16-12-21

‘Nog nooit zoveel tijd gehad met ons gezin’

Jonnie en Thérèse Boer over corona

Al bijna 30 jaar staan Jonnie en Thérèse Boer aan de absolute top van culinair Nederland. Voor restaurant De Librije komen gasten vanuit heel Nederland – en daarbuiten – naar Zwolle om 3-sterren gastronomie te beleven. Daarnaast heeft het echtpaar een hotel en drie restaurants: Brass Boer Thuis (in Zwolle), Brass Boer Restaurant Bonaire en Senang (ook op Bonaire). Plus nog allerlei gerelateerde activiteiten. Van een winkel tot een wijnhandel.

Maar ook zij werden zakelijk hard geraakt door corona. Dat weerhoudt het ondernemende echtpaar er niet van nieuwe uitdagingen aan te gaan. Zo openen Jonnie en Thérèse in het voorjaar een nieuwe zaak op Curaçao. Waar staan ze anderhalf jaar na het uitbreken van de pandemie, wat zijn hun verwachtingen en dromen voor 2022?

Hoeveel last heeft jullie onderneming ondervonden van corona?
‘Ons bedrijf heeft veel geld verloren, maar we zijn er creatief mee omgegaan. Door online workshops bijvoorbeeld en het updaten van het hotel. Verder zijn we erg blij dat we dit samen met ons hele team hebben doorstaan en dat we nu weer mogen doen wat we het liefste doen: gasten in ons hotel en restaurant ontvangen!’

Kregen jullie veel support?
‘Absoluut. Een mooi voorbeeld is dat een gast laatst bij ons kwam lunchen en een bos bloemen had meegenomen voor onze reserveringsmedewerkers die er een hele klus aan hadden om alle reserveringen keer op keer te verplaatsen.’

Ondanks corona blijven jullie nieuwe initiatieven nemen…
‘Tijdens de eerste lockdown hebben we met zijn allen een grote schoonmaak gehouden, maar verder niet heel veel gedaan. Dit was gek genoeg ook een prettige periode. We hebben nog nooit zoveel tijd gehad samen met ons gezin!

Maar toen we weer open mochten, was dat superfijn. Om de tweede lockdown door te komen zijn we met elkaar gaan nadenken hoe we die op een leuke manier voor onze gasten konden invullen. Zeker de online workshops bleken een enorm succes! We konden ons personeel aan het werk houden en onze gasten plezieren met lekker eten en drinken.’

Zoals al veel in het nieuws is, is er momenteel een groot tekort aan horecapersoneel

Heeft corona achteraf misschien ook positieve effecten gehad?
‘Moeilijke vraag, maar als we terugkijken op deze tijd hebben we met het team veel nieuwe ideeën op kunnen doen. En op privévlak was het ook fijn om veel tijd met het gezin door te brengen.’

Komend voorjaar openen jullie Brass Boer Curaçao. Waarom daar, waarom nu?
‘Wij zijn gek op Bonaire, maar ook zeker op Curaçao. Doordat wij al een Brass Boer hebben op Bonaire, was de stap niet heel moeilijk om uit te breiden naar Curaçao. Daarnaast is vanaf moment één de samenwerking met Blue Bay (het resort waar de nieuwe Brass Boer wordt gebouwd, red.) onwijs fijn. Dit heeft ook zeker bijgedragen aan de keuze.’

Wat is, naast Brass Boer Curaçao, de grootste uitdaging voor 2022?
‘Zoals al veel in het nieuws is, is er momenteel een groot tekort aan horecapersoneel. Ook wij hebben hier momenteel mee te maken. Wij gaan vanaf januari dan ook voor een 4-daagse werkweek in plaats van 5-daagse. Dit geeft ons, maar ook ons personeel meer rust. Dit is, nadat iedereen heeft kunnen proeven van de vrije tijd, toch wel een punt, merken wij. We hopen dan ook dat dit een motivatie is om bij ons bedrijf te komen werken.’

Wat is nu het grootste obstakel voor horecaondernemers om plannen waar te maken?
‘Er zijn natuurlijk heel veel bedrijven die een hoop geld hebben verloren door de lockdown en beperkingen. Het zal dan ook even duren voordat iedereen weer op het goede financiële niveau zit. Dit kan een groot obstakel zijn voor nieuwe plannen, maar ook het tekort aan personeel zal een beperking voor veel ondernemers zijn.’

Hebben jullie een tip voor chefs die een eigen restaurant gaan openen?
‘Wees jezelf en voer dit door in je onderneming. Zorg ervoor dat je niet één zoals alle anderen bent.’

Na Brass Boer Restaurant Bonaire (foto) komt er in 2022 ook een nieuwe zaak op Curaçao.

Meer nieuws