18-12-14

‘Autostad’ Rotterdam wil meer en meer fietsstad worden

De gemeente Rotterdam gaat het komende half jaar plannen maken om van Rotterdam ‘de fietsstad van de toekomst’ te maken. De auto moet meer en meer uit de stad gaan verdwijnen, zo staat in de Rotterdamse Mobiliteitsagenda 2015-2018.

De groei van het aantal inwoners, en daarmee de groei van het fietsverkeer, heeft mobiliteitswethouder Pex Langenberg aan het denken gezet. 'Deze ontwikkelingen vragen om een nieuwe aanpak van mobiliteit', zegt hij. 'Rotterdam is een autostad, altijd al geweest. Het wordt tijd om de aandacht meer naar de fiets en het openbaar vervoer te verleggen. Ik ga hierover graag het gesprek aan met de stad. Alles is bespreekbaar en frisse ideeën zijn welkom.'

De ambitie van Langenberg is om van Rotterdam de Fietsstad van 2018 te maken, zo meldt de gemeente in een persbericht. Zo zijn er plannen voor meer fietsenstallingen en fietsparkeerplekken in de stad. Ook wordt er nagedacht over het verminderen van het autoverkeer over bijvoorbeeld de Coolsingel. Ook wordt gedacht aan experimenten om gedurende bepaalde tijden (winkel)straten met veel drukte autovrij te maken, zoals de Meent of de Witte de Wittstraat. Eén van de andere speerpunten van de Rotterdamse Mobiliteitsagenda is de gezondheid van de inwoners. 'Leidend is een gezonde stad en daarmee de inzet om te zorgen dat de stad niet meer autoverkeer te verwerken krijgt dan ze aankan', aldus de gemeente, die daarnaast van Rotterdam de 'marktplaats voor mobiliteitsinnovatie en samenwerking wil maken'.

De gemeente beseft wel dat bereikbaarheid van levensbelang is voor ruimtelijke en economische ontwikkeling. 'Op de langere termijn wordt de bereikbaarheid gewaarborgd door aanleg van de A4, de A13-16 en de Blankenburgtunnel. Daarnaast staat een aantal andere maatregelen op de agenda zoals de Calandspoorbrug, de HSL-oost als hogesnelheidsspoorverbinding richting Duitsland en de verbetering van de openbaar vervoersontsluiting van de luchthaven', zo valt te lezen in het persbericht. 

De Rotterdamse Mobiliteitsagenda (RMA) wordt het komende half jaar verder uitgewerkt. Dat moet leiden tot vier concrete uitvoeringsplannen: het fietsplan, het parkeerplan, een verkeersveiligheidsplan en het verkeerscirculatieplan. De RMA is de kapstok waaronder deze plannen verder ontwikkeld worden.

Meer nieuws