28-03-17

Investeerders recht uit rotterdam bekend!

PimBlokland
Rick Ruisch
Jan Bakker
Ron Neele

Jan Bakker
‘Wij hebben een jaar geleden al gesproken. Toen was ik al gegrepen door het verhaal. “Kan ik daar ook aandelen in kopen?”, vroeg ik. Een beetje als grap, maar ik heb het altijd in m’n achterhoofd gehouden. Met alles wat er verandert in het medialandschap, geloof ik echt in dit concept. Bovendien geven René Dons en ik een aantal digitale kranten uit. Ik zie de synergie aan alle kanten. Daar moeten we allebei beter van kunnen worden. Bovendien vind ik het altijd mooi als iemand iets gaat neerzetten dat er nog niet is, in elk geval niet op deze schaal. Dus ik doe ook mee uit nieuwsgierigheid.’ Bovendien vind ik het een heel leerzaam proces. Dat hele social-mediagebeuren, daar zit nog zo veel toekomst in. Dus ik wil gewoon weten hoe het werkt.'

Mediapartner René Dons (namens Digitaal Dagblad B.V.)
‘Ik heb 26 jaar bij papieren kranten gewerkt. In al die jaren heb ik alleen maar daling van de oplages en de advertentie-inkomsten mee­gemaakt. Het is echt klaar met dat verdienmodel. Jonge mensen lezen sowieso geen kranten meer. Zelfs de oplage van de gratis kranten loopt terug. Daar is er nog maar één van over.  Zo langzamerhand zijn alle traditionele media uit de kleinere steden weggetrokken. Dat is echt een gapend gat. Met onze acht digitale kranten (binnenkort twaalf) creëren we nu een soort burgerjournalistiek: mensen reageren bij ons op een bericht, iemand anders reageert daar weer op, en zo ontstaat steeds een nieuw deel van het verhaal. Vaak uit de eerste hand! Wij kunnen een prima platform bieden voor wat RUR doet en dat kan ook andersom. Niet alleen voor lezers, luisteraars en kijkers, maar ook voor commerciële partijen die zich bij ons aan gaan sluiten.’

Pim Blokland
‘Ja, ik word elke dag wel een keer benaderd of ik ergens in wil investeren. Daar ben ik ook wel een paar keer mee op m’n bek gegaan hoor. Met dingen waar ik geen verstand van had of met zogenaamde vrienden. Dit is iets nieuws, dat spreekt me altijd wel aan. En het is een platform om aandacht te krijgen voor de dingen die ik belangrijk vind: goede doelen, jeugd en sport. Ik ben bijvoorbeeld een van de founders  van de Rotterdamse Sporticonen. Daar willen we jaarlijks 10.000 à 15.000 kinderen mee aan het sporten krijgen. Dat vind ik mooi! En naast de investering kan RUR natuurlijk ook gebruik maken van mijn netwerk. Zo blijf ik een beetje bezig, want voor je het weet, moet ik thuis stofzuigen.
Rotterdam is net een dorp. Er wordt al volop over gesproken. Als je straks goed begint, heb je in een mum van tijd volgers. Tenslotte moet ik eerlijk zeggen dat ik bij dit soort dingen ook altijd kijk wie er nog meer meedoen. Dit is een groep met fijne mensen. Ik moet er ook een beetje plezier aan beleven…’

Rick Ruisch
‘Het hele medialandschap gaat op de schop. En de grote vraag is wie er als winnaars uit de bus komen. Qua inhoud zit het wel goed bij RUR, denk ik, zeker als ik naar de mensen kijk die het gaan uitvoeren. Maar ze hebben me gewonnen met de commerciële visie erachter. Niet alleen content maken en dan maar zien wie er op afkomt, maar juist data verzamelen van de mensen die die content volgen. Als je dat goed doet, kan je er ook echt geld mee verdienen. Daar doe ik het niet primair voor, maar ik zou het toch wel lekker vinden als dit een commercieel succes zou worden.
Daarnaast kijk ik natuurlijk ook een beetje mee als voorzitter van de businessclub van Excelsior. Daar zie ik ook commerciële mogelijkheden. Voor ons is het natuurlijk belangrijk om te weten: wie zijn er geïnteresseerd in Excelsior? Dat kan op deze manier. En mensen krijgen meer mogelijkheden om de club te volgen. Dedicated content, niet meer weggestopt aan het einde van een tv-programma of op pagina zes van een krant. En ik wil natuurlijk weten hoe het straks zit met wedstrijdverslagen…’

Ron Neele
‘Het is een avontuur. Ik heb niet veel verstand van mediazaken, maar ik snap ook wel dat niet alles meer door de brievenbus komt. En als ik dan de anderen zo hoor, klinkt het kansrijk. Commercie zit bij ons allemaal in de genen. Als je met andere mensen praat, zie je altijd mogelijkheden. En een commercieel initiatief als RUR heeft als internetzender natuurlijk veel meer mogelijkheden dan een omroep. Want eigenlijk wordt ook een beetje gedaan wat anderen hadden moeten doen, maar die zijn blijkbaar niet flexibel genoeg om mee te bewegen met de ontwikkelingen.
Voetbal was voor mij ook een trigger. Wedstijdverslagen door Jan Dirk Stouten, dat is voor mij wel een ding. Als je dat zou kunnen binnenhalen, dan maak je gelijk drie stappen tegelijk.
En verder hebben we de tijd mee. Rotterdam is hot! Kijk naar de huizenprijzen in het centrum, kijk naar de ontwikkeling van het uitgaansleven, zeker voor jonge mensen. Steeds meer mensen willen dat zien. Dat trekt allemaal nieuwe activiteiten aan.’

Meer nieuws