‘Ik wil het werk van Aart voortzetten’
11-06-20
‘Regel jij het vanaf nu allemaal maar.’ Die gevleugelde woorden sprak Aart Trees (65) ruim twee jaar geleden richting zijn neefje Stefan Henkel (36). Die is sindsdien de algemeen directeur van R&S Communicatie, de portofoongigant die passende communicatieoplossingen levert voor evenementen, retail, (overheids-)organisaties, logistiek, warehousing en industrie.
Typisch Aart?
Stefan Henkel: ‘Dat kun je wel zeggen. Aart is een no-nonsenseman, van hem hoeft het niet zo formeel. Het scheelt natuurlijk dat ik hem al mijn hele leven ken, doordat hij mijn oom is. We hebben een goede band.’
Ooit gedacht dat je R&S zou gaan leiden?
‘Nee, eigenlijk niet. In de beginperiode (R&S werd in 1997 door Trees opgericht, red.) hielp ik tijdens vakanties weleens mee. Reed ik met Aart het hele land door; portofoons halen en brengen. Daarna heb ik een studie gevolgd aan het Scheepvaart- en Transport College. Ik werkte al twee jaar in die richting, toen Aart in 2007 vroeg: zie je het zitten om bij mij te komen werken? Ik besloot het te doen, puur op gevoel. Dat heeft goed uitgepakt. Ik heb van alles gedaan: reparaties, onderhoud, orders aannemen, installatie op locatie. Dat helpt me nu.’
Hoe voelt het om directeur te zijn?
‘Eigenlijk vind ik directeur veel te zwaar klinken. We hebben een team van vijftien mensen, met één leidinggevende die de koers bepaalt. Toevallig ben ik dat. Zo zie ik het. Ik vraag ook regelmatig naar de mening van medewerkers. Beslissingen nemen we samen.’
Bemoeit Aart zich nog met de gang van zaken?
‘Ik maak inmiddels alle keuzes. Soms wil hij zich nog ergens in mengen, maar op het laatst houdt hij dan toch in. Hij geeft me dus de ruimte. Veel klanten kennen Aart niet eens persoonlijk. Dat geeft wel aan dat hij meer naar de achtergrond is verdwenen. Wel is hij hier nog bijna dagelijks en vraag ik hem regelmatig om advies. Het zou dom zijn om zijn ervaring onbenut te laten.’
Wat heb je geleerd van Aart?
‘Altijd blijven zoeken naar creatieve oplossingen. Voor klanten, maar ook intern. Aart keek continu of processen efficiënt verliepen. Zo niet, dan haalde hij er een stap tussenuit of veranderde hij de volgorde. Zo kijk ik er ook naar.’
Lijken jullie op elkaar?
‘We nemen allebei veel beslissingen op gevoel. Wel ben ik bescheidener dan Aart. Aart verkondigt sneller hoe goed R&S is en wat we allemaal kunnen. Ik blaas minder hoog van de toren. Eerst maar zorgen dat alles goed gaat, denk ik altijd. Ook is Aart van nature meer een verkoper dan ik. Ik ben meer een klantenbeheerder. Daarom heb ik bewust een nieuwe functie gecreëerd voor een salesmedewerker.’
Wat is diens voornaamste taak?
‘Om op te zoek te gaan naar meer klanten in de regio Rotterdam. We doen heel veel evenementen door het hele land – van Pinkpop tot Mysteryland en van de marathon van Rotterdam tot heel veel kleinere evenementen – maar we bieden ook prachtige oplossingen voor bijvoorbeeld grote horecazaken, ziekenhuizen en bedrijven in logistiek en warehousing. Dat gaat van de verhuur en verkoop van portofoons tot de aanleg van complete communicatienetwerken.’
Wat maakt jullie anders dan anderen?
‘Bedrijven die gebruik maken van onze diensten, verhogen letterlijk met één druk op de knop hun productiviteit. Ook zien we dat er steeds meer vraag is naar oplossingen waarbij mensen op afstand het netwerk kunnen gebruiken.
Wij kunnen bestaande portofoonnetwerken koppelen aan oplossingen via 4G, zodat leidinggevenden via hun telefoon alle operationele zaken kunnen volgen. Verder zijn we goed ingericht om snel te kunnen leveren. Vandaag besteld en vandaag in huis! Daar hebben veel partijen behoefte aan.’
Voel jij je verplicht om dit bedrijf voort te zetten?
‘Zeker weten! Aart heeft vanuit een oude garage een bedrijf opgebouwd dat in onze branche tot de grootste en beste van Nederland behoort. Daar heb ik veel respect voor. Ik wil het werk van Aart heel graag voortzetten.’