RotterTram

25-05-18

‘Dit is Suzanne’s droom’, zegt Ad Janssen bij het binnenstappen van de RotterTram. ‘Als het maar geen nachtmerrie wordt’, reageert Suzanne Knegt lachend. Het voertuig is ten tijde van dit interview, begin april, net gestript: helemaal kaal en leeg. Deze zomer moet de RotterTram gaan rijden.

In het rijdende restaurant is straks plaats voor 44 gasten: 20 in het voorste gedeelte en 24 in het achterste gedeelte. De keuken bevindt zich in het midden. Met zijn GasteRhoon Groep staat Ad Janssen garant voor de culinaire invulling. ‘Het gaat om het totaalplaatje. Alles moet kloppen. Aan de ene kant kunnen mensen in een rondrit van tweeënhalf uur de highlights van Rotterdam bekijken, aan de andere kant genieten ze van een hoogstaand viergangendiner met mooie gerechten en bijpassende wijnen.’

Zeven dagen per week?

Reserveren kan per tafel van twee of vier personen. Afhuren van een halve (20 of 24 plaatsen) of hele tram (44 plaatsen) is eveneens mogelijk. Ad: ‘We gaan met vijf avonden beginnen, maar ik zie voor me dat we ook lunches en recepties gaan doen. En dat we zeven dagen per week in touw zijn… Maar laten we het eerst maar waarmaken.’

Meedenken

Suzanne Knegt was marketingadviseur bij de RET, toen haar droom zich aandiende. ‘Ik vind de skyline van Rotterdam de mooiste van alle skylines. En hij is nóg mooier als je precies een trammetje op de Erasmusbrug ziet. En andersom: als je de skyline ziet vanuit de tram die over de brug rijdt… Ik wilde er nog iets aan toevoegen, er een beleving van maken, een unieke manier om Rotterdam te zien.’
Ze besloot voor het culinaire deel een partner te zoeken. Via haar netwerk kwam ze bij Ad Janssen uit. Die was meteen enthousiast. ‘Er zijn maar vijf van zulke trams in de hele wereld. Daar wil ik er wel eentje van cateren. Zeker in Rotterdam.’ Hij gelooft zo sterk in de RotterTram én in Suzanne dat hij zijn ondernemerservaring graag inzet.

Risicovol

Suzanne: ‘Voor mij is dat fijn. Als horecapartner én ondernemer heeft Ad superveel ervaring. Voor mij is dit pas mijn eerste onderneming. Iedereen reageerde positief op het idee, maar het is ook gewoon een risicovolle onderneming. Veel mensen durfden er in tweede instantie toch niet in te stappen. Ik ben gestopt met tellen hoeveel mensen zeiden dat het niet kan. Gelukkig waren er ook een paar die er wél in geloofden. Met hen ben ik samen doorgegaan.’
Voor de verbouwing en inrichting van de tram was veel geld nodig. Een flink deel daarvan kreeg Suzanne bijeen door crowdfunding. Binnen acht weken was 121 procent van het doelbedrag (200.000 euro) binnen.

Baan opgegeven

Ze gaf haar baan bij de RET op om haar plan te verwezenlijken. ‘Ze heeft lef’, vindt Ad. ‘Geen zekerheid meer, geen salaris aan het eind van de maand.’ Zelf zegt ze: ‘Als ik andere mensen vraag te investeren in mijn droom, moet ik er zelf alles voor overhebben. Dan kan ik niet m’n baan aanhouden, omdat ik niet zeker weet of het zal lukken. Het gáát gewoon lukken!’
Van haar vroegere werkgever huurt Suzanne een geschikte tram. Het werd de Duwag 1629, die volgend jaar een halve eeuw oud is. ‘Hij heeft tot 2004 rondgereden en werd daarna gebruikt als instructietram.’

Volwaardige keuken

De tram was in beheer bij Stichting RoMeO, bekend van het Rotterdams Trammuseum in Remise Hillegersberg. Daar is ook de renovatie van de RotterTram uitgevoerd.
In de remise aan de Kootsekade staat ook de Snerttram, die al jaren door Rotterdam rijdt. ‘Niets ten nadele van de Snerttram, maar die is onvergelijkbaar met de RotterTram’, vindt Ad. ‘Dat is een tram waar snert geserveerd wordt. Hier komt een volwaardige keuken in en wij gaan ook echt in de tram koken.’ Dat gebeurt door chef-koks van het Kasteel van Rhoon, Bellevue Groothoofd en andere restaurants van Ad Janssen.

Genderneutraal toilet

Er waren heel wat creatieve oplossingen nodig om de ruimte goed te benutten en te voldoen aan de wet- en regelgeving. Ad: ‘Wij hebben maar ruimte voor één toilet. Nu zijn wij onze tijd ver vooruit; we hebben er meteen maar een genderneutraal toilet van gemaakt.’

Meer nieuws