Ondernemerschap

‘Factoring is óók luxe!’

FreelanceFactoring - Rotterdam

Igor Meijs en Pieter Rom Colthoff (FreelanceFactoring en O2Factoring) financieren al tien jaar de groei van bedrijven. Met de lancering van hun nieuwe label Nunia laten ze zien dat factoring óók een luxeproduct is. ‘Jij onderneemt, wij doen het minder leuke werk voor je. Werk dat wij heel leuk vinden trouwens.’

Factoring? Igor Meijs en Pieter Rom Colthoff (beiden 38) hadden geen idee toen compagnon Wouk Witte in 2012 opperde om in die branche een bedrijf te beginnen. ‘Ik had nog nooit van het woord gehoord’, zegt Igor met een grijns. Het bleek een vorm van debiteurenfinanciering. Ondernemers dragen hun facturen en debiteurenrisico over aan het factoringbedrijf. In ruil voor een vergoeding aan het factoringbedrijf ontvangt de ondernemer direct zijn geld. Wachten op centen en debiteuren opjagen is daarmee verleden tijd. 

90 dagen wachten

Igor: ‘Mensen om ons heen zeiden: waarom zouden ondernemers jullie betalen om eerder hun geld te krijgen? Wij geloofden erin.’ Pieter vult aan: ‘Hiervóór hadden we een studentenuitzendbureau. Het kwam voor dat we 90 dagen moesten wachten voordat opdrachtgevers ons betaalden. Zo zijn we weloverwogen, maar toch ook redelijk makkelijk in factoring gestapt. We waren jong. Kinderen hadden we nog niet. Zin in een nieuwe uitdaging wél.’

Fantaseren in studentenhuis

Al in 2002 fantaseerden de economiestudenten samen aan de keukentafel van hun studentenhuis over welk bedrijf ze zouden
beginnen. En kijk ze nu eens zitten. Ze zijn nog steeds vrienden; komen ook privé bij elkaar over de vloer. Soms moeten ze elkaar eraan herinneren dat ze het goed voor elkaar hebben. Dat het bijzonder is dat ze een mooi kantoor hebben aan het Oostplein, waar inmiddels twintig medewerkers rondlopen. Dat hun eerste onderneming FreelanceFactoring – speciaal voor zzp’ers – al tien jaar bestaat. Dat ze sinds 2016 met O2Factoring ook het mkb van zuurstof voorzien. En dat beide labels behoren tot de top-5 van factoringbedrijven in Nederland. 

Nieuw label

Sinds kort is er een derde label: Nunia. Daarmee richten de twee zich op het hogere marktsegment. ‘Denk aan interimmers, die maandelijks een hoog bedrag factureren en werken voor kredietwaardige opdrachtgevers’, vertelt Igor. ‘Het is een plug & play-concept. Ondernemers kunnen zich volledig online aanmelden en krijgen een personal factoring assistent. Binnen een paar uur hebben ze het geld op hun rekening. Voor een prijs die superlaag is in deze markt.’

Luxeproduct

Igor en Pieter verwachten een nieuwe markt aan te boren. Maar ze willen óók de beeldvorming rondom factoring veranderen. Igor: ‘Veel mensen denken dat je factoring alleen gebruikt als je geld tekortkomt. Die associatie willen we de nek omdraaien. Ja, voor een deel van de mensen is dat zo. Denk aan zzp’ers die net beginnen of hoge inkoopkosten hebben. Maar factoring is vooral ook een luxeproduct. Als ondernemer wil je doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent. Meestal hoort debiteurenbeheer daar niet bij. Voor een paar procent van de factuur kun je dat uit handen geven. Met Nunia willen we dat gevoel van luxe oproepen. Het Zwitserlevengevoel. Jij onderneemt, wij doen het minder leuke werk voor je. Werk dat wij heel leuk vinden trouwens.’ 

Concurrentievoordelen

Pieter: ‘Voor bedrijven kan factoring zelfs flinke concurrentievoordelen opleveren. Ze kunnen sneller investeringen doen of opdrachten aannemen. Opdrachten die ze anders niet hadden kunnen aannemen, omdat ze geen liquiditeit hadden. We hebben al heel wat bedrijven geholpen de volgende stap te maken. Onder aan de streep levert hen dat veel meer op dan ze aan ons kwijt zijn. Sommige ondernemers begonnen bij ons als zzp’er en zijn nu met hun mkb-onderneming klant.’

Hooguit een egodeuk 

Of het spannend is om zo’n nieuw label te beginnen? Pieter schudt zijn hoofd. ‘Het geeft vooral energie. We praten veel met klanten en horen de geluiden in de markt. We weten dus wat we doen. Als je wilt groeien, kun je twee dingen doen: een bedrijf overnemen of met labels werken. Dat laatste is minder risicovol. Ook omdat we aan de achterkant met dezelfde systemen werken.’

Igor: ‘Mocht dit mislukken, dan levert het vooral een gedeukt ego op. Het bedrijfsrisico is beperkt.’ 

Niet in elkaars vaarwater

Verwijten zullen er in dat geval niet klinken. Credits voor succes zullen evenmin door iemand worden opgeëist. Pieter: ‘Je hoort soms dat vriendschappen stuklopen door zakelijke interactie. Wij hebben daar nooit issues over gehad.’ 

‘We zijn het vrijwel altijd eens’, vult Igor aan. ‘We geven elkaar vertrouwen en zitten niet in elkaars vaarwater. We sparren natuurlijk wel, zoals we ook onze zorgen delen. Na een avondje samen roeien of wielrennen staan onze klokken altijd weer gelijk.’

Meer nieuws