01-04-15

Verkeer in Rotterdam stroomt beter door

Het verkeer in de stad van Rotterdam stroomt steeds beter door. Uit cijfers van de Traffic Index van TomTom blijkt zelfs dat Rotterdam het vergeleken met andere grote steden goed blijkt te doen. Het navigatiebedrijf onderzocht de daadwerkelijke reistijd van auto’s op snelwegen en lokale wegen in tientallen grote steden ter wereld.

De gemiddelde vertraging van alle automobilisten die de stad Rotterdam in of uit wilden rijden, bedroeg vorig jaar zestien minuten. In Den Haag zijn automobilisten bijvoorbeeld gemiddeld achttien minuten langer onderweg om de stad in te komen. In een grote wereldstad als Mexico City is dat zelfs een half uur en, dichterbij huis, in Brussel bedraagt de extra vertraging gemiddeld 25 minuten.  

Avondspits verbeterd

Tijdens de drukke uren, in de spits, is de vertraging in Rotterdam iets groter. 's Ochtends is er op een rit ruim twintig minuten extra reistijd. De avondspits geeft echter de meeste vertraging: zo'n 27 minuten. Ondanks de drukte in de avond is de situatie in Rotterdam aanzienlijk verbeterd ten opzichte van enkele jaren geleden. Toen deden automobilisten er beduidend langer over om de grote doorgangswegen te passeren. Op de meeste grote wegen, zoals de Maasboulevard en de Olympiaweg kan nu vaak worden doorgereden. 

'De aandacht verschuift nu naar de fiets, de fiets is de nieuwe heilige koe'

De gemeente Rotterdam heeft afgelopen jaren enkele maatregelen genomen om dat voor elkaar te krijgen. Zo kwamen er op veel plekken camera's boven de weg om snel in te grijpen bij incidenten. Ook werd een verkeersmarinier aangesteld, zodat het verkeer kan doorrijden bij grote evenementen en werkzaamheden, en is de informatievoorziening verbeterd. Bovendien worden nu geregeld verkeersregelaars ingezet om te voorkomen dat er een verkeerschaos ontstaat.

Het doel van de gemeente was om de gemiddelde snelheid op alle hoofdwegen omhoog te brengen naar 25 kilometer per uur. Maar wethouder Pex Langenberg (Verkeer) wil dat doel nu loslaten. 'De maatregelen die in het verleden zijn genomen, doen hun werk goed en behouden we. De aandacht verschuift nu echter naar de fiets, de fiets is de nieuwe heilige koe', zegt hij tegenover het AD. Zo wil hij onder meer een groene golf voor fietsers en wordt er de komende jaren extra aandacht besteedt aan de Maastunnel en de Coolsingel. 

Meer nieuws