Algemeen nieuws

Samen een bedrijf starten? 4 tips!

WetalkSEO - Etten-Leur

“Samen sta je sterker,”: dat is wat sommige ondernemers denken als ze samen met een andere ondernemer een bedrijf starten. Samenwerken kan echt veel voordelen hebben. Maar hoe begin je? Wat voor soort samenwerking past het beste bij jou? En waar moet je op letten? Dat zijn belangrijke vragen om jezelf te stellen als je met iemand samen een bedrijf gaat beginnen.

 

Kies je zakenpartner zorgvuldig

Een succesvolle onderneming staat of valt met de juiste zakenpartner. Een gedeelde visie, dezelfde doelen en gedeelde waarden zijn echt nodig om de basis te leggen voor een succesvol partnerschap. Je moet daarom vooraf alle verwachtingen en ambities helder op papier zetten. Je wilt immers misverstanden en conflicten zoveel mogelijk voorkomen. Kijk ook naar vaardigheden en kwaliteiten die elkaar aanvullen, omdat partnerschappen vaak het beste zijn wanneer beide partijen elkaar aanvullen en verschillende sterke punten inbrengen. Breng ook zwakke punten in kaart.

 

Test jullie samenwerkingsvaardigheden

Het kan best wel veel druk veroorzaken wanneer je samen met een vriend een bedrijf begint. Voordat je helemaal in het diepe springt, is het slim om eerst uit te proberen of jullie wel goed kunnen samenwerken. Dit kun je doen door samen aan een klein projectje te werken of iets samen te organiseren. Zo zie je hoe jullie als team werken, of jullie goed kunnen communiceren en samen besluiten kunnen nemen. Dat is belangrijke informatie voordat je echt samen een bedrijf start.

 

Bewaak de balans tussen werk en privé

Wanneer je besluit om samen met een vriend of partner een bedrijf te starten, is het echt belangrijk om een scheiding tussen werk en privé te houden. Het is natuurlijk makkelijk om voortdurend over werk te praten. Welke software zullen we gebruiken? Hoe zit het met de horeca apparatuur? Wie lost dit probleem op? Er is immers altijd zoveel te doen. Toch moet je tijd reserveren voor ontspanning en ook werken aan de persoonlijke relaties. Het is verstandig om duidelijke afspraken te maken over wanneer jullie wel en niet over werk praten, om te voorkomen dat de werkgerelateerde druk de relatie negatief beïnvloedt.

 

Leg afspraken schriftelijk vast

Het is ook nodig om alle afspraken over je bedrijf goed op papier te zetten. Dat kan je een hoop problemen besparen. Leg bijvoorbeeld vast hoeveel geld ieder van jullie in het bedrijf steekt, wie welke taken op zich neemt, hoe jullie samen beslissingen maken en wat jullie doen als er onenigheid is. Denk ook na over wat er moet gebeuren als iemand ziek wordt of als jullie besluiten om niet meer samen te werken. Een vennootschapscontract is echt een handig papiertje om al deze afspraken in op te schrijven. Zo voorkom je veel gedoe en misverstanden in de toekomst.

Dit artikel wordt u aangeboden door

WetalkSEO

Online Marketing bureau gespecialiseerd in Zoekmachine Marketing (SEO)

Meer nieuws