Ondernemerschap

‘OPGEVEN WAS GEEN OPTIE’

23-05-22

Misura Sartoria streeft al tien jaar naar het allerhoogste

Maatwerkspecialist Misura Sartoria viert dit jaar het tienjarig jubileum. Met een groot feest en met een gelikte campagnevideo, geschoten op het Comomeer. ’Mijn streven naar perfectie is vermoeiend. Voor anderen en voor mezelf.’

Lago di Como
Jimmy Karaaslan tikt met zijn middelvinger op de spatiebalk. Meteen klinkt vanuit zijn laptop een ronkend geluid. Een video begint. We zien een drone shot van het weidse Lago di Como, badend in de ochtendzon die langzaam zijn hoofd boven de bergtoppen uitsteekt. Onder in beeld vertrekt een V8 Riva speedboot. Hij maakt een halve cirkel in het rimpelloze water. In het volgende shot turen drie perfecte gestileerde modellen – één vrouw, twee mannen – naar de villa’s aan de oever. De vrouw pakt de rand van haar hoed vast, kijkt even naar beneden en legt dan haar hoofd in haar nek. 

Alles in eigen beheer
Armani? Versace? Hugo Boss? Nee hoor. De man die dit bedacht heeft, is gewoon een Rotterdamse ondernemer. De kleding die wordt getoond, komt uit zijn lente- en zomercollectie. ‘Idee, creatie, collectie, design, modellen, locatie, timing, planning’, somt Jimmy Karaaslan, eigenaar van Misura Sartoria, op. ‘Alles hebben we in eigen beheer gedaan. Ook alle kleding hebben we zelf ontwikkeld. Polo’s, T-shirts, hoodies, colberts. En zal ik je eens iets vertellen? Hier ben ik fúcking trots op.’

Sprezzatura
Tien jaar geleden droomde Jimmy al van een shoot op het Comomeer. In 2012 opende de Rotterdammer – in de geest van zijn (over)grootvader – zijn eerste maatwerkatelier in Amersfoort. In 2013 volgde de huidige zaak in de Rotterdamse Hofbogen. ‘Ik ben gecharmeerd van het Comomeer. Een prachtige plek, met onder meer het plaatsje Bellagio. Je proeft daar in alles de sprezzatura. Dat is de manier waarop Italianen hun kleding dragen en hun leven leiden. Je kunt het omschrijven als losheid, nonchalance. Maar wel het soort nonchalance waar goed over is nagedacht.’

Flaneren over de Coolsingel
In alles wordt Misura Sartoria – Italiaans voor ‘atelier voor maatwerk’ – geïnspireerd door Italië. Meerdere keren per jaar gaat Jimmy naar het land voor inspiratie. Maar, zo zegt hij, dat verhaal is inmiddels wel bekend. Net als het naaiatelier dat midden in zijn zaak staat. Daarom loopt hij liever in vijf minuten naar de Coolsingel. Dat levert een leukere foto op, let maar op. En jawel: zijn zandkleurige maatpak matcht perfect met het Rotterdamse stadhuis. Zelfverzekerd flaneert hij over de brede stoep, alsof hij niet de eigenaar van een modezaak is, maar een ingehuurd model.

Vermoeiende perfectie
Met hetzelfde oog voor detail begeleidde Jimmy de campagneshoot in Noord-Italië. De collectie reed hij zelf met een busje vanuit Rotterdam naar het Comomeer. Tijdens de draaidagen zat hij er ‘bo-ven-op’. ‘Ik heb flink geïnvesteerd. Videograaf, fotograaf, modellen, villa aan het meer. Dan moet alles kloppen. Het slagen van zo’n shoot zit ‘m in één specifieke houding van een model. Ik heb dat precies in gedachten. Zo móet het dan ook worden. Dus zeg ik: schiet deze eens van links. Soms kan ik geïrriteerd raken. “Pak ‘m nou eens effe van deze kant!” Vermoeiend hoor. Voor mezelf en voor anderen. Al weet iedereen dat het niet persoonlijk bedoeld is. Ik ben ontzettend loyaal aan de vakmensen met wie ik werk. Na de shoot is alles weer goed. Maar zelf was ik na die dagen kapót.’

Van beste naar slechtste jaar
Streven naar perfectie; Jimmy is niet anders gewend. De ruim 130 Google-reviews hebben allemaal de maximale vijf sterren. Hetzelfde geldt voor de beoordelingen op de website The Perfect Wedding. ‘Wij gaan nooit voor minder dan goud.’ 
Opgeven was dan ook geen optie toen na het ‘beste jaar ever’ het ‘slechtste jaar ever’ kwam. ‘In 2019 openden we onze winkel op de Zuidas in Amsterdam. Dat liep als een trein. Een jaar later kocht ineens niemand een pak meer. We zijn gewoon doorgegaan. Met eigen stoffen hebben we onze eigen mondkapjes genaaid; de pochet mask. We hebben zoveel mogelijk contact gehouden met onze klanten en maakten tijdig de switch naar casual kleding.’

Knalfeest
Natuurlijk lag Jimmy weleens wakker met een knoop in zijn maag. ‘Het ergste? Dat het volledig buiten je macht ligt. Het lag niet aan onze collectie, niet aan onze mensen, niet aan onze locaties. Het zou zonde zijn als jarenlang hard werken door externe factoren teniet zou worden gedaan. Ik ben geduldig gebleven, hield vertrouwen. 2021 was al een stuk beter en dit jaar gaan we echt knallen. Helemaal in september, als we officieel tien jaar bestaan. Dat gaan we vieren met een knalfeest!’ 

Meer nieuws