Het geheim van de blue zone
20-08-24
Hoe zat het ook alweer? Blue Zones zijn afgebakende gebieden waar bewoners een specifieke levensstijl en leefomgeving delen én waarin je als inwoner aantoonbaar langer leeft. Kun je van jouw bedrijf ook een Blue Zone maken, was de vraag in het eerste deel van deze column. Zodat medewerkers langer bij je werken, je bedrijf succesvol(ler) is én langer bestaat. De negen gemeenschappelijke factoren van zo’n Blue Zone kan volgens mij ieder bedrijf zelf realiseren.
Stel familie en geliefden op de eerste plaats. Ken jouw doel, zodat je weet waar je ’s ochtends voor wakker wordt. Neem dagelijks de tijd voor ontspanning en vermijdt stress. Zorg voor een goede vriendenkring en voldoende sociale contacten. Behoor tot een groep van gelijkgestemden waarmee je regelmatig samenkomt. En kom je dan samen, drink dan met mate en regelmatig wijn. In deel één van deze column heb ik deze zes factoren toegelicht. In dit deel licht ik de laatste drie toe. En verklap ik het geheim hoe ook jij van jouw bedrijf een Blue Zone maakt.
Naast wat je drinkt, is ook wat je eet een belangrijke factor. Inwoners van Blue Zones tellen geen calorieën, nemen geen vitamines, wegen geen grammen eiwitten en lezen zelfs geen etiketten. Ze beperken hun voedselinname niet – sterker nog, ze vieren het leven juist met eten. Wel met het eten van vers, voornamelijk plantaardig en vezelrijk voedsel. De hoeksteen van de meeste voedingspatronen van 100-jarigen zijn peulvruchten, zoals bonen, tuinbonen, soja en linzen. Dat betekent dus dat de menukaart in de bedrijfskantine op de schop moet.
Betekent dit dan dat je onbeperkt kan eten? Nee! De 100-jarigen hanteren de 80%-regel. Stop met eten zodra je maag voor 80 procent gevuld is. Dit maakt het verschil tussen het behouden van een gezond gewicht en het ontstaan van overgewicht. In Okinawa zeggen ze vóór het nuttigen van een maaltijd de mantra ‘Hara hachi bun me’, die hen eraan herinnert te stoppen met eten als de maag voor 80 procent vol is. Vind je het opzeggen van een mantra te veel van het goede? Het dragen van een blauwe armband of andere blauwe sieraden, zoals een ring of horloge, werkt als geheugensteuntje heel goed.
Factor nummer negen is er eentje die we nog niet zo gemakkelijk vinden: beweeg! Al snel denken we aan de sportschool of het lopen van een marathon, maar in de Blue Zones bewegen mensen als onderdeel van hun leven. Traplopen, de moestuin wieden of lichamelijke beweging door schoonmaken. Dus neem de trap in plaats van de lift, ga wandelen tussen de middag, loop naar een collega op de andere etage in plaats van te mailen en kom op de (lease)fiets naar kantoor. Genoeg mogelijkheden om op een natuurlijke manier te bewegen tijdens het werken!
Volgens mij is het dus heel goed mogelijk zijn om ook van jouw bedrijf een Blue Zone te maken. En het geheim dan? Verander niet de mens, verander zijn (werk)omgeving!