Bedrijf verkopen? Map Your Moment met IMAP Netherlands
IMAP Netherlands - Rotterdam
Denk je erover om je bedrijf te verkopen? Met Map Your Moment helpt IMAP Netherlands je het juiste moment voor de verkoop te bepalen. Als een van de grootste M&A-kantoren van Nederland en onderdeel van de internationale IMAP Partnership beschikt IMAP Netherlands over alle kennis en ervaring om ondernemers hierin te begeleiden.
De beslissing om je bedrijf te verkopen is een zeer persoonlijke keuze, afhankelijk van jouw unieke situatie en doelstellingen als ondernemer. Er bestaat dan ook geen universeel perfect moment om te verkopen. Wat perfect is voor de ene ondernemer, hoeft dat niet te zijn voor de andere. Maar het juiste moment bestaat wél, zegt Casper Sikkema, partner bij IMAP Netherlands: “Je kunt je hierop voorbereiden door je bedrijf zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor potentiële kopers. Zorg dat de financiële administratie op orde is, dat er een groeiplan ligt en dat aantoonbaar is dat het bedrijf efficiënt en winstgevend wordt geleid.”
Macro, meso en micro
Via Map Your Moment brengen de deskundigen van IMAP Netherlands onder meer de waarde van het bedrijf in kaart. Die waarde wordt beïnvloed door factoren op macro-, meso- en microniveau.
Op macrofactoren heb je als ondernemer geen invloed. Denk aan geopolitieke spanningen, de daling van de dollarkoers ten opzichte van de euro of de stijgende prijs van goud als ‘veilige haven’. Ook de renteontwikkeling speelt een rol: een dalende rente verlaagt de kosten van vreemd vermogen en vergroot de investeringsbereidheid van potentiële kopers.
Mesofactoren zijn trends en ontwikkelingen binnen specifieke sectoren. In de technologiesector kan bijvoorbeeld de invoering van een nieuwe standaard de waarde van bedrijven verhogen. Ook branchegerichte regelgeving of beleidswijzigingen hebben invloed. Een goed voorbeeld van de samenhang tussen meso- en macrofactoren is verduurzaming: de markt vraagt erom en regelgeving stimuleert het.
Microfactoren hebben betrekking op interne bedrijfsaspecten, zoals de kwaliteit van het managementteam, de efficiëntie van processen en de afhankelijkheid van leveranciers. Ook de samenstelling van het klantenbestand speelt een rol: een goed gediversifieerd klantenportfolio verhoogt doorgaans de bedrijfswaarde.
Persoonlijk traject
De deskundigen van IMAP Netherlands analyseren samen met jou hoe de wisselwerking tussen externe en interne factoren de waarde van je bedrijf bepaalt en hoe je dit actief kunt beïnvloeden. Volgens Sikkema is dit altijd een persoonlijk traject: “Om succesvol te zijn, bouwen wij een hechte relatie op met de ondernemer. We richten ons niet alleen op de deal zelf, maar op het volledige traject eromheen. Naast de huidige prestaties en marktomstandigheden nemen we ook persoonlijke en strategische overwegingen mee in het bepalen van het juiste moment. Soms concluderen we dat een bedrijf nog te klein is voor verkoop en kijken we samen hoe het verder kan groeien. In andere gevallen kunnen we direct het verkoopproces opstarten en op zoek gaan naar een geschikte koper. Al deze fasen — van het eerste verkoopidee tot de uiteindelijke transactie — doorlopen we samen met de klant.”
Internationaal netwerk
Een van de grootste krachten van IMAP Netherlands is het internationale partnerschap. “Wij werken nauw samen met onze kantoren in het buitenland,” zegt Sikkema. “Daardoor kunnen we ook cross-border grensoverschrijdende deals begeleiden. Dankzij ons wereldwijde netwerk combineren we lokale kennis met internationale expertise en weten we precies wat er speelt in de markt.” Kijk op de website van IMAP Netherlands voor meer informatie en om contact op te nemen.