‘De hele wereld kijkt straks naar Breda’

17-03-20

Op zondag 16 augustus 2020 is Breda het epicentrum van de sportwereld, wanneer de derde etappe van de Ronde van Spanje midden in de stad start én finisht. Het wielerspektakel gaat Breda internationaal op de kaart zetten, zo verzekert directeur Martijn van Hulsteijn van projectorganisatie La Vuelta Holanda. ‘Het wordt een fantastisch feest waar de hele stad én regio van profiteren.’

Hattrick

Regelmatig wordt Martijn van Hulsteijn door anderen geïntroduceerd als ‘de enige man ter wereld die de start van de Giro, de Tour én de Vuelta mocht organiseren’. De blonde Rotterdammer hoeft geen moeite te doen om zich bescheiden op te stellen. De blosjes verschijnen vanzelf op zijn wangen. ‘Ik loop daar nooit zo mee te koop’, vertelt de man van de hattrick. ‘Maar ik kan het ook niet ontkennen…’

Dat waargebeurde verhaal begint in 2009, toen Van Hulsteijn als projectdirecteur betrokken raakte bij de organisatie van de tweede etappe van de Giro d’Italia 2010, van Amsterdam naar Utrecht. Anderhalf jaar later vroeg de gemeente Utrecht hem terug om te helpen de start van de Tour de France naar de Domstad te halen. Dat lukte. In 2015 reden de renners de tijdrit dwars door het centrum en een dag later reed het peloton onder de Dom door. Een geslaagd feest waarvoor Van Hulsteijn als projectdirecteur medeverantwoordelijk was.

Overtuigingskracht

Le Grand Départ gaf Utrecht een enorme boost op het gebied van exposure en, in het verlengde daarvan, toerisme. En dus liep de gemeente opnieuw warm toen een ondernemerscollectief voorstelde om – als eerste stad ter wereld – ook de derde grote wielerronde binnen te halen.

Dat Van Hulsteijn er, met al zijn kennis en ervaring, bij werd betrokken, was logisch. Maar er was wel wat overtuigingskracht voor nodig: ‘De Vuelta is, in tegenstelling tot de Giro en de Tour, pas drie keer buiten Spanje gestart. Het is een evenement dat lang nationaal georiënteerd was. Het interesseert ook heel veel Spanjaarden; op het publieke net wordt de Vuelta beter bekeken dan voetbalwedstrijden. Dus de organisatie moet voor de Spanjaarden en de Spaanse media wel een goed verhaal hebben als ze de start naar een ander land verplaatsen.’

Brabant bakermat

‘Al snel kwamen we met La Vuelta Holanda tot de conclusie dat er, om kans van slagen te hebben, naast Utrecht nóg een regio nodig was. Daarbij dachten we meteen aan Brabant, en met name West-Brabant, omdat die regio de bakermat is van het Nederlandse wielrennen. Denk aan de criteriums die daar na de Tour de France worden verreden, maar ook aan befaamde wielrenners als Rini Wagtmans en Johan van der Velde die er zijn geboren.’ ‘Zo zaten we vrij snel om de tafel met de gemeente Breda, die al langer de ambitie heeft om dit soort evenementen naar de stad te halen, net als de provincie Noord-Brabant. Vanuit die ambitie is uiteindelijk ook
’s-Hertogenbosch erbij betrokken, zodat we in totaal drie etappes in Nederland konden organiseren.’

Rondje door de kerk

De Vuelta 2020 begint daarom op vrijdag 14 augustus 2020 met een ploegentijdrit in en rondom Utrecht, een dag later gevolgd door een etappe ’s-Hertogenbosch-Utrecht. Zondag 16 augustus is de grote dag voor Breda, wanneer de etappe Breda-Breda wordt verreden. De renners starten op het Kasteelplein en maken vervolgens een ronde door de stad, met als hoogtepunt dat ze niet óm maar dóór de Grote Kerk zullen gaan. Daar stappen de renners van hun fiets en nemen ze, in de kerk, een minuut stilte in acht voor overleden wielrenners. Vervolgens trapt het peloton 194 kilometer door de provincie, waarbij in totaal achttien gemeenten worden aangedaan. De finish ligt ter hoogte van het Chassé Theater.

Overtuigd door schilderij

Nog even terug naar dat verhaal dat nodig was om een buitenlandse start te legitimeren. De directie van de Vuelta kreeg het te horen in januari 2018, tijdens een bezoek aan Nederland. Die dag begon in ‘s-Hertogenbosch, waar burgemeester en wethouders onder meer vertelden over Jeroen Bosch (El Bosco), de schilder die in ‘s-Hertogenbosch geboren is, maar in Spanje nog bekender is. Zijn Tuin der Lusten is het topstuk van het Prado in Madrid.

Een uitstekende binnenkomer, maar de Spanjaarden raakten volgens Van Hulsteijn definitief overtuigd toen ze in Breda, direct na binnenkomst op het stadhuis, een reproductie zagen hangen van het schilderij Las Lanzas van de bekende Spaanse schilder Diego Velázquez. Daarop is de overgave van Breda tijdens de Tachtigjarige Oorlog uitgebeeld, één van de grootste Spaanse successen uit de geschiedenis.  

Spaanse Nachtwacht

Van Hulsteijn: ‘Het schilderij betekent voor Spanjaarden wat de Nachtwacht voor ons betekent. Het is de nationale trots. Toen ze dat zagen, zeiden ze: nou, het verhaal is rond. Ze krijgen steeds vaker aanbiedingen vanuit andere landen, maar met Nederland hebben ze echt een historische verbinding, die ze graag willen benadrukken.’

Carnaval in augustus

De projectdirecteur van La Vuelta Holanda verwacht dat het één groot feest gaat worden in Breda en omgeving. Niet alleen op de dag van het evenement, maar ook in aanloop ernaartoe. ‘Zo ging het ook in Utrecht bij de Tourstart. Dat werd een evenement van de hele stad, mede door de vele horecapleinen en allerlei andere initiatieven vanuit verschillende sectoren. Ook nu merk ik al heel veel betrokkenheid. Sowieso vanuit de horecaondernemers. Het wordt een soort festival meets carnaval meets wielrennen. Maar ook vanuit culturele instellingen, scholen en wielerverenigingen wordt de Vuelta innig omarmd. Zo komt er in het Chassé Theater een show waarin de Vuelta-winst in 1979 en de Tour-winst van 1980 van Joop Zoetemelk centraal staan. West-Brabant is echt enorm wielerminded, dat maakt het enorm leuk om hier te werken.’

Laagdrempelig

Ook vanuit het bedrijfsleven is er veel interesse. De hospitality in het VIP-dorp in Breda zal worden verzorgd door Maison van den Boer. Van Hulsteijn: ‘Wielrennen is een fantastische sport om relaties mee naartoe te nemen. Het is veel laagdrempeliger en toegankelijker dan andere sportevenementen. Daar sta je er als toeschouwer letterlijk verder vanaf. Als VIP-gast bij het wielrennen kun je sowieso dicht bij de teams komen, maar ook als publiek sta je op drie meter wanneer renners zich opwarmen. Dan kun je bijna het zweet opvangen. Dat kan nergens anders. Wielrenners zijn ook heel aanspreekbaar en benaderbaar.’

Wereldwijd in beeld

Daarnaast biedt de Ronde van Spanje voldoende mogelijkheden voor exposure. ‘Dat gaat makkelijker dan bij de Tour, waar alle rechten en plichten in dikke contracten zijn vastgelegd. Maar ik merk wel dat de meeste partners en sponsors vooral meedoen omdat ze het belang voor stad en regio inzien of gewoon omdat ze het een mooi evenement vinden.’

Aandacht is er bovendien tóch wel. ‘De Vuelta wordt wereldwijd uitgezonden. De ASO, die ook de Tour organiseert, is sinds een aantal jaren ook de eigenaar van de Vuelta. Sindsdien doet de ronde meer aan exposure, mede door dit soort starts in het buitenland. De hele wereld kijkt straks naar Breda.’

Toerisme

Wat gaat dat de stad opleveren? Van Hulsteijn: ‘Sowieso heb je het economische effect op de evenementendagen zelf. Er zullen veel bezoekers naar de stad komen. Uit de regio, maar ook vanuit België en wellicht Duitsland. Daarnaast heb je het effect op de lange termijn. In de jaren na de Tourstart zag Utrecht een toename in het toerisme van 15 tot 35 procent; veel hoger dan het landelijke gemiddelde. Dat verwacht ik ook voor Breda. Dit is een fantastische stad voor toeristen: je hebt een historisch centrum en je kunt er goed winkelen, eten en drinken. De hele stad en regio gaan hiervan profiteren, daar ben ik van overtuigd.’

Groene karavaan

Rondom het wielerspektakel wil Breda zich op allerlei fronten van zijn meest duurzame kant laten zien. De eyecatcher daarvan moet de reclamekaravaan worden. ‘Normaal gesproken neemt de Vuelta-organisatie die zelf voor haar rekening, maar nu zijn wij als La Vuelta Holanda bezig om dat te organiseren’, legt Van Hulsteijn uit. ‘Dat scheelt allereerst enorm veel vliegbewegingen, maar daarnaast willen we er mee laten zien dat je ook een reclamekaravaan met groene voertuigen kunt organiseren. Ook zijn we met veel partijen in gesprek die via die karavaan een duurzame boodschap willen verspreiden. We willen het bewustzijn creëren dat je dit soort dingen ook op een schonere manier kunt organiseren, met dezelfde impact en beleving.’

Meer nieuws