Vierde online meeting Friends in Business: ‘Mensen moeten hun verstand meer gebruiken’

16-04-20

‘Je merkt in deze tijd echt welke mensen hart voor de zaak hebben’, zegt Leonard de Lange van FlexxGroup tijdens de vierde online meeting van Friends in Business. Het Rotterdamse bedrijf wordt getroffen door de coronacrisis, maar het meedenken van medewerkers raakt de commercieel directeur. ‘Mensen zijn bereid om een deel van hun salaris in te leveren in deze periode en om het vakantiegeld op te schorten. Iedereen wil zich inzetten, een steentje bijdragen. Dat is ontzettend mooi.’

De saamhorigheid in crisistijd houdt meer mensen op de been. ‘Je merkt wel dat de scherpe kantjes er een beetje af zijn. Het 24 uur per dag altijd bezig zijn, altijd haast hebben, dat is weg. Er heerst nu vooral berusting en er is veel begrip. Mensen relativeren meer’, aldus Christiaan van der Ent, directeur van Van der Ent Group. ‘Gesprekken worden persoonlijker’, vindt Gertjan van Noordennen van ZANO. ‘Er zit meer emotie in, meer gevoel. Dat vind ik fijn om te ervaren.’

Rob Sies van BASE Advocaten onderstreept dat gevoel. ‘Ik bel iedere ochtend via Facetime met collega’s. Niet alleen om over werk te praten. Ook over koetjes en kalfjes. Je krijgt andere en vaak leukere gesprekken. Ik merk ook dat de roep om een digitale borrel sterk is. Mensen missen hun collega’s. Dat hoor je steeds vaker.’

28 april
Wat gaan we doen na 28 april? Die vraag blijft veel mensen bezighouden. Op die dag eindigt de intelligente lockdown die ons land voor een groot deel plat heeft gelegd. Een aantal landen, onder meer Denemarken en Oostenrijk, gaat de coronamaatregelen versoepelen in de komende weken. Veel partners van Friends in Business zijn ook voor versoepeling in Nederland. ‘De kwetsbare groep moeten wij beschermen. Zij moeten thuisblijven. De sterkere mensen moeten weer aan de slag, vind ik. We gaan anders een te hoge prijs betalen’, denkt Jan Janse van Global Surveyors Vlaardingen (GSV). 

‘Maar wanneer ben je kwetsbaar?’, haakt Aart Jan Witvliet van Breeman BMW in. ‘Dat weten veel mensen niet. Dat maakt het moeilijk. Ik ben wel voorstander van versoepeling van de maatregelen, maar we moeten ook geduld hebben. Er moet goed gehandhaafd worden op die maatregelen en mensen moeten zelf ook hun verstand gebruiken.’ Leonard de Lange: ‘Dat gebeurt zeker niet altijd, dat laatste. Mensen hangen soms overal elkaar heen bij de schappen in de supermarkt. Ga niet naar opa en oma, ga niet naar je ouders. Het kan niet. We moeten elkaar beschermen.’

Rob Sies (BASE Advocaten): ‘Ik doe boodschappen voor mijn ouders. Ze zijn allebei in de 70 én hartpatiënt. Ik wil nog zeker wel een jaartje of tien van mijn ouders genieten. En versoepelen van de maatregelen, tja, ik vind het lastig. Hoe ga je dat doen? Er moet meer getest worden. Dat is belangrijk.’

Aanpassen
Gertjan van Noordennen  van ZANO vindt dat er veel angst heerst in Nederland. ‘Die angst moet verdwijnen om weer een beetje op gang te komen. We moeten ons aanpassen aan de 1,5 meter samenleving en weer doorgaan, want de situatie is echt nijpend. Kijk alleen al naar de horeca. We zijn elkaar aan het kapotmaken.’

Improviseren
Veel bedrijven moeten flink improviseren om aan de slag te blijven. ‘Dit is wel het moment om nieuwe ideeën te integreren. Wij verhuizen mensen, maar het is niet echt de tijd om nu mensen over de vloer te hebben. Wij gebruiken sinds vorige week een software-tool waarmee klanten zelf hun huis kunnen taxeren. Daar hebben we al taxaties mee gedaan inmiddels en het heeft echt toekomst’, vertelt Christiaan van der Ent, die slapeloze nachten heeft gehad toen de crisis uitbrak. ‘In het begin zeker, toen was ik onrustig. Nu gaat het beter. Nationaal loopt het bij ons nog aardig door. Internationaal niet. Dat staat stil.’ Dat merkt ook Jan Janse van GSV. ‘In de olie-industrie draait het wel door, zeker in Rotterdam. Maar mensen over de grens inzetten is lastiger momenteel, vanwege de verscherpte grenscontroles. Dat merk je wel aan de omzet.’

Sparta
In de showrooms van Breeman BMW is het rustig geworden. ‘Het is wel stilgevallen’, zegt Aart Jan Witvliet. Heugelijk nieuws is wel dat Breeman BMW partner is geworden van Sparta Rotterdam voor de komende drie jaar. ‘Die deal hebben we met een videoverbinding beklonken. Dat kan natuurlijk gewoon. We hebben veel raakvlakken. Sparta heeft een rijke historie, Breeman BMW ook. En binnenkort kunnen we nog een mooie samenwerking bekendmaken….’

Meer nieuws