‘Wij faciliteren zakelijke deals’

05-04-15

Wat er gebeurt als een magazine als Friends in Business integreert in een groter geheel? Vorig jaar was dat de vraag, vandaag de dag is het een weet. Inmiddels weten we hoe zakelijk Rotterdam de vruchten plukt van dit matchingplatform. Dit artikel gaat over die unieke formule waar een partnerprogramma de basis van is. Over FIB Matching: de zakelijke bruggenbouwer van groot Rotterdam. Ofwel: de ideale matchmaker.

Jan Smit wordt in het jaar 2001 eigenaar van Friends in Business. Dat moment is voor hem tot op de dag van vandaag bijzonder. Natuurlijk, het is een verbreding van zijn scala aan ondernemersactiviteiten. Met zijn reclame-/communicatiebureau Made in Rotterdam bovendien één die aansluit op de specialisatiegebieden van zijn werknemers. Hij heeft sales, redactie en vormgeving immers al in huis. Het zegt iets over zijn strategie. Maar niet over het gevoel dat hij die dag ervaart. ‘Ik besefte dat ik iets unieks had gekocht’, zegt hij er veertien jaar later over. ‘Als het zomaar een blad was, had ik het zelf kunnen starten. Ik kocht die dag een begrip, een iconisch magazine dat sinds 1987 een plaats in de ondernemerswereld had verdiend. Met allure, status en hoge leesdichtheid. Ik kocht de verbinder en katalysator van zakelijk Rotterdam. Ik kocht een parel.’

Jan Smit

Dat gevoel heeft hem nooit verlaten. De communicatiewereld beleefde in de tussenliggende jaren een revolutie. Met de opkomst van internet leerde de wereld talrijke kanalen kennen. Ondernemers kregen en grepen de nieuwe communicatiemogelijkheden met beide handen aan om producten/diensten onder de aandacht te brengen. Wie is er tegenwoordig niet bezig met bedrijfspromotie in de vorm van teksten, foto’s en video’s op Facebook, Instagram, Twitter en YouTube? Smit: ‘Maar een parel is waardevast, dat geldt ook voor Friends in Business. In al dat mediageweld, en alle bedreigingen op het gebied van printmedia, bleef dit glossy magazine fier overeind.’

'Er is niets mooiers dan een product neerzetten waarbij de afnemers – de friends – hun business laten floreren'

Hij had niet anders verwacht, voegt hij eraan toe. Want Friends in Business was én is meer dan alleen een magazine. Het is zakelijke verbinder, of, om in marketingbewoordingen te spreken: een matchmaker. Met die term in het hoofd schrikt Smit in de zomer van 2014 wakker.

Matchmaker!

Dan weet hij: dáár moet in de toekomst alles om gaan draaien. ‘En ik had meteen helder voor ogen hoe dat moest gebeuren.’

FIB Matching Partnerprogramma

Zijn formule: het magazine laten integreren in een groter geheel. Friends in Business maakt daarom sinds begin dit jaar deel uit van het FIB Matching Partnerprogramma. In het magazine krijgen ondernemers gelegenheid om zichzelf en/of hun onderneming te presenteren. Op de vernieuwde website is een open en gesloten gedeelte. Alleen de friends – zij die zich committeren aan FIB Matching – krijgen een inlog voor het gesloten deel. Daar hebben ze de mogelijkheid elkaar (online) te ontmoeten, eigen nieuws te plaatsen op het open en gesloten gedeelte en zich in te schrijven voor talrijke events. Dit laatste is een belangrijke pijler onder FIB Matching. ‘Want de echte match is er, net als bij het sluiten van een zakelijke deal, met een echte handdruk’, zegt Jan Smit. ‘Daarom creëren we meerdere keren per maand momenten waarbij onze friends  op unieke ondernemersplekken komen. Zij krijgen bijvoorbeeld toegang tot businessbijeenkomsten van Feyenoord en Excelsior, Boijmans van Beuningen, Rotterdam Topsport, Skûtsjesilen et cetera. Daarnaast organiseren we zelf events, klein- en grootschalig. Behalve dat de friends  zich hiervoor kunnen inschrijven, zullen we hen ook proactief benaderen. Wanneer wij matches verwachten, koppelen we hen aan elkaar. Wij faciliteren zakelijke deals vanuit dit partnerprogramma.’

Om dit ambitieuze plan gestalte te geven, besluit Jan Smit in de nazomer van 2014 zijn team te versterken. Made in Rotterdam, dat zich tegenwoordig focust op multimediale contentproducties, krijgt een commercieel directeur: Frank Onderdelinden. Smit: ‘Dat is een belangrijke stap geweest om deze nieuwe formule versneld onder de aandacht te brengen. Met het netwerk van Frank en zijn bekendheid in de Rotterdamse ondernemerswereld, hebben we FIB Matching meteen van een boost kunnen voorzien.’

Frank Onderdelinden, tot dat moment actief als commercieel directeur en partner bij B&P Accountants & Advies, hoeft niet lang na te denken als de kans zich voordoet. ‘Vanuit mijn functie bij B&P kwam ik in contact met Jan. Zijn passie en bevlogenheid gaven me meteen energie. We hadden direct een klik. Op basis van de gesprekken die volgden, wist ik één ding snel zeker: hier wil ik deel van uitmaken. Deze formule is een garantie voor succes. Er is niets mooiers dan een product neerzetten waarbij de afnemers – de friends – hun business laten floreren.’

'FIB Matching is een schitterend product en benut ten volle de potentie die het magazine in al die jaren heeft gecreëerd'

De komst van Onderdelinden is een belangrijke eerste aanzet daartoe. Het duo Smit-Onderdelinden realiseert in sneltreinvaart een interne professionaliseringslag. Het salesteam wordt uitgebreid, zowel met personeel als met taken. Smit: ‘We presenteren ons als matchmaker en die belofte moeten we waarmaken. Daarom zijn we binnen ons salesteam bezig met het creëren van de juiste match. We praten met veel businessclubs over het verlenen van regelmatige of incidentele toegang tot hun events. Wij willen onze friends  tot veel plekken toegang verlenen, zonder dat ze zich aan één specifieke businessclub hoeven te verbinden. Omdat we hen in wisselende en zorgvuldig geselecteerde gezelschappen laten participeren, vergroten we de kans op een match. Als salesteam zijn we daar inmiddels op ingesteld. Sterker nog, het is een belangrijke focus. Binnen het redactieteam hebben we daarnaast de online-werkzaamheden uitgebreid. Bij een prachtig blad hoort ook een levendige en krachtige website, waar mensen graag naar terug komen. Daarom investeren we doelbewust in redactie.’

Het salesteam van FIB Matching (v.l.n.r.): Carla Collewijn, Frank Onderdelinden en Mirjam Bode

Salesteam

Mirjam Bode, adjunct-directeur binnen Made in Rotterdam, is circa een dag per week aan het salesteam toegevoegd. Ook Sjaak Troost is onderdeel van het salesteam (zie kader hiernaast). Voor hem is dat een terugkeer op het oude nest. Troost stond eind jaren tachtig aan de basis van de eerste commerciële deals van het magazine. Carla Collewijn (zie kader op pag. 15) vervult een sleutelrol binnen het team, dat verder nog bestaat uit de talentvolle Nick Heikens.

Onderdelinden: ‘FIB Matching is een schitterend product en benut ten volle de potentie die het magazine in al die jaren heeft gecreëerd. Wat ik het mooist vind, is dat Jan met dit idee een waardetoevoeging voor ondernemend Rotterdam heeft gecreëerd. Het blad was al prachtig, maar zorgde nog niet voor de fysieke verbinding tussen ondernemers. Een standaard businessclub doet dat wel, maar in beperkte mate. Dit concept, waarbij wij onze friends  vanuit de matching-gedachte tegemoet treden in combinatie met het schitterende magazine en het stevige online-fundament, biedt elke ondernemer kans op een match, en dus op zakelijk succes.’


 

Carla Collewijn: de zakelijke bruggenbouwster

Wie in ondernemend Rotterdam praat over Friends in Business, denkt aan Carla Collewijn. Ze wordt met regelmaat Miss Friends in Business genoemd. Ook wel: Friends in Business-ambassadrice of zakelijk bruggenbouwster. Carla Collewijn is sinds vele jaren actief in sales en relatiebeheer. Het concept FIB Matching slaat een brug tussen haar beide werkgebieden.'Dat vind ik er zo interessant aan', zegt ze. 'Mijn werk draait om sales, maar dat kun je pas goed doen als je je in klanten verdiept. Ik wil weten wat hen bezighoudt. Het is vaak gebeurd dat ik klanten aan elkaar heb kunnen koppelen. Het is mijn tweede natuur. Met FIB Matching heb ik de mogelijkheid een stap verder te gaan. Ik kan ondernemers nu laten matchen bij bepaalde events, door vanuit de matching-gedachte de gezelschappen te formeren. Ook online kan ik hen op elkaar attenderen.'

Carla Collewijn heeft in de loop der jaren veel positieve ontwikkelingen meegemaakt en is lovend over alles dat met Friends in Business te maken heeft. 'Dat startte enkele jaren geleden met de professionalisering van het magazine. De vormgeving, fotografie en redactie hebben een upgrade gehad. Ik ga vol trots de markt op met het magazine. Tegenwoordig kan ik daar het verhaal vanuit FIB Matching aan toevoegen. En ik kan iedereen verzekeren: dat is een sterk verhaal. Het helpt ondernemers met ondernemen; mooi dat ik daar een bijdrage aan kan leveren.'


 

Sjaak Troost terug op het oude nest

Als speler van Feyenoord was Sjaak Troost vanaf het eerst uur betrokken bij Friends in Business. Na afloop van wedstrijden haastte hij zich eind jaren tachtig naar de businessclub. Het kon zomaar voorkomen dat zakenmannen, die even ervoor nog hadden geapplaudisseerd voor een mooie actie op het veld, voor de dag erna een commerciële afspraak maakten met de clubicoon. 'Ik was altijd al bezig met wat ik na mijn actieve voetbalcarrière zou gaan doen', zegt Sjaak Troost, die de dubbelfunctie zes jaar lang vervulde. 'De combinatie sport en zakelijk trok me meteen. Het was een mooie tijd, waarin we de 2.500 exemplaren van Friends in Business met een volgeladen auto verspreidden in de stad. Het kwam voor dat ik in de haven het magazine kwam afgeven, terwijl die mensen mij een paar uur eerder in actie hadden gezien op het veld. Dan keken ze toch vreemd op.'

Binnen Feyenoord was hij later zakelijk manager, commercieel directeur en commissaris. In 2014 keert hij, als geslaagd zakenman, terug bij Friends in Business. 'Dankzij de eigenaar, Jan Smit. Hij weet dat Friends in Business toch een beetje mijn kindje is. Het blad bestaat ruim een kwart eeuw en hij vroeg me mee te denken over de volgende kwart eeuw. En hij vroeg of ik weer de ambassadeur wil worden. We hebben veel gesproken en ik heb meegepraat en -gedacht over het concept zoals dat nu er ligt. Het FIB Matching Partnerprogramma vind ik fantastisch en ik vind het heerlijk om weer in dit team te functioneren. Het voelt als vanouds. Tegenwoordig kent iedereen in zakelijk Rotterdam dit magazine. En het is tegenwoordig zoveel meer dan alleen het blad. Dat verhaal is krachtig en daarom draag ik het graag uit binnen mijn netwerk.'

Tekst: Bas Pronk
Fotografie: Jeffrey de Regt / Vincent van Dordrecht / Anne Bal

Meer nieuws