Amsterdammer brengt schwung in Rotterdam


Bart Jasperse krijgt MEIKO Nederland weer op de rit


Over heel de wereld gaf Bart Jasperse leiding aan salesteams. Voor keukenbedrijven opende hij vestigingen in onder meer Hongkong en Istanbul. Op zijn 50e was hij het reizen zat. Het Duitse MEIKO trok hem aan als directeur van MEIKO Nederland. Inmiddels is hij verantwoordelijk voor de regio Noordwest-Europa plus het Caribisch gebied.

MEIKO is een multinational met ruim 3.000 medewerkers. Het bedrijf bestaat 90 jaar en is wereldwijd de grootste specialist op het gebied van vaatwastechniek en desinfectietechniek. Een innovator met een onverwoestbaar imago. ‘MEIKO is de Rolls-Royce onder de vaatwasmachines’, zegt Bart Jasperse. ‘We maken ze eigenlijk veel te goed. Ze gaan tientallen jaren mee…’

MEIKO staat voor Duitse degelijkheid. Ook het bedrijf zelf is heel stabiel…
‘Dat komt mede doordat een stichting eigenaar is. Een keuze van de oprichters om het bedrijf goed achter te laten en te voorkomen dat het in verkeerde handen valt, bijvoorbeeld van een investeringsmaatschappij. De loyaliteit naar de medewerkers is enorm groot. De productie gebeurt nog steeds in Duitsland, in Offenburg. We hebben wel een fabriek in China maar die produceert uitsluitend voor de Aziatische markt. En trouwens ook één in de VS, voor de Amerikaanse markt.’

Kun je de concurrentie dan wel aan?
‘Op kwaliteit! We innoveren onafgebroken en we hebben de breedste productportfolio voor spoeltechniek. We leveren aan horeca, cateraars, bedrijfskantines, ziekenhuizen, vliegmaat­schappijen, schepen, boorplatforms, enzovoort. En dan hebben we ook nog systemen voor de organische verwerking van etensresten en apparatuur voor reiniging en desinfectering, van urinalen en bedpannen in verpleeg- en ziekenhuizen bijvoorbeeld en adem­halingsmaskers van brandweerkorpsen.’

Hoe breed is die portfolio?
‘Te veel om op te noemen. Grote projecten kunnen oplopen tot 500.000 euro. Zoals installaties voor IKEA, waar dagelijks 600 mensen komen eten. Het lopende bandsysteem voor de vuile dienbladen naar de spoelkeuken leveren we ook, net als speciale machines voor inflight catering: alle dienbladen uit de KLM-vliegtuigen op Schiphol worden met onze machines gereinigd. 
Maar we hebben ook vaatwasmachines van het formaat zoals jij en ik die thuis hebben. Maar dan in speciale uitvoeringen voor de zakelijke markt. Die wassen en drogen bijvoorbeeld in 60 of 90 seconden.’

Wat was je opdracht toen je hier in 2015 begon?
‘Het moest beter. MEIKO Nederland had een mindere periode achter de rug. Door de crisis én door wisselend management: een duidelijke strategie ontbrak en dat had een negatieve invloed op het enthousiasme van de medewerkers. En op de verkoop.’

‘Tsja, ik ben een Amsterdammer… Dat was dus best wel even wennen'

Hoe kreeg je de boel weer op de rit?
‘We hebben intern veel veranderd. Nieuwe mensen aangetrokken en afscheid genomen van een aantal collega’s. Op een nette en respectabele manier overigens! We hebben ook gekeken wat de talenten zijn van medewerkers en hun taken gegeven die daarbij passen. Als iemand iets leuk vindt, is hij er doorgaans ook goed in. Het heeft geen zin om Arjen Robben linksbuiten te zetten; dat heeft Van Gaal ook ervaren. Robben zit op rechts lekkerder in zijn vel. En presteert dan beter.’

Is MEIKO Nederland ook beter gaan presteren?
‘Ja, er kwam weer schwung in. 2016 sloten we af met 62 procent omzetgroei!’

Waar kwam die groei vandaan?
‘MEIKO was altijd al sterk in grote projecten en in het hogere segment van de horeca. We bereiken nu  een groter deel van de markt. MEIKO Nederland heeft zich vroeger te weinig op de generieke horecaondernemer gericht. De bruine kroeg, bistro en snackbar hebben ook spoeltechniek nodig. We hadden de machines voor die doelgroep altijd al; alleen promootten we die nooit. Nu doen we dat wel heel actief, samen met onze dealerpartners.’

Dus het lek is boven?
‘Alleen ons kantoor en onze showroom zijn nog achtergebleven bij de positieve ontwikkeling: te klein en geen passende uitstraling. Daarom gaan we verhuizen. Binnen achttien maanden moet dat een feit zijn. We zijn nog op zoek naar een ander pand, ook weer in de regio Rotterdam. Als we blijven doorgaan op de ingeslagen weg zijn we in 2020 nummer 1 in Nederland.’

Tot slot: moest je wennen in deze regio?
‘Tsja, ik ben een Amsterdammer… Dat was dus best wel even wennen. Maar Rotterdammers reageren er leuk op. Ik ben in Dordrecht gaan wonen. En we hebben stoelen genomen bij Excelsior, omdat ze daar een heel leuke businessclub hebben. Feyenoord was nog een stap te ver. Misschien straks, in het nieuwe stadion... Ik kom trouwens wel geregeld in de Kuip. Collega Wim Voots is namelijk oud-speler en voorzitter van de Sportclub Feyenoord. En in het Maasgebouw draait apparatuur van ons.’ Dus als fotolocatie was de Kuip geen enkel bezwaar.


TEKST: MARTIN DEKKER
FOTOGRAFIE: VINCENT VAN DORDRECHT



Artikel gaat over




Schrijf in voor onze nieuwsbrief en digitale magazine.

Het laatste nieuws

Arjan Maat en Alexander Ploos van Amstel in nieuwe magazine over MAAT e-mobility

Arjan Maat en Alexander Ploos van Amstel in nieuwe magazine over MAAT e-mobility

MAAT staat in het nieuwe magazine van Friends in Business met een mooi verhaal. In juni...

Jeroen Blom (SIGN-PARTNERS) over verhuizing, nieuwe ontwerpstudio en mooie samenwerking met JEX

Jeroen Blom (SIGN-PARTNERS) over verhuizing, nieuwe ontwerpstudio en mooie samenwerking met JEX

Er is veel gebeurd bij SIGN-PARTNERS in de laatste maanden. De specialist op het gebied van...

Tony Mastrantuono terug op oude nest bij Auto Hoogenboom

Tony Mastrantuono terug op oude nest bij Auto Hoogenboom

Tony Mastrantuono keerde in het voorjaar terug op het oude nest bij Auto Hoogenboom. 'Het voelde...