23-05-22

NIEUWE STUDIO IN BEDRIJF

B.made groeit verder


De perfecte harmonie tussen data, content en technologie. Dat is wat bedrijven en organisaties nodig hebben om 365 dagen per jaar persoonlijk en relevant te blijven voor hun doelgroepen. B.made helpt bij het implementeren en optimaliseren daarvan. Met algemeen directeur Leon Steijn stralend aan het roer.

Een goed verhaal, op het juiste moment, via het juiste kanaal…
‘Daar gaat het om. Dat is wat we heel goed kunnen. Nee, dat schreeuwen we niet van de daken. Dat is enerzijds de charme van ons bedrijf, de nuchterheid die ons heel erg Rotterdams maakt. En per slot van rekening telt natuurlijk alleen dat je goede kwaliteit levert, dat elke klant welkom is, en dat het bijna vanzelfsprekend is dat we de klanten voorzien van goed werk.’  

En anderzijds?
‘Profileren we ons te weinig. We werken bijvoorbeeld al tien jaar lang voor Feyenoord. Daar doen we bijna alles voor. Als ik dat vertel, zeggen mensen meestal: ja, dat is echt wel een prestatie! Dus het heeft te maken met ons eigen marketingbeleid. Het is een beetje het verhaal van de loodgieter bij wie het thuis lekt. Ook voor ons is het blijkbaar makkelijker om andere bedrijven te helpen dan om ons eigen bedrijf in volle glorie op de kaart te zetten.’

Je straalt als je over B.made praat…
‘Het voelt ook goed. Ik ben geen eigenaar van dit bedrijf, maar zo voelt het wel. Ook als ik kijk naar de tijd en de energie die ik erin stop. Dus ik vecht voor het bedrijf, en ik vecht voor onze mensen, om dingen gedaan te krijgen.’

Is dat nieuw voor je?
‘Het lijkt erg op het gevoel dat ik in mijn allereerste baan had, maar dat wijd ik ook wel aan de wil die ik destijds had om carrière te maken. Ik denk dat het hier meer te maken heeft met de ruimte en de vrijheid die ik krijg om het helemaal naar mijn hand te zetten. Dat heb ik altijd gezegd: als je mij ruimte en vrijheid geeft, en dus het vertrouwen, dan zou ik het moeten kunnen fiksen. En dat lijkt hier ook te lukken. We hebben een driejarenplan neergezet, waarin we 50 procent willen groeien.’

En?
‘We zijn nu twee jaar onderweg en we lopen net iets voor op schema. Dat betekent ook dat er veel ruimte in die organisatie zat. De medewerkers hier, zo’n 40 mensen sterk, zijn ambitieus, ze willen vooruit en dat komt er nu uit.’

Jullie openden onlangs een nieuwe studio
‘We hadden al een studio. Die hadden we in eerste instantie speciaal voor Feyenoord ingericht, met een mooi uitzicht op de Kuip, de Maas en de skyline van Rotterdam. Maar we kregen steeds meer vraag van andere klanten, naar andere settings en andere werkvormen. Webinars bijvoorbeeld, dat heeft in de coronatijd een enorme vlucht genomen. Dus we zijn heel blij met de aanvulling van onze nieuwe studio, waarin echt alles mogelijk is, ook doordat we geïnvesteerd hebben in nieuwe apparatuur. Ook dat past bij ons beleid, zorgen dat we met investeringen in content en technologie altijd up-to-date blijven.’

Extra elan?
‘Ja, zeker! We hebben natuurlijk al een behoorlijk groot videoteam staan. Twaalf man sterk, die de hele dag door video’s maken. Ik heb veel waardering voor wat ze doen, zeker nu de creatieve mogelijkheden veel groter zijn geworden. En je ziet dat de behoefte aan video steeds belangrijker wordt, ook voor bijvoorbeeld social media en animaties. Bovendien doet het ook iets in de bedrijfsvoering: omdat die techniek gewoon veel efficiënter is ingericht, doen we méér met minder mensen.’

Een merk in de markt zetten, uitleggen wat een bedrijf doet, is dat veranderd in loop der jaren? 
‘In de kern is het bouwen van een merk nog hetzelfde. Het is uiteindelijk proberen om wat je als merk wilt zeggen, te vertalen in creatieve communicatie. Wat wel heel erg is veranderd, is de doorvertaling naar communicatiemiddelen. Vroeger dachten we vooral in we gaan op televisie, we gaan in bushokjes, we doen reclamemasten langs de snelweg. Nu denken we anders over hoe we onze doelgroep het best kunnen bereiken. Daar is online natuurlijk een hele belangrijke rol in gaan spelen. Met de middelen die je hebt zo efficiënt mogelijk je doelgroep bereiken. Ik denk, eerlijk gezegd, dat wij daar erg goed in zijn. We kunnen met relatief kleine budgetten heel veel bereiken. Bij ons is elke klant welkom die interessante communicatie wil maken en gebruik wil maken van de verschillende middelen die we in huis hebben.’

Het beeld van de branche is anders…
‘Ik heb zelf ook aan de klantzijde gezeten, met grote reclamebureaus gewerkt, en ja, daar zaten dan allemaal mensen met interessante functiebenamingen aan tafel… Die moeten toch allemaal betaald worden. Wij zijn vooral een flexibel, snel bedrijf, mede ingegeven door onze grote klant Feyenoord, die er altijd scherp op is dat we snel tot de kern komen en voor relatief weinig geld mooie dingen kunnen maken.’

Meer nieuws