Column Wilco de Haan: Tim & Tom zeggen gedag

19-09-19

Vanuit marketingperspectief vind ik de reclame van Allsecur boeiend. Vooral dat irritante ‘doei, doei’ én de premiebesparing die wordt beloofd. De commercial is symbolisch voor de broodnodige veranderingen in autoverzekeringsland. Maar wie neemt dan van wat afscheid?

Sinds 2008 maken verzekeraars marktbreed fors verlies op de wettelijke aansprakelijkheidsdekking van autoverzekeringen; de premie is lager dan de betaalde schade en kosten. Zó veel lager zelfs dat toezichthouder DNB twaalf autoverzekeraars heeft gewaarschuwd dat zij te lage premies rekenen. Ja, u leest het goed! Desondanks maakte de autoverzekeringsmarkt in 2018 wederom verlies: 308 miljoen euro ten opzichte van de ontvangen premie van 2.309 miljoen euro. De belangrijkste oorzaak hiervan zijn de steeds hogere bedragen bij letselschade als gevolg van maatschappelijke en juridische ontwikkelingen. Oh ja, én natuurlijk het feit dat premies vanaf 2005 door felle concurrentie tussen verzekeraars fors gedaald zijn.

Ondertussen werven Allsecur en Promovendum nog steeds vrolijk nieuwe klanten met een premieverlaging in het vooruitzicht. Nogal tegenstrijdig, toch? Nu is het zo dat een autoverzekering er voor zorgt dat een klant ook andere, wél rendabele producten afneemt. En het biedt zicht op een beleggingsresultaat op de ontvangen premies. Dus zijn verzekeraars, ondanks de waarschuwing van DNB, bereid jarenlang verlies te maken op het product autoverzekering. 

Heeft u een zakelijk wagenpark? Dan bent u de laatste drie jaar geconfronteerd met jaarlijkse premieverhogingen tussen de tien en twintig procent. In 2019 zullen de premies verder stijgen. Er zijn namelijk geen rente-inkomsten meer en de beleggingsrendementen voor verzekeraars zijn heel bescheiden. Dus moeten de ontvangen premies voldoende zijn om schades en kosten te betalen. Precies zoals het hoort. 

Verzekeraar Allianz heeft recent afscheid genomen van de naam Allsecur; het is voortaan Allianz Direct voor Tim & Tom. Wel zo duidelijk én transparant. Daarnaast wordt er door diverse autoverzekeraars afscheid genomen van niet-rendabele klanten, waardoor deze onverzekerbaar dreigen te raken. Ook duidelijk, maar lastig uit te leggen gezien het voorgaande. 

Als klant is het dus tijd om afscheid te nemen van de gedachte dat u zelf niets aan preventie of schadelastbeheersing hoeft te doen. Schades hangen namelijk altijd samen met het (rij)gedrag, bijvoorbeeld het gebruik van de mobiele telefoon of een goede beheersing van het voertuig. Een slimme samenstelling van het wagenpark, het zelf sturen op en trainen van (rij)gedrag, of het binnen het wagenpark actief inzetten van nieuwe technologie, zoals de Safe Drive Pod, Hello Mobility of FleetCollective zijn eenvoudige voorbeelden hoe u zelf aan het stuur kunt blijven.  

Het alternatief is namelijk dat (naast de premieverhogingen) eigen risico’s verder verhoogd worden, dekkingen beperkt worden óf dat verzekeraars een uitsluiting invoeren voor zaak- en mogelijk ook letselschade, veroorzaakt door het gebruik van de mobiel. Dat is pas irritant, want dan wordt ‘doei, doei’ ineens ‘oei, oei’.

Meer nieuws