‘Ik ben niet als alle anderen’


De drive van JEX-directeur Nick Hillebrand


‘Aan het einde van ons eerste jaar is de omzet ongeveer tien miljoen euro, volgend jaar willen we naar 40 miljoen en een beursgang valt absoluut binnen de plannen’, zegt Nick Hillebrand (29), algemeen directeur en medeoprichter van het online carrièreplatform JEX. ‘Of ik weleens twijfel? Natuurlijk, maar niet vaak.’

Michel Perridon
Nick Hillebrand baarde opzien door tijdens de RUR Lunchbreak, de interactieve talkshow van Recht uit Rotterdam, niet in te gaan op het aanbod van topondernemer Michel Perridon om te praten over samenwerking en een mogelijke investering in Jex.nl. ‘Ik ben daar vaak op aangesproken, ja’, zegt hij lachend. ‘Maar we hebben op korte termijn simpelweg geen investeerders nodig. We gaan binnenkort weer obligaties uitgeven, maar nieuwe investeerders zijn voor nu niet aan de orde.’

Marinier
Dit voorbeeld geeft goed weer hoe Hillebrand in elkaar zit. Recht op zijn doel af gaan en vertrouwen op zijn eigen kracht leerde hij in zijn tijd bij het Korps Mariniers. ‘Ik ben daar veel zelfverzekerder geworden. Toen ik me aanmeldde, besloot ik dat ik het zou halen en aan dat doel geen concessies zou doen. Daarna heb ik het altijd zo gedaan. Marinier zijn geeft je een sterke basis en levert discipline op. Als iets niet lukt, leer je snel hoe je iets wél kunt fiksen door logisch na te denken.’

Goed nagedacht
‘Ik ben er ook zeker van dat we het met Jex.nl gaan redden. We hebben een goed product en achter alles wat we doen zit een plan. Onze strategie is weliswaar op de lange termijn gericht, we kijken wel tien jaar vooruit, maar dat vertaal ik uiteindelijk naar doelstellingen per twee weken.’

Platform
Hillebrand is afkomstig uit de traditionele uitzendbranche. Daar is het vinden van goede mensen voor de klant een structureel probleem. ‘Terwijl die mensen er wel zijn! Maar het ecosysteem van de arbeidsmarkt zit niet goed in elkaar en de algehele infrastructuur is verouderd. Je ziet nog dagelijks mensen vanuit Zeeland naar Rotterdam rijden om te werken en mensen vanuit Rotterdam naar Den Haag. Dat komt doordat bedrijven maar met een beperkt aantal uitzendbureaus samenwerken en uitzendbureaus maar een klein deel van de markt kennen. Met ons open platform willen we, op termijn, alle vraag en aanbod bij elkaar brengen.’

Data en algoritmes
‘In de kern koppelden wij mensen en vacatures aan elkaar. Dat deden wij door gebruik te maken van technologie, data en algoritmes. Daardoor hadden we geen recruiters nodig en veel minder overheadkosten. We kunnen daardoor naar klanten de daadwerkelijke kostprijs met een minimale opslag berekenen en zijn daarmee veel goedkoper. Maar deze oplossing is beperkt schaalbaar. Daarom bouwen we nu aan het nieuwe ecosysteem van de arbeidsmarkt. De kracht ligt in samenwerking en het netwerk via ons open platform. Al het aanbod is straks te vinden op Jex.nl en iedereen verkoopt via JEX door één klik op de knop. Het maximale aanbod!’

Voordelen
Hillebrand bouwt met zijn bedrijf echt aan de toekomst. ‘De versplinterde markt brengen wij samen maar dan op een nieuwe infrastructuur. Bedrijven en uitzendorganisaties werken samen op het platform waar bedrijven het maximale en relevante aanbod krijgen. Uitzendorganisaties profiteren van het netwerk, de aanbiedingsmogelijkheden, de gegarandeerde betaling en de klantenservice. Voor hen gaat ineens een hele nieuwe markt open. Wij voeren ook alle controles op klanten en leveranciers uit en een reviewsysteem doet de rest. Eigenlijk creëren we dus niet alleen het beste ecosysteem om te kopen, maar ook om te verkopen.’

Altijd werken
De term gedrevenheid krijgt bijna een nieuwe dimensie als je met Hillebrand praat. Hoeveel tijd stopt hij eigenlijk in zijn werk? ‘Ik werk altijd! Dat deed ik al toen ik bijbaantjes had en nu nog steeds. Of ik iets wil bewijzen? Nee, hoor. Ik doe het voor mezelf. Ik word ook gek als dingen niet lukken. Of ik een sociaal leven mis? Nee, ook dat niet. Als ik op een festival sta, denk ik al snel what the fuck doe ik hier? Ik ben liever aan het werk. In de komende periode wil ik wel wat meer afstand nemen, maar als ik een paar dagen vrij ben, gaat mijn laptop wel mee en lees ik veel boeken. Het geheim van Bol.com kan ik trouwens iedereen aanraden. Dat is geweldig inspirerend boek vol echte voorbeelden.’

Anders
‘Mijn vrienden weten hoe ik in elkaar zit. Als ik ze na een jaar weer zie, is het ook direct goed tussen ons. Ik heb ook niet zoveel mensen nodig. Zakelijk en privé zijn er een paar mensen met wie ik praat en dat is genoeg. Ik ben niet zo van de social talks met mensen die ik niet ken. Ik ben altijd zo geweest en dat zal nooit veranderen. Ja, daarmee ben ik waarschijnlijk wel anders dan alle anderen.’



Artikel gaat over




Schrijf in voor onze nieuwsbrief en digitale magazine.

Het laatste nieuws

Arjan Maat en Alexander Ploos van Amstel in nieuwe magazine over MAAT e-mobility

Arjan Maat en Alexander Ploos van Amstel in nieuwe magazine over MAAT e-mobility

MAAT staat in het nieuwe magazine van Friends in Business met een mooi verhaal. In juni...

Jeroen Blom (SIGN-PARTNERS) over verhuizing, nieuwe ontwerpstudio en mooie samenwerking met JEX

Jeroen Blom (SIGN-PARTNERS) over verhuizing, nieuwe ontwerpstudio en mooie samenwerking met JEX

Er is veel gebeurd bij SIGN-PARTNERS in de laatste maanden. De specialist op het gebied van...

Tony Mastrantuono terug op oude nest bij Auto Hoogenboom

Tony Mastrantuono terug op oude nest bij Auto Hoogenboom

Tony Mastrantuono keerde in het voorjaar terug op het oude nest bij Auto Hoogenboom. 'Het voelde...