Algemeen nieuws

Boerengat, Barista, boot

17-10-22

Spannende tijden voor Axoft IT & Telecom. Het bedrijf staat aan de vooravond van een grote verhuizing. Na vijf jaar in het Capelse bedrijvenpark Rivium, steekt het binnenkort de A16 over naar het Boerengat in Kralingen. 

Koning, keizer, Admiraal

Daar op de achtste verdieping van De Admiraal, dat fraaie gebouw dat in 2003 werd opgeleverd naar ontwerp van architect Frits van Dongen, genieten de 60 medewerkers van Axoft vanaf november van een van de mooiste vergezichten van Rotterdam. ‘Op alle bruggen van de stad’, vertelt CEO Paul Velders met terechte trots.

Naar buiten

‘Ik ben er geen voorstander van dat de medewerkers non-stop achter het bureau zitten. Beter dat ze af en toe naar buiten gaan om de benen te strekken. Maar in het Rivium ben je snel uitgewandeld. In Kralingen worden we als vanzelf uitgedaagd een blokje om te gaan. Het is een veel leukere omgeving.’

Zelfs met de watertaxi

Wim Milder, business development director bij Axoft, vult aan: ‘Je hebt er een goede aansluiting op de tram en de metro. Je kunt zelfs met de watertaxi naar het werk. Met de auto maakt het amper verschil. Vanaf de A16 ben je bijna net zo snel in het Boerengat als op het Rivium.’

Koffie en kantoordesign

Je hoeft het een werkgever niet uit te leggen. Tevreden en fitte werknemers verdienen zich terug in betere jaarcijfers. Velders: ‘In de bedrijfskantine in De Admiraal kun je gevarieerder en gezonder eten. Met een barista in onze gelederen zijn we bovendien verzekerd van goed gemaakte koffie.’

Niemand minder dan de bekende Nederlandse ontwerper Wendy Verhaegh is aangetrokken voor het nieuwe kantoordesign. ‘Het interieur zal huiselijk en persoonlijk zijn. Wendy heeft mijn huis in Rhoon ontworpen. Ik weet waartoe deze sfeermaker in staat is.’ 

Duurzaam

Door een efficiëntere indeling volstaat een vloeroppervlakte van 1.000 vierkante meter, een derde minder dan in Rivium. ‘We hebben een optie op 500 vierkante meter extra. Als het nodig is, pakken we die ruimte erbij. Veel belangrijker vind ik dat De Admiraal een duurzaam pand is. Het draagt energielabel A.’

Zwembroek

Toen Velders in 2019 aantrad als algemeen directeur is hij direct gaan rondkijken naar andere huisvesting. Dat het pand in het Rivium deels wordt omgebouwd tot een hotel, bespoedigde zijn voornemen. ‘De hotellobby is dezelfde als de receptie van onze klanten. Ik vind het niet gepast onze klanten te ontvangen in dezelfde ruimte waar gasten in hun zwembroek of kinderen met een strandbal aan de balie staan.’

In één oogopslag

Het nieuwe pand is zowel een belevenis voor de werknemers als voor de klanten van Axoft. ‘We gaan het zo inrichten dat ons control center een experience center wordt. Alle updates, de status van de software, eventuele verstoringen als gevolg van bijvoorbeeld graafwerkzaamheden, alles is straks als projectie op de muren af te lezen. In één oogopslag heb je het complete overzicht. Voor klanten maken we daarmee ons werk heel transparant, en voor onszelf zijn we daarmee virussen en de problemen met mailsecurity vrijwel altijd voor.’

Zingende kapitein

Op termijn volgt een aanlegsteiger voor een bedrijfssloep waarmee kapitein Milder relaties op sleeptouw zal nemen. Netwerken krijgt dankzij hem een extra dimensie. ‘Wim is schipperszoon én begenadigd zanger. Hij zingt aan boord alle havennummers uit z’n blote hoofd mee.’  

De Admiraal past volgens Velders bij de nieuwe identiteit van Axoft. ‘Zo’n drie jaar geleden zijn we een andere weg ingeslagen. Voorheen werden data opgeslagen in de eigen IT-omgeving. Data worden tegenwoordig opgeslagen in een multi-tenant cloud, een gedeelde omgeving. Jouw iPhone is een duidelijk voorbeeld van een multi-tenant cloud. Als jouw iPhone aangeeft dat er een update aanstaande is, wordt niet alleen jouw telefoon geüpdatet maar alle iPhones wereldwijd tegelijkertijd. Door deze fundamentele koerswijziging verrichten we relatief minder handwerk, kunnen wij onze vaste klanten, 1.700 in totaal, een gunstige prijs bieden en ons focussen op de ontwikkeling van nieuwe techniek waardoor het werk voor onze medewerkers uitdagender wordt. Het mes snijdt zo aan twee kanten.’

Kloppend hart

Bij een nieuwe identiteit hoort een nieuwe huisstijl. Milder: ‘Als je de x in het nieuwe logo van Axoft opblaast, zie je een hart.’ Met dit hart spreekt Axoft zijn liefde voor IT uit. 

Het logo is echter op meerdere manieren te interpreteren. ‘Zonder IT overleef je het niet als organisatie. Bedrijven die falen, hebben slagen gemist op het gebied van digitalisering. IT is het hart van elke onderneming. Wij zorgen ervoor dat dat hart blijft kloppen.’ 

Meer nieuws