezoekers flink toenemen.

Het aantal buitenlandse hotelgasten steeg in de eerste helft van 2016 met 17,4 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ook het aantal bezoekers uit eigen land nam toe, zo blijkt uit voorlopige CBS-cijfers. Rotterdam trok in totaal ruim een half miljoen hotelgasten, die samen goed waren voor bijna 800.000 hotelovernachtingen. Een stijging van respectievelijk 8,1 en 5,6 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2015.

Vijfde jaar op rij

Rotterdam ziet de hotelcijfers al meer dan vijf jaar op rij stijgen. De meeste hotelgasten kwamen net als voorgaande jaren uit Nederland (53 procent). Vanuit het buitenland kwamen in de eerste helft van 2016 de meeste bezoekers uit Groot-Brittannië (8 procent), Duitsland (7 procent), België (6 procent), Verenigde Staten (3 procent) en Frankrijk (3 procent).

De betaalde attracties werden in de eerste zes maanden ruim 1,7 miljoen keer bezocht. Dat is 11,5 procent meer. De Rotterdamse musea ontvingen 14,4 procent meer bezoekers. Ook het aantal inkomende passagiers op Rotterdam The Hague Airport nam toe, met 0,6 procent.

Verleiden

Om de populariteit van Rotterdam als aantrekkelijke toeristische bestemming vast te houden, is het nodig om actief te blijven sturen op het imago, stelt Ron Voskuilen, directeur van Rotterdam Partners, dat verantwoordelijk is voor de citymarketing. ‘Lonely Planet zal ons niet elk jaar in de top 5 van steden zetten die je moet bezoeken.’

‘Als stad zullen moeten blijven nadenken over hoe we onszelf op wereldniveau onderscheidend houden. Met bijvoorbeeld innovatieve initiatieven zoals “de Trap” tijdens de manifestatie “Rotterdam Viert de Stad” afgelopen voorjaar. Dat zet de schijnwerpers op je stad en verleidt mensen hier naartoe te komen.’

Meer nieuws