Dordrecht

Dennis Wijnmalen (4Consult): ‘Van bijbaan naar technisch directeur. Het kan!’ 

4Consult - Ridderkerk

Dennis Wijnmalen begon bij ICT-bedrijf 4Consult als scholier, dankzij een kans van oprichter Peter Swaneveld. Door zijn passie voor techniek, en de begeleiding van zijn mentor, groeide hij in zestien jaar met het bedrijf mee. Net als Peter deed bij Dennis, kneedt 4Consult jong talent met een gestructureerd traject voor nieuwkomers met een focus op technische en persoonlijke ontwikkeling.  

Twijfel over wat hij later wilde doen, heeft Dennis Wijnmalen, technisch directeur bij 4Consult nooit gehad. ‘Tijdens mijn mbo-IT opleiding had ik al een bijbaantje in een computerwinkel in Ridderkerk. Dat vond ik toch wel ver fietsen vanuit Zwijndrecht. Ik kende Peter Swaneveld van zijn computerwinkel in Zwijndrecht. Hij bleek wel een klusje voor me te hebben. Niet in de winkel, maar programmeren voor 4Consult, dat hij daarnaast had opgezet. Eerst deed ik het als bijbaan, later als stage. Nadat ik mijn diploma op zak had, was ik op mijn zestiende, naast Peter zelf en Edwin Broeken, officieel medewerker nummer drie bij 4Consult. Zo ben in de zakelijke dienstverlening, zoals we die nu aanbieden, gerold. Intussen zijn we met 32 mensen. Programmeren doe, en kan ik overigens allang niet meer.’ 

Gekneed 
‘Peter heeft me in de afgelopen zestien jaar veel bijgebracht, en min of meer gekneed, met name op het gebied van klantrelaties. Een belangrijke les die ik van hem heb geleerd, is hoe je omgaat met moeilijke situaties met klanten. Bijvoorbeeld als zij meer willen dan er is afgesproken. Dat komt wel eens voor als er binnen een bedrijf wisselingen in het management zijn geweest. Uiteindelijk kom je er dan samen uit. Peter heeft me geleerd hoe je op een professionele manier kunt omgaan met uitdagende situaties en conflicten.’ 

Traject nieuwe medewerkers 
Eenzelfde vorm van kneden gebeurt met nieuwe medewerkers bij 4Consult. ‘We hebben een gestructureerd traject voor jong talent, vooral voor schoolverlaters tussen 18 en 22 jaar oud. Ze beginnen in ons serviceteam, waar ze gedurende drie jaar worden opgeleid en ervaring opdoen met klanten en al hun wensen. Na deze periode moeten ze klaar zijn om door te groeien naar functies als werkplekbeheerder of systeembeheerder. We investeren veel tijd in het opleiden van ons personeel, technische vaardigheden, maar ook soft skills. Dit heeft zich bewezen als een effectieve aanpak om medewerkers aan te trekken en voor lange tijd te behouden. Ons verloop is minimaal.’ 

Lange adem 
Hoe de toekomst van 4Consult/Startportaal eruitziet? ‘Zakelijk gezien gaat het voor de wind. We zien een groeiende vraag naar onze diensten en een toenemend klantenbestand. Onze uitdaging ligt vooral op het gebied van extra medewerkers. Voor het opleiden van schoolverlaters is een lange adem nodig. We kijken nu ook naar horizontale instroom van mensen met meer ervaring om aan onze toenemende klantvraag te voldoen. Het vissen in die vijver is moeilijker. Ons voordeel: ze krijgen een geweldig mooie werkplek, leuke collega’s, mooie klanten. En de koffie is top, toch?!’ 

Dit artikel wordt u aangeboden door

Meer nieuws