Ondernemerschap

‘Mobiliteit is vrijheid’

RMC - Rotterdam

Van ouderen en mensen met een beperking tot talentvolle topsporters en de deelnemers aan het Songfestival… RMC vervoert iedereen. Algemeen directeur Gerry Oosterbaan (49) wil nog een stap verder. ‘Wij zetten werknemers straks voor de deur van hun bedrijf af.’

Je begon voor jezelf…

‘Ja, in 2015. Ik had gewerkt als bedrijfseconoom bij onder meer het Havenbedrijf en Keyrail. Daar maakte ik rekensommetjes, bijvoorbeeld voor de Tweede Maasvlakte en de Betuweroute. Ik wilde meer van die projecten doen, maar dan als zelfstandige. Meer vrijheid, minder gedoe. Haha, daar is niks van terechtgekomen. Nu zit ik hier bijna 600 mensen aan te sturen.’

Leg dat maar eens uit…

‘Ik had twee opdrachten als zzp’er gedaan toen een oud-collega belde. Hij was directeur geworden bij RMC en had hulp nodig. RMC raakte in die periode, na twintig jaar, het contract kwijt voor het vervoer op maat in Rotterdam. In Amsterdam kréég RMC juist zo’n soort opdracht. Maar Rotterdamse chauffeurs en planners stuur je niet zomaar naar Amsterdam. Werk aan de winkel dus. Processen konden efficiënter, wat we bereikten door behoorlijk wat overhead eruit te halen. Toen de directeur vertrok, volgde ik hem op. Mijn eenmanszaak bestaat inmiddels niet meer. Het laat zien dat je niets kunt plannen in het leven.’

Kende je RMC al?

‘RTC en RET, de aandeelhouders van RMC, wel. RMC zelf niet. Op zich niet vreemd, want RMC doet vooral doelgroepen- en groepsvervoer op maat. We brengen ouderen en mensen met een beperking, voor wie reizen met het openbaar vervoer lastig is, met taxibusjes naar hun bestemming. We leveren buschauffeursdiensten aan OV-bedrijven, waaronder de RET, en organiseren grootschalige vervoersprojecten per bus. 

Vorig jaar hebben we alle landendelegaties en de organisatie van het Eurovisie Songfestival vervoerd. Dit jaar deden we hetzelfde bij de World Police and Fire Games, die ook plaatsvonden in Ahoy. Als je niet direct met vervoer te maken hebt, valt RMC niet op. Inmiddels zie ik elk blauw kenteken op de weg. Dan ga ik toch harder rijden om te kijken wie het is.’

Waardoor pakt de wereld van mobiliteit jou?

‘Mobiliteit is een van de grote vraagstukken binnen de huidige maatschappij. Mobiliteit betekent vrijheid. Het bepaalt deels hoe goed mensen kunnen meedoen in de samenleving. De combinatie met slimme technologie en data spreekt me aan. Net als een ander groot thema, ook belangrijk in onze bedrijfsvoering: duurzaamheid. Alle nieuwe busjes die we aanschaffen, zijn elektrisch. Daarnaast zijn we veel bezig met Mobility as a Service (MaaS, red.). Dat zijn oplossingen, waarmee gebruikers via een app meerdere typen mobiliteitsdiensten kunnen plannen, boeken en betalen.’ 

Zoals Greenloop. 

‘Dat concept hebben we bedacht in samenwerking met de partijen achter Moves. Het is een flexibele vervoersdienst die werknemers voor de deur van hun werkplek afzet, op elk tijdstip. Bereikbaarheid is een groot probleem bij veel bedrijventerreinen. The last mile is vaak niet goed geregeld. Stations zijn net te ver weg of bussen rijden niet in de vroege ochtenduren of late avonduren. Terwijl er veel mensen zijn die op dat soort tijdstippen moeten werken. Daardoor moeten veel werknemers met eigen vervoer komen. Niet iedereen heeft die mogelijkheid.’

Is dit dé oplossing?

‘Hopelijk! We draaien sinds augustus een pilot op het bedrijventerrein bij Rotterdam The Hague Airport. Bedrijven kunnen zich als virtuele halte aanmelden, zodat werknemers voor de deur kunnen uitstappen. Daardoor worden bedrijven in deze krappe arbeidsmarkt aantrekkelijker voor nieuwe medewerkers. Voor ons is het pionieren. Hoe werkt het in de praktijk? Komen we uit de kosten?’

Lig je daar wakker van?

‘Nee, juist niet. Ik krijg energie van dit soort vraagstukken.’ 

Waar lig je wél wakker van?

‘Een van de mindere kanten van deze branche zijn de aanbestedingstrajecten. Je verliest er meer dan dat je er wint, terwijl zo’n traject enorm veel tijd en energie kost. Van tevoren weet je nooit waar je aan toe bent. Prijs en kwaliteit zijn belangrijk, maar ook smaak speelt een rol. Wat de ene opdrachtgever positief beoordeelt, kan bij de andere opdrachtgever nadelig uitpakken. Dat frustreert me weleens.’

Niks is te plannen in het leven… 

‘Nee, ook hierop kun je bijna geen peil trekken. En als je een opdracht verliest, zoals wij in Rotterdam, heeft het enorme impact op je bedrijfsvoering. Desondanks bereiden we ons met veel energie voor op het nieuwe aanbestedingstraject voor vervoer op maat in Rotterdam, binnen nu en twee jaar. Als Rotterdamse Mobiliteit Centrale, zoals RMC voluit heet, willen wij die opdracht natuurlijk dolgraag terug!’

Dit artikel wordt u aangeboden door

RMC

Mobiliteit is vrijheid

Meer nieuws