Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
25-03-18
Het Havenbedrijf Rotterdam gunt aannemersconsortium SaVe de opdracht tot het bouwen van de onderbouw voor het Theemswegtracé. Door het verleggen van een deel van de havenspoorlijn wordt het toenemende goederentreinverkeer niet meer belemmerd door scheepvaartverkeer.
Daardoor verbetert de spoorverbinding tussen het westelijk havengebied en het achterland. Ronald Paul, Chief Operating Officer, Havenbedrijf Rotterdam. ‘Deze verbinding is key in de bereikbaarheid per spoor voor de haven van Rotterdam.’
Het SaVe-consortium bestaat uit bouwbedrijven Besix, Mobilis, Dura Vermeer, Hollandia en Iemants. De opdracht omvat het bouwen van een verhoogd spoorviaduct met een lengte van vier kilometer, inclusief twee stalen boogbruggen halverwege de Havenspoorlijn. Naar verwachting beginnen de werkzaamheden in de loop van 2018 en zijn ze gereed in 2020.
De opdracht is een deelproject van de aanleg van het Theemswegtracé; zo volgt na oplevering een fase waarin de bovenbouw wordt aangelegd, bestaande uit het spoor inclusief alle daarbij behorende systemen. Met de aanleg van het gehele Theemswegtracé is een investeringsbedrag gemoeid van circa € 300 miljoen (exclusief BTW). De Europese Unie stelt € 62 miljoen subsidie beschikbaar. Het resterende bedrag wordt gedragen door het Havenbedrijf en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.