EEN PARAPLU DIE BIJ JE PAST

25-05-18

Wereldwijd verdwijnen elk jaar 1,2 miljard paraplu’s in de prullenbak. ‘Maar daar zit onze paraplu niet bij’, zegt Peter Albrecht. Toen de directeur van senz° het aantal hoorde, besefte hij dat de enige echte stormparaplu niet alleen praktisch en mooi is, maar ook een bijdrage levert aan een beter milieu.
‘Onze paraplu’s zijn onverwoestbaar! Dat mogen we de wereld best vertellen!’

Peter Albrecht is sinds september vorig jaar algemeen directeur van senz° in Delft. Na 25 jaar actief te zijn geweest in het internationale bankwezen, besloot hij bij zijn terugkeer in Nederland als zelfstandig bedrijfsadviseur verder te gaan. Twaalf jaar begeleidde hij (middel)grote mkb-bedrijven bij financieringen, overnames en bedrijfsverkopen.

Hier had ik zin in

Meerdere keren kreeg hij van zo’n opdrachtgever de aanbieding om er als directeur aan de slag te gaan. Hij hield de boot altijd af… Totdat senz° op zijn pad kwam. Nadat hij oprichters en aandeelhouders Gerwin Hoogendoorn, Philip Hess en Gerard Kool had geadviseerd over financiële zaken en de structuur van de organisatie, vroegen ze hem de nieuwe koers uit te zetten.
Daar ging hij met veel enthousiasme op in. ‘Dit is zo’n ontzettend leuk bedrijf. Met een heel mooi product en een jong, creatief en goed team.’

Onverwoestbaar

Albrecht ziet bovendien volop kansen voor verdere uitbouw van het bedrijf. senz° bestaat sinds 2006. Gerwin Hoogendoorn ontwierp als afronding van zijn studie Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft de perfecte, onverwoestbare paraplu. Samen met studievrienden Philip Hess en Gerard Kool startte hij het bedrijf om de gepatenteerde en inmiddels meermaals onderscheiden paraplu op de markt te brengen. Door de afwijkende vorm en de gebruikte materialen is die bestand tegen windsnelheden van 100 kilometer per uur.

Lifestyleproduct

De senz° stormparaplu wordt wereldwijd verkocht. Er zijn inmiddels verschillende modellen. Naast de standaardkleuren verschijnen er twee collecties per jaar. ‘Oké, hij is duurder dan weggooiparaplu’s. Aan kwaliteit hangt nu eenmaal een prijskaartje. Een gewone paraplu is een gebruiksvoorwerp; senz° is waarschijnlijk niet alleen de beste paraplu van de wereld maar tegelijkertijd een lifestyleproduct. Gericht op de moderne stadsmens: de metropolitan. Een senz° willen mensen echt hébben, omdat die bij hen past. Bij hun levensstijl.’

‘We hebben enthousiaste kopers, fans eigenlijk. Mensen die ons mailen dat ze hun senz° al negen of tien jaar hebben en er nog steeds blij mee zijn. Zelf had ik al twee senz° paraplu’s voordat ik hier kwam. Inmiddels heb ik er vier. Onder andere in m’n auto en thuis. Ze hebben allemaal een functie voor een bepaald traject. Als in augustus een nieuw model komt, dat opvouwbaar is en zó klein dat het in je jaszak past, wil ik die ook.’

Als merk neerzetten

Een van de veranderingen die Albrecht heeft doorgevoerd, is dat er meer aandacht wordt besteed aan marketing. ‘Ik wil senz° meer als merk neerzetten. Uitleggen waarom onze paraplu zo uniek is, en de hogere prijs meer dan waard. Daarom moeten we ook niet tussen andere paraplu’s hangen, maar bijvoorbeeld in De Bijenkorf een eigen meubel hebben, waar dan ook onze andere producten te vinden zijn. We hebben inmiddels ook een assortiment tassen en sjaals. Dat past binnen de lifestyle-filosofie en bij de doelgroep: die metropolitan.’

Innovatie gaat door

De innovaties staan niet stil bij senz°. Zo ontwikkelde het bedrijf de cooltech. Deze variant beschermt niet alleen tegen regen, maar reflecteert ook de UV-straling van de zon. ‘Bij de introductie in 2016 hebben we alle sporters van Team NL bij de Olympische spelen in Rio de Janeiro zo’n senz° cooltech gegeven. Inmiddels krijgen we aanvragen uit onder meer het Midden-Oosten. Het ligt voor de hand dat de bescherming tegen de zon en de hitte daar een uitkomst is.’

Van Gogh

Nieuw is de samenwerking met het Van Gogh Museum. Onlangs introduceerde senz° de eerste stormparaplu met een doek dat is geïnspireerd op een van de schilderijen van Vincent van Gogh. De beperkte oplage vergroot de exclusiviteit. Het is de bedoeling jaarlijks zo’n Van Gogh-uitgave te maken.

‘Ook voor bedrijven kunnen we speciale versies ontwerpen. Daarvoor hebben we een eigen ontwerpafdeling. Een andere optie is het drukken van een naam of logo op een bestaand model. Net als consumenten kiezen bepaalde bedrijven voor onze kwaliteit en uitstraling. Als je zelf als bedrijf een A-merk bent, wil je toch ook een A-merk paraplu weggeven die niet bij de eerste de beste windvlaag kapot gaat?’

Meer nieuws