Drukkerij 3.0

17-07-15

‘We hebben iedere keer precies op het juiste moment de juiste investeringen gedaan om onze snelle groei bij te benen.’ Zo’n uitspraak verwacht je van entrepreneurs van een start-up. Het bedrijf waar het citaat betrekking op heeft, DrukwerkMAX, is echter actief in de grafimedia-industrie. De laatste jaren niet echt een booming sector waarin de bomen tot in de hemel groeiden. Hoe creëer je tegen de stroom in een bedrijf waarmee de klanten weglopen, waar met plezier en enthousiasme gewerkt wordt en dat snel groeit in een markt die volop in transitie is?

Friends in Business vroeg het aan Wanita Jharap en Jeroen van Vliet, respectievelijk Database & Campagne Marketeer en Direct Marketing Specialist. Het fundament is een scherpe visie op de eisen van hedendaagse klanten en het definiëren van een identiteit waar je dagelijks je activiteiten aan toetst, legt het tweetal uit. ‘“Laat je echte kleuren zien” is een pakkende pay-off, het resultaat van een solide propositie, maar vooral de manier waarop wij met DrukwerkMAX onze cultuur vormgeven. Je bewust zijn van je identiteit betekent ook weten waar je staat, waarin je je onderscheidt van anderen in de markt.’ 

Van Vliet legt het glashelder uit door de context te schetsen en de ontwikkelingen in de markt: ‘De drukkerij die we van oudsher kennen, is drukkerij 1.0: een traditionele drukkerij met een buitendienst die te hoge prijzen vraagt. Internet bracht de mogelijkheid de prijzen omlaag te brengen. Onlinedrukwerkmakelaars 2.0, zonder productiefaciliteit, maakten hier handig gebruik van. Zij gingen tussen vraag en aanbod zitten. Maar met het drukken van de prijs ging ook het serviceniveau omlaag en van voorspelbare kwaliteit was geen sprake meer, omdat voor elke order de goedkoopste drukker werd gezocht.’

'Modern vakmanschap houdt in dat bij ons de pure kennis van het vak voorop staat, maar met hulp van de modernste technieken en systemen'

‘Wij zien onszelf als drukkerij 3.0’, zegt Wanita Jharap, ‘een moderne, echte drukkerij die kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan, met een zeer geavanceerd onlinekanaal.’ Het is niet moeilijk om in te zien dat drukkerij 3.0 de toekomst heeft. Jharap: ‘De rol van drukkerij 1.0 is goeddeels uitgespeeld, omdat veel traditionele drukkerijen zijn omgevallen. Het businessmodel van 2.0 werkt daardoor ook niet meer, simpelweg omdat er veel minder 1.0-drukkerijen zijn die tegen bodemprijzen bereid zijn te drukken.’ 

Modern vakmanschap

DrukwerkMAX heeft geen buitendienst, maar wel een “binnendienst die op pad gaat”. Wat houdt dat in? Van Vliet: ‘Ik heb ook een commerciële rol, maar ik ben meer een adviseur dan een pure salesmanager.’ Dat geldt ook voor zijn collega’s: ‘De medewerkers van ons klantenserviceteam zijn goed geschoold. Ze beschikken over een gedegen vakopleiding en hebben interne scholing gedaan. Zij lopen letterlijk mee met onze drukkers aan de drukpers en afwerkers op onze nabewerking. Daardoor kunnen ze goed klantvragen beantwoorden en deskundig advies geven. Voor specifieke, afwijkende aanvragen hebben we een team offsetspecialisten in huis. Wat je niet bij ons op de site vindt, kun je bij hen aanvragen. Wie speciaal drukwerk voor ogen heeft, laten we graag voorbeelden zien. We hebben zoveel gemaakt dat we een model kunnen laten zien waarvan de aanvrager zegt: ja, dat bedoel ik.’

De drie basiskleuren, de pijlers, van DrukwerkMAX zijn passie, modern vakmanschap en professionaliteit. Jharap: ‘Dat zijn geen holle frasen, maar praktische beginselen die we elke dag in de praktijk brengen, wat de klant dus ook echt ervaart. Dat betekent op een prettige, geïnteresseerde manier omgaan met klanten, goed helpen met vragen, zorgen voor drukwerk met heldere kleuren, een scherp beeld en afspraken nakomen, zoals stipte levering. Modern vakmanschap houdt in dat bij ons de pure kennis van het vak voorop staat, maar met hulp van de modernste technieken en systemen. Dat is natuurlijk van onschatbare waarde, want alleen met echte vakkennis kun je de potentie van innovatieve oplossingen benutten.’

Focus

Allemaal mooi en aardig natuurlijk, maar hoe zit het met de prijs in relatie tot kwaliteit? Anders gezegd: hoe bied je kwalitatief drukwerk tegen een scherpe prijs? Jharap: ‘Dat realiseren we, in een woord, door focus. Zo hebben wij gekozen voor een selectie van papiersoorten. Daardoor kunnen we goede kwaliteit inkopen voor betere prijzen. Een tweede belangrijk punt: we verzamelen orders en plaatsen de drukwerkopdrachten zo economisch mogelijk op een vel. Zo staan er gemiddeld zo’n twaalf producten op een vel papier. De techniek helpt ons hierbij, want het proces om de drukwerkopdrachten efficiënt over een vel te verdelen is geautomatiseerd.’

In publicaties over drukkerijen wordt vaak lang en gedetailleerd stilgestaan bij de specificaties van de drukpersen. Zo communiceren is niet de stijl van DrukwerkMAX, maar passend in het “totale plaatje” mag de moderne achtkleurenpers niet onvermeld blijven. Van Vliet: ‘Met deze drukpers kunnen we de voor- en achterkant van een vel in één keer drukken. Zo’n 75 procent van de concurrentie heeft nog een vier- of vijfkleurenpers, waarbij de vellen omgedraaid moeten worden. Wat zij in twee keer doen, drukken wij in één keer. Dat scheelt natuurlijk enorm veel tijd.’ 

Jharap: ‘Met moderne apparatuur, automatisering en door slim te organiseren, kunnen we veel doen met weinig mensen. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor het controleren van opmaakbestanden. Bestanden worden zoveel mogelijk automatisch gecontroleerd. Daar hebben we een eigen systeem voor: MAX Control.’

Van Vliet: ‘Medewerkers hoeven hier geen tijd meer aan te besteden. De tijd die we hiermee creëren, zetten we liever in voor klantcontact: daar besparen we niet op.’

Openheid

“Laat je echte kleuren zien”, dat impliceert ook openheid. ‘Dat klopt’, zegt Jharap. ‘Openheid is echt een kernwaarde van ons. We laten dat ook zien op onze site. Een prestatie-indicator zoals “The first time right” delen we bijvoorbeeld met iedereen die de site bezoekt. Zo is te zien dat we elke maand boven de 98 procent presteren, wat een hartstikke goed cijfer is. Honderd procent is uiteraard onze doelstelling, daar zetten we ons honderd procent voor in. Cijfers, data, zijn voor ons heel belangrijk. We meten heel veel. Zonder cijfers kun je performance en kwaliteit niet meten en kun je niet sturen.” 

Van Vliet: ‘Open zijn we ook wat betreft reviews van klanten. Die zijn te lezen op onze site. We plaatsten de reviews tot voor kort zelf, maar om de objectiviteit echt te waarborgen hebben we ons aangemeld bij het onlinebeoordelingsplatform Trustpilot.’ 

Wanita Jharap en Jeroen Van Vliet nodigen de lezer uit wat rond te neuzen op de website en de reviews te bekijken. In de nieuwe wereld wegen klantenreviews steeds zwaarder in het beslissingsproces. DrukwerkMAX is er klaar voor en laat niet alleen haar echte kleuren zien, maar biedt klanten ook de kans er in alle openheid over te oordelen en de meningen te delen met potentiële klanten.

Tekst: Richard Groot Kormelink
Fotografie: Jeffrey de Regt

Meer nieuws