Zichtbaarheid in een AI-tijdperk: Google als blijvende basis
08-08-25
AI lijkt tegenwoordig het toverwoord op elke werkvloer. Maar als het aankomt op online vindbaarheid, is de vraag: zijn AI-tools zoals ChatGPT nu al een must voor ondernemers of blijft Google voorlopig de belangrijkste route naar klanten?
Hoewel we in de zakenwereld niet om kunstmatige intelligentie heen kunnen, is het wel goed om te weten dat Google een belangrijke speler blijft wanneer je je fundament stevig wilt houden. Waarom dat zo is en waarom je hier nog steeds goed de hulp van een online marketing bureau bij kunt gebruiken, vertellen we je in dit artikel.
AI is enorm populair, maar roept ook diverse vragen op
Tools zoals ChatGPT en Gemini worden dagelijks door miljoenen Nederlanders gebruikt, blijkt uit recent onderzoek. Ook op de werkvloer zijn dit soort tools onmisbaar bij brainstorms, e-mails, zoekvragen, samenvatten van documenten en zelfs het opzetten van strategische analyses. Maar: dit wil absoluut nog niet zeggen dat AI-platforms de basis zijn waar jouw mogelijke klant een aankoopbeslissing maakt. AI-tools zijn namelijk goed in het ophalen van informatie en het samenvatten ervan, niet in het direct aanbieden van diensten of producten.
Dit betekent dat ze geen zoekmachines in de klassieke zin zijn, zoals Google dat bijvoorbeeld is. Je ziet er geen reviews, geen advertenties en geen kaarten met adressen. Het enige wat zo’n tool doet, is antwoord geven op je vraag, wat een samenvoeging is van bestaande content die ergens op het wereldwijde web gevonden wordt. Soms is die content niet eens volledig of kloppend en dat roept al gauw vragen op als je voor de volle 100% op AI leunt. Al zou je zichtbaar willen worden, dan moet je content elders (zoals op je website) al goed vindbaar zijn. Anders kan zo’n AI tool de info ook niet vinden.
Google blijft (voor nu) de spil in online zichtbaarheid
We kunnen er niet om heen dat AI steeds vaker wordt gebruikt, ongeacht in welke branche je werkt. Maar: het aandeel van Google in het zoekverkeer is nog steeds overweldigend. Kijken we naar hoeveel mensen ongeveer gebruikmaken van Google als zoekmachine, dan zien we dat dat percentage op rond de 90% ligt. Dit betekent dus dat de meeste klanten via Google zullen komen. Ze zijn op zoek naar wat je aanbiedt, lezen daar je beoordelingen en weten binnen no time hoe ze je kunnen bereiken.
Ook voor bedrijven die zich richten op regionale klanten, iets wat geldt voor veel partners binnen Friends in Business, hebben nog steeds veel baat bij Google als basis voor het verhogen van de zichtbaarheid. Een zoekopdracht met lokale relevantie, zoals “schilder Rotterdam” of “fotograaf Vlaardingen” zijn doelgericht en levert je meteen de nodige bruikbare resultaten op. Dit geldt dus ook voor je eigen bedrijf. Een online marketing bureau, zoals online marketing bureau Heers, kan je helpen bij het specificeren van (lokale) zoekwoorden en het verhogen van je zichtbaarheid in Google.
AI mag zeker op de radar, maar nog niet aan het roer
Betekent dit dat je helemaal niets met AI moet doen voor je onderneming? Zeker niet. Het is zeker verstandig om de ontwikkelingen rondom AI te volgen. De technologie ontwikkelt zich namelijk erg snel en zal op de termijn ook invloed hebben op hoe klanten informatie zoeken en misschien zelfs hoe ze beslissingen nemen. Tools zoals ChatGPT zijn namelijk een pro in het verzamelen van data en informatie en het omzetten ervan. Maar: voor nu blijft het daarbij. Daarom blijkt in de praktijk dat bedrijven die hun aandacht volledig verleggen van Google naar AI zichtbaarheid verliezen. En dat betekent een gemiste kans.
Het is daarom slimmer om AI te zien als een toevoeging op je strategie in plaats van een volledige vervanging. Investeer dus consistent in je online vindbaarheid, met name via Google en door middel van waardevolle content. Ook bij het maken van content geldt: AI kan een hulpmiddel zijn, maar je moet niets één op één overnemen. Google beoordeelt content namelijk op kwaliteit en relevantie. AI-gegenereerde teksten die oppervlakkig of onnatuurlijk overkomen, kunnen je ranking negatief beïnvloeden. Investeer liever in goede copywriters of schrijvers of ga dus voor de expertise van een online marketing bureau voor een sterkere basis in Google.
Wat kun je vandaag nog doen als ondernemer?
Kortom: hoe scherper je profiel op Google, des te groter de kans is dat AI je bedrijf als bron gebruikt in antwoorden op vragen in AI-tools. En dat is wel weer goed voor je vindbaarheid! Er zijn een paar concrete stappen die je vandaag nog kunt zetten wanneer je je ook blijvend wil onderscheiden in een concurrerende online markt.
- Begin met het optimaliseren van je account in Google: voeg recente foto’s toe, reageer op reviews en voeg je website toe.
- Werk ook aan lokale SEO: gebruik plaatsnamen in je titels en teksten als dat relevant is voor je bedrijf.
- Verspreid je zichtbaarheid ook via vertrouwde netwerken, bijvoorbeeld op platforms zoals Friends in Business.
- Publiceer regelmatig waardevolle content die niet AI-geschreven is. Des te vaker je goede content post, des te meer Google je waardeert als autoritair en betrouwbaar.
- Geloof in je strategie en gebruik nieuwe ontwikkelingen zoals AI als hulpmiddel. AI komt eraan, maar Google is vandaag nog je belangrijkste klantmagneet.