Stephan van der Meer (Sam Reclame & Communicatie): ‘Beetje eigenwijs, maar met resultaat’
SAM Reclame & Communicatie - Rotterdam
Hoewel de herfst nog moet beginnen, is de blik van Stephan van der Meer, directeur van SAM Reclame & Communicatie, al gericht op 2026. ‘Het laatste kwartaal van 2025 is altijd de meest hectische periode bij SAM. Bedrijven willen in de feestmaanden altijd uitpakken. Online en offline.’
Old school
Kerstkaarten, bureaukalenders, Kerstgeschenken, aparte gimmicks. Ieder jaar komt het weer terug. ‘Best grappig dat dit soort old school media nog steeds gewild zijn’, zegt Stephan. ‘Iedereen heeft het erover dat alles naar online verschuift, en dat is natuurlijk ook in veel opzichten waar, maar wij merken dat onze klanten en hun klanten voor de feestdagen toch liever iets tastbaars en fysieks krijgen. Iets wat ze kunnen vasthouden en meer het gevoel geeft dat er aandacht aan hen wordt gegeven.’
AI van weleer
Stephan draait al heel wat jaartjes mee in het communicatievak. Hij stond aan de wieg van de grote vlucht die online nam. TMP Worldwide, het bureau waar Stephan in de jaren negentig directeur Business Development & Marketing was, kwam naar Europa met Monsterboard. ‘Monsterboard, een online vacaturebank, veranderde de HR-markt compleet. Alles ging in ‘no time’ naar online. Bladen die vol stonden met wervingsadvertenties verdwenen en kranten werden in een paar jaar tijd een stuk dunner. Monsterboard maakte toen al gebruik van AI. Veel mensen denken dat AI van de laatste jaren is, maar dat is echt nonsens. AI bestaat al veel langer.’
Goede mediamix
Het stoort Stephan dat bureaus tegenwoordig alles zonder nadenken online zetten. Hij zweert bij een goede mediamix. ‘Online en offline gaan goed samen. Voor de juiste respons, voor het bouwen van een brand, zichtbaarheid, het creëren van een breinpositie bij de juiste doelgroep. Je moet tegenwoordig aan meer knoppen draaien dan vroeger, maar dat maakt het juist interessant. Bij een nieuwe klant zagen we dat onlangs weer. Hun complete budget ging al jaren naar online. Na maanden overleg, gingen ze eindelijk “overstag” en werd een deel van het budget in hard copy gestopt. Resultaat: in één maand 12 nieuwe klanten erbij. Voor alle duidelijkheid: klanten met budgetten van een ton-plus.’
Zing je Schor
Of Stephan graag nog iets kwijt wil? Jazeker, want hij laat geen gelegenheid voorbijgaan Zing je Schor free publicity te geven. Dit unieke popevent voor het goede doel, door Stephan en een aantal anderen voor het Familiehuis Daniel den Hoed in het leven geroepen, was afgelopen april weer een groot succes. Met weer meer donaties dan ooit tevoren. ‘Ruim 162.000 euro is er opgehaald. Voor 2026 hebben we weer volop deelnemers en de datum van Zing je Schor is ook bekend: dinsdag 7 april 2026!’
De website met alle deelnemers, waaronder weer bekenden binnen het Friends in Business netwerk, gaat begin december 2025 live: www.zingjeschor.nl