Innovatie

Wim van Merkensteijn (Perfect Groep): ‘Verantwoord communiceren kan op veel manieren’

Perfect Groep - Gouderak

Verantwoord communiceren, wat kan jij doen? ‘Nou, eigenlijk heel veel’, vertelt Wim van Merkensteijn van Perfect Groep. ‘Om een voorbeeld te geven: verstuur je jou mailing of magazine in folie? Kies dan voor een Biobased en CO2-neutrale variant. Folies geproduceerd van reststromen van suikerriet is een optie.’

Wim legt uit: ‘Deze folie kent een dikte van 12MU in plaats van de reguliere 20 a 25 MU. Zo bespaar je ook nog eens zo’n 50 procent aan folie. Daarnaast zijn er diverse milieuvriendelijke papiersoorten. Denk aan gerecycled papier, FSC gecertificeerd papier, of bijvoorbeeld papier op basis van eucalyptus pulp.’

Goed adressenbestand

Naast de materiaalkeuze is een andere manier om verantwoord te communiceren het hebben van een goed adressenbestand, vertelt Wim. ‘Met een goed adressenbestand bespaar je naast kosten ook energie en grondstoffen. We zien nog te vaak dat een adressenbestand niet helemaal op orde is. Dat is zonde. Onnodige retouren kosten je geld. Een mailpack dat bij de verkeerde persoon aankomt schiet zijn doel voorbij en kan irritatie opleveren. Ander punt: stuur je het poststuk naar adressen buiten Nederland heeft dit wel zin als je mailing, brochure of de nieuwsbrief in het Nederlands is?

Maar denk ook eens aan alle verspilde energie en grondstoffen. We helpen graag bij goed databasemanagement, zoals het opschonen, ontdubbelen en de aankoop van bestanden. Wij verzorgen liever een kleinere ‘goede’ mailing met goede respons dan één grote met matige respons, veel retouren en daardoor veel onnodige milieubelasting.’

Juiste verzendmethode

Ook de juiste verzendmethode hanteren helpt. ‘Wij werken bijvoorbeeld met verschillende pakket- en postverspreiders. Ieder met een eigen verspreidingsmethode waarin het uitblinkt en tegen daarvoor interessante tarieven. Afmetingen, (papier)gewicht en de overkomstduur zijn vaak het uitgangspunt. Als je Perfect Groep eerder in je campagne betrekt, bespaar je niet alleen (verzend)kosten, maar ook het milieu.’

Wim vertelt daar meer over. ‘De meeste van de vervoerders die wij inzetten, bezorgen ook nog eens CO2-neutraal door hun CO2-uitstoot te compenseren met investeringen in duurzame projecten. Bij verzending van pakketten valt er met track & trace ook te besparen. Houd er dan wel rekening mee dat je hiervoor altijd het e-mailadres van de ontvangende partij nodig hebt. Alleen dan werkt track & trace en kan de geadresseerde jouw (en ook zijn) pakket helemaal volgen.

De ontvanger kan dan zelf een andere bezorgtijd of -plaats opgeven en zo het eindeloos heen- en weer sturen van pakketten voorkomen. Dit bespaart niet alleen jou veel kosten, het levert de geadresseerde ook minder irritatie op en het spaart het milieu.’

Dit artikel wordt u aangeboden door

Perfect Groep

Betrouwbare partner met ruim 60 jaar direct marketing ervaring. Van bestand tot klant... Of het nu gaat om het beheer van uw adressen, webbased applicaties, uw drukwerk, responsverwerking, verpakken en verzenden van uw mailing. Wij doen het, al jaren. En dit is nog slechts een greep uit alle mogelijkheden die wij u bieden.

Ga naar de website

Meer nieuws