‘Nederlanders doen zaken met Taiwan!’

20-05-19

Het World Port Tournament, dat tussen 12 en 21 juli plaatsvindt in Rotterdam, is niet alleen het op één na grootste sportspektakel van de stad. Het honkbaltoernooi biedt ook een perfect platform om internationaal zaken te doen. Bijvoorbeeld met bedrijven uit Taiwan. Friends in Business sprak, in de Taiwanese ambassade, met de ambassadeur, Taiwanese CEO’s en Nederlandse ervaringsdeskundigen over de handelsbetrekkingen tussen beide landen.

Applaus

Het is vrijdagmiddagborreltijd als in de Taiwanese ambassade in het chique Haagse Statenkwartier een luid applaus via de hoge muren tegen het plafond weerkaatst. Niet omdat de karaokeset tevoorschijn wordt gehaald (iets dat hier regelmatig voorkomt op dit tijdstip) of omdat de koelkast open gaat. Nee, het is een ietwat grijzende, maar jeugdig enthousiaste Nederlander die de handen van een tiental Taiwanezen op elkaar krijgt. Zijn naam? Paddy Roomer. Zijn functie? Commercieel verantwoordelijke van het World Port Tournament (WPT). Zijn boodschap? Het WPT krijgt een heuse Taiwan-dag. Op dinsdag 16 juli, de dag waarop Taiwan – waar honkbal veruit de grootste sport van het land is – en Nederland elkaar treffen tijdens de zeventiende editie van het befaamde honkbaltoernooi. 

Bergen, stranden, cultuur én honkbal

‘Het wordt een dag waarop we Taiwan gaan promoten’, vertelt Roomer met een grote glimlach. ‘Met Taiwanees eten, Taiwanees entertainment en door promotievideo’s op de grote schermen. Ik hoop op dezelfde sfeer als twee jaar geleden, toen Taiwan het toernooi won en er veel mensen met Taiwanese vlaggen op de tribune zaten. Nederland is de grootste investeerder in Taiwan (3,5 miljard dollar in 2018, red.), maar Taiwan investeert nóg meer in Nederland (6,2 miljard dollar in 2018, red.). Taiwan doet dus veel voor ons land en dat mogen meer mensen weten. Net als dat Taiwan een fantastische vakantiebestemming is, met zijn bergen, stranden en mooie cultuur. Daarnaast hopen we de Taiwanese en Nederlandse bedrijven en overheden nog meer met elkaar in contact te brengen. Via honkbal wil ik deuren openen die normaal gesloten blijven. Want ik ben ervan overtuigd dat we veel voor elkaar kunnen betekenen.’

Schoonheid

Het levende bewijs van de stelling dat het WPT kan helpen om internationale zakelijke verbindingen te maken, zit naast Roomer. Het is Rob Bom, Manager Relatiemarketing en Sales van VLS, een van de grootste schoonmaakbedrijven in de regio Rotterdam. Via het zakelijke honkbalplatform van Roomer legde hij de eerste contacten met Jack Wu, algemeen directeur van Antec (gespecialiseerd in computercomponenten voor onder meer de game-industrie) en Edward Tseng, algemeen directeur van de Nederlandse vestiging van Re-Teck, dat supply chain management doet voor technologische producten. Bij beide bedrijven verzorgt VLS inmiddels de schoonmaak. Ook havenbedrijf Jordex doet dankzij het WPT inmiddels zaken met Antec. 

Open sfeer

‘De sfeer tijdens het WPT is heel open’, vertelt Bom. ‘Je komt makkelijk met mensen in contact en bovendien op het juiste niveau, namelijk met CEO’s van Nederlandse ondernemingen en die van buitenlandse bedrijven met een vestiging in Nederland. Ik heb de contacten met Taiwanese bedrijven altijd als heel warm ervaren. Mensen uit Taiwan zijn minder afstandelijk dan de meeste Aziaten. Je kunt makkelijker zaken met hen doen, want ze zijn erg open. Dat is iets wat misschien niet alle Nederlandse ondernemers beseffen.’

Nationale trots

En daar moet verandering in komen, vindt mevrouw Hsin Hsin Chen, sinds 1 januari de ambassadeur van Taiwan in Nederland. Eén van haar voornaamste taken is om de handel tussen beide landen te bevorderen. ‘Daarom ben ik blij met de kansen die het World Port Tournament ons biedt. Dit is een enorme kans om meer zaken te doen. We kunnen Taiwan nog beter op de kaart zetten en moeten daarvoor zelf het initiatief nemen. En hoe mooi is het dat we dat kunnen doen in combinatie met honkbal, de belangrijkste sport van ons land, maar bovendien onze voornaamste bron van nationale trots?’

200 Taiwanese bedrijven

Het gezelschap aan tafel knikt instemmend. Naast de eerder genoemde Taiwanese CEO’s zijn ook Jack Sung (voorzitter van de Taiwan Business Association in The Netherlands), Coleman Liu van Meanwell (stroomvoorziening), Roger Han (Senior Vice President Europe van China Airlines) en Judy Chang (algemeen directeur van luchtvaartmaatschappij EVA Air) aanwezig. Zij behoren allen tot de zakelijke Taiwanese gemeenschap in Nederland, die in zo’n 200 bedrijven telt. ‘En het aantal groeit nog altijd’, vertelt Jack Sung van de Taiwan Business Association.
‘De Taiwanese havenbedrijven in Rotterdam en de vliegmaatschappijen in Amsterdam zijn al wat langer in Nederland gevestigd. De grootste groei zit in de technologiesector, die met name in en rondom Eindhoven is gevestigd. Daarnaast hebben we met Merida en Giant twee wereldwijd bekende fietsmerken uit Taiwan met een groot kantoor in Nederland.’

Gateway

Waarom Nederland populair is onder Taiwanese bedrijven? Jack Wu van Antec, inmiddels al 27 jaar woonachtig in Nederland, heeft wel een idee. ‘Nederland staat bekend vanwege de goede logistieke en transportmogelijkheden. Daarnaast hebben jullie een gunstig vestigingsklimaat, waarbij je bijvoorbeeld niet direct heffingen hoeft te betalen over wat je importeert.’ Coleman Liu (Meanwell) vult aan: ‘Daarnaast is Nederland een strategische locatie. Het is voor veel Aziatische landen, waaronder Taiwan, de gateway naar de rest van Europa. Zowel via het water als door de lucht.’

Hub Holland hub

Dat wordt onderstreept door Roger Han van China Airlines, de nationale vliegmaatschappij van Taiwan. ‘35 Jaar geleden was Amsterdam onze eerste Europese bestemming, mede dankzij de openheid van de Nederlandse regering. Inmiddels is Schiphol een van onze belangrijkste luchthavens. Het is echt een hub geworden voor heel Noordwest-Europa. Zowel passagiersvluchten als vrachtvluchten. We vervoeren veel bloemen en vis naar Taiwan, terwijl we andersom juist veel technologische producten naar Europa brengen.’ 

Fantastische vakantiebestemming

Inmiddels vliegt China Airlines wekelijks 28 keer direct van Taipei naar Amsterdam en andersom. Ook EVA Air is al geruime tijd naar volle tevredenheid gevestigd in Nederland. ‘We vliegen rechtstreeks naar Bangkok en Taipei en merken dat steeds meer mensen voor ons kiezen’, zegt algemeen directeur Judy Chang van EVA, dat onderdeel is van de Evergreen Group, die ook zeer goed vertegenwoordigd is in de Rotterdamse haven. ‘Wij voelen ons dus erg prettig in Nederland.’ Roger Han plaatst wel een kanttekening. ‘Op het gebied van vakantie-vluchten naar Taiwan valt nog veel winst te behalen. Taiwan is een fantastische vakantiebestemming; je kunt er duiken en op het strand liggen, maar ook metropolen bezoeken, cultuur proeven in de oude steden en fietsen in de bergen. Dat moet alleen nog veel bekender worden. Daarin zouden we de samenwerking met Nederlandse bedrijven in de toeristische sector meer kunnen zoeken.’

Tweelingbroers van verschillende moeders

Op zakelijk vlak kan Taiwan een strategische functie vervullen, zo weten de Nederlanders al sinds de succesvolle zeventiende eeuw. Destijds gebruikten Nederlandse VOC-schippers Taiwan (toen nog Formosa) als uitvalsbasis voor de handel met Japen en China. ‘En eigenlijk hebben we die rol nog steeds’, zegt Edward Tseng (Re-Teck). ‘Taiwan is de gateway naar China en Zuidoost-Azië. Onze ligging is dus erg gunstig voor Nederlandse bedrijven die zaken willen doen in Azië. Die gateway-functie is dus een mooie overeenkomst, naast dat we beiden een klein en dichtbevolkt land zijn, echte handelsgeest hebben en van fietsen houden.’

Topper in innovatie

Met name op het gebied van technologie onderscheidt Taiwan zich. ‘Wereldwijd zijn we het vierde land qua innovatie’, weet ambassadeur Chen. ‘Dat ook Google en Facebook zich in Taiwan hebben gevestigd, zegt genoeg. Zij doen dat, omdat je in Taiwan veel jonge en getalenteerde mensen vindt met een goede technische opleiding. Daarnaast worden in Taiwan de intellectuele eigendomsrechten volledig gerespecteerd, iets dat in veel andere landen lang niet altijd het geval is.’

Kennismaken op WPT

Jack Wu (Antec): ‘Daarnaast staan we garant voor kwaliteit. Wil je een goedkoop product dat maar een jaar meegaat, dan moet je in China zijn. Onze producten zijn altijd van topkwaliteit.’ Roger Han (China Airlines): ‘Bovendien zijn we, net als de Nederlanders, betrouwbare en slimme mensen. Wij houden ons altijd aan afspraken.’ ‘Dus ik zou willen zeggen: Nederlanders, doe zaken met Taiwan!’, zegt ambassadeur Chen. ‘En wil je eerst kennismaken met ons? Kom dan naar het World Port Tournament, want tijdens een honkbalwedstrijd komt de ware aard en trots van Taiwanezen naar boven.’

Taiwan of Chinees Taipei

De honkballers van Taiwan kroonden zich in 2017 tot de winnaars van het World Port Tournament. Dat deden zij echter onder de naam Chinees Taipei. Hoe zit dat? 

Taiwan (formeel: Republiek China) is in feite een onafhankelijke staat in de Oost-Chinese Zee die wegens tegenstand van de Volksrepubliek China door een overgrote meerderheid van landen niet als staat erkend wordt. Chinees Taipei is de naam die Taiwan gebruikt wanneer het deelneemt aan bepaalde internationale organisaties en bijna alle internationale sportevenementen. De Taiwanese ambassade heet officieel Taipei Representative Office in The Netherlands

In de jaren 70 verkoos de Volksrepubliek de benaming Taiwan, China, daar waar de Republiek (Taiwan zelf) de voorkeur gaf aan Republiek China. Beide benamingen waren onaanvaard-baar voor de andere partij. De Republiek eist immers geheel China op, en niet alleen Taiwan; voor de Volksrepubliek bestaat de Republiek echter sinds 1949 niet meer. De verwijzing naar Taipei is neutraal. 

In november 1979 accepteerde het Internationaal Olympisch Comité en later alle andere internationale sportbonden het Nationaal Olympisch Comité van Taiwan als het Nationaal Olympisch Comité van Chinees Taipei. Vanaf dat moment komt ieder sportteam of individuele sporter uit Taiwan uit voor Chinees Taipei. 

Meer nieuws