04-11-16

Capelse Parkshuttle is hot

De Parkshuttle tussen het Capelse bedrijventerrein Rivium en metrostation Kralingse blijft nog zeker twee jaar rijden. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) heeft besloten om de concessie van vervoersmaatschappij Connexxion te verlengen tot eind 2018. De gemeente Capelle wil het systeem daarna vernieuwen en de route uitbreiden.

De Capelse Parkshuttle rijdt sinds 1999 en is daarmee niet alleen het eerste zelfrijdende systeem in Nederland, maar ook ’s werelds oudste vorm van zelfrijdende openbaar vervoer op de weg. Dagelijks maken er meer dan 2.000 reizigers gebruik van.

Goede scores

Hoewel de huidige voertuigen van 2getthere inmiddels dertien jaar oud zijn en elk meer dan 200.000 kilometer hebben gereden, is de leeftijd niet aan de voertuigen te merken. Die kunnen de komende jaren nog vooruit. De MRDH heeft bij de concessieverlenging wel bedongen dat delen van de infrastructuur worden vernieuwd; op een aantal plaatsen is spoorvorming ontstaan.

Gebruikers waarderen de Parkshuttle. Dat blijkt uit een onderzoek dat is verricht in opdracht van Capelle aan den IJssel. Uit een vergelijking met de reguliere bus die ook naar het Rivium rijdt, blijkt dat de Parkshuttle goed scoort op zaken als betrouwbaarheid, de ruimere uren waarop de shuttle rijdt (van 6.00 tot 21.00 uur op werkdagen), kortere wachttijden in de daluren en betere reisinformatie.

Ambitie

De gemeente wil het systeem over twee jaar vernieuwen. Het systeem zal in eerste instantie verlengd worden naar een halte bij de Van Brienenoordbrug. Bij die halte bestaat de mogelijkheid een elektrische fiets te huren of over te stappen op de Waterbus. De route hier naartoe voert over de openbare weg.

‘We komen er steeds meer achter dat we goud in handen hebben’, zegt wethouder Verkeer en Vervoer Dick van Sluis van Capelle aan den IJssel. ‘Waar bij anderen zelfrijdend vervoer recent pas een hot item is en gekeken wordt naar de mogelijkheden, zijn we er in Capelle al sinds 1999 mee vertrouwd. Dat geeft ons een voorsprong en maakt dat ons zelfrijdend vervoer volop in de belangstelling staat, zowel nationaal als internationaal.’

3e generatie

Als ontwikkelaar van de automatische voertuigen is 2getthere al bezig met de ontwikkeling van de derde generatie zelfrijdende voertuigen, die geschikt moeten zijn om tussen het gewone verkeer te rijden. De voertuigen zijn lichter, bi-directioneel waardoor keerlussen tot de verleden tijd horen en uitgerust met airconditioning. Het eerste prototype is eind januari 2017 beschikbaar.

 

Meer nieuws