Blog MEIKO: tips voor langdurig stilstaan van vaatwasmachines



De gedwongen sluiting van de horeca heeft heel veel consequenties. Voor ondernemers, medewerkers, toeleveranciers en gasten. Het betekent ook dat veel vaatwasmachines stil komen te staan. En dat is niet goed, want langdurige stilstand kan schade veroorzaken. Met de volgende tips kunt u ervoor zorgen dat uw (MEIKO) machine er helemaal klaar voor is als de deuren straks weer open mogen.

Voorladers en doorschuivers
- Als uw vaatwasmachine is voorzien van een GiO-module (MEIKO osmose-technologie), is het verstandig om de machine 1x per week te vullen en een wasprogramma te draaien. Hierdoor worden de membranen weer met vers water gevuld en raken ze niet verstopt. Als u dit niet doet, bestaat er een grote kans dat de membranen vervangen moeten worden, en dat brengt (veel) kosten met zich mee.
- Laat de deur, kap of deksel van de vaatwasmachine openstaan, zodat deze kan luchten en niet muf gaat ruiken.
- Zorg dat de machine minimaal 1x per week wordt gebruikt. Omdat de machine dan wordt gevuld en gaat wassen, wordt er chemie (reinigingsmiddel) opgenomen. Hierdoor wordt de kans dat de chemie gaat stollen in de chemieslangetjes veel kleiner. Stolling kan namelijk een verstopping veroorzaken in het chemiegedeelte.
- Een ander groot voordeel van het minimaal 1x per week gebruiken van de vaatwasmachine, is dat de rubbers, pakkingen e.d. niet zullen uitdrogen. Door uitdroging kan namelijk lekkage ontstaan.
- Zorg dat de machine schoon is als u deze uitzet. Dit voorkomt vieze geurtjes en zorgt voor een beter wasresultaat als u de machine weer gaat gebruiken.
- Als de machine met ingebouwde GiO-module vraagt om het voorfilter te vervangen, moet dit ook echt gebeuren. Vervanging is nodig voor de bedrijfszekerheid, ook al gebruikt u de machine nu niet. 
- Als u de machine minimaal 1x per week gebruikt, denk er dan ook aan om deze weer leeg te laten lopen na gebruik. Dit leeglopen zorgt ervoor dat de sifon van uw afvoer gevuld blijft met water en er geen stank/gassen uit de riolering ontsnappen.

Korven- en bandtransportmachines
- Als uw vaatwasmachine is voorzien van een GiO-module (MEIKO osmose-technologie), is het verstandig om de machine 1x per week te vullen en een wasprogramma te draaien. Hierdoor worden de membranen weer met vers water gevuld en raken ze niet verstopt. Als u dit niet doet, bestaat er een grote kans dat de membranen vervangen moeten worden, en dat brengt (veel) kosten met zich mee.
- Laat de deur van de vaatwasmachine openstaan.
- Zorg dat één wastank gevuld is met schoon water (standpijp erin laten zitten). Hierin kunt u de gordijnen van de vaatwasser onderdompelen. Dit voorkomt dat deze gaan uitdrogen en dat de chemie er vanaf kan weken. Zo blijven de gordijnen soepel.
- Zorg dat de machine schoon is als u deze uitzet. Dit voorkomt vieze geurtjes en zorgt voor een beter wasresultaat als u de machine weer gaat gebruiken.
- Als de machine met ingebouwde GiO-module vraagt om het voorfilter te vervangen, moet dit ook echt gebeuren. Vervanging is nodig voor de bedrijfszekerheid, ook al gebruikt u de machine nu niet.

- Als u de machine minimaal 1x per week gebruikt, denk er dan ook aan om deze weer leeg te laten lopen na gebruik. Dit leeglopen zorgt ervoor dat de sifon van uw afvoer gevuld blijft met water en er geen stank/gassen uit de riolering ontsnappen.
- Als u een afvoer met vloerrooster in uw spoelkeuken heeft, is het belangrijk dat u deze ook grondig schoonmaakt om stank te voorkomen.

Chemie
Sluit de cans van de chemie (reinigingsmiddel en naglansmiddel) af en hang de aanzuiglansen in een bak met water. Hiermee voorkomt u dat het chloor verdampt en de lansen verstopt raken.

Waterontharder
Eventuele waterontharders dient u handmatig op te starten zodat deze kunnen doorspoelen.

Vragen?
Heeft u vragen over uw specifieke vaarwasmachine? Neem contact met MEIKO op. Zo kunnen wij u gericht advies geven: 088 10 50 000 of service@meiko.nl.

Foto: Bart Jasperse (managing director)



Artikel gaat over




Gerelateerd nieuws

Arjan Maat en Alexander Ploos van Amstel in nieuwe magazine over MAAT e-mobility

Arjan Maat en Alexander Ploos van Amstel in nieuwe magazine over MAAT e-mobility

MAAT staat in het nieuwe magazine van Friends in Business met een mooi verhaal. In juni...

Jeroen Blom (SIGN-PARTNERS) over verhuizing, nieuwe ontwerpstudio en mooie samenwerking met JEX

Jeroen Blom (SIGN-PARTNERS) over verhuizing, nieuwe ontwerpstudio en mooie samenwerking met JEX

Er is veel gebeurd bij SIGN-PARTNERS in de laatste maanden. De specialist op het gebied van...

Tony Mastrantuono terug op oude nest bij Auto Hoogenboom

Tony Mastrantuono terug op oude nest bij Auto Hoogenboom

Tony Mastrantuono keerde in het voorjaar terug op het oude nest bij Auto Hoogenboom. 'Het voelde...


Schrijf in voor onze nieuwsbrief en digitale magazine.

Het laatste nieuws

Arjan Maat en Alexander Ploos van Amstel in nieuwe magazine over MAAT e-mobility

Arjan Maat en Alexander Ploos van Amstel in nieuwe magazine over MAAT e-mobility

MAAT staat in het nieuwe magazine van Friends in Business met een mooi verhaal. In juni...

Jeroen Blom (SIGN-PARTNERS) over verhuizing, nieuwe ontwerpstudio en mooie samenwerking met JEX

Jeroen Blom (SIGN-PARTNERS) over verhuizing, nieuwe ontwerpstudio en mooie samenwerking met JEX

Er is veel gebeurd bij SIGN-PARTNERS in de laatste maanden. De specialist op het gebied van...

Tony Mastrantuono terug op oude nest bij Auto Hoogenboom

Tony Mastrantuono terug op oude nest bij Auto Hoogenboom

Tony Mastrantuono keerde in het voorjaar terug op het oude nest bij Auto Hoogenboom. 'Het voelde...