‘Ik ben pas op de helft’

04-11-20

Voor Teus Baars wordt het een bijzonder 2021. Zijn creatieve bureau NOSUCH bestaat 20 jaar, zelf tikt hij de 50 aan. Aan de vooravond van het jubileumjaar blikt Baars terug én vooruit op zowel zijn zakelijke als persoonlijke ontwikkeling.

De ondernemer (I)
‘Op 3 januari 2001 stapte ik met een compagnon binnen bij de Kamer van Koophandel. We kwamen uit de creatieve branche, maar wilden het anders doen. Vandaar de naam NoSuchCompany. Alles was in een upper state of mind toen we begonnen. Het was de beginfase van internet, wij waren één van de eerste bureaus die online en offline combineerden. We hadden meteen een aantal goede klanten, er was economische vooruitgang. En toen vlogen die vliegtuigen in de Twin Towers… De boel klapte in elkaar, mijn compagnon besloot te stoppen. Gelukkig hadden we een buffer, zodat we de jaren erna goed doorkwamen.´

De mens (I)
‘Net nadat ik begon, kocht ik samen met mijn vrouw een appartement in het centrum van Rotterdam. Eind 2001 werd onze eerste zoon Cees geboren. In 2003 volgde Guus en een jaar later Rijk. We groeiden uit ons appartement en kochten een huis in Papendrecht. Op een gegeven moment gaf ik vier avonden per week voetbaltraining aan de teams van mijn kinderen. Alles groeide onder mijn handen – mijn kinderen én de zaak. Een geweldige tijd.’

De ondernemer (II)
‘Ook NOSUCH verhuisde. Eerst van de Helmersstraat naar de Laan op Zuid. Ook daar groeiden we snel uit, mede doordat we in 2008 een grote opdracht kregen van Shell. Veel andere creatieve bureaus werden geraakt door de financiële crisis, waardoor wij de goede mensen bijna letterlijk konden oprapen. In 2009 namen we bijna 20 mensen aan en verhuisden we naar ons huidige pand in de Schiecentrale. Ik ben lang een bourgondische ondernemer geweest. De kosten groeiden mee met de omzet. Gewoon, omdat het kon.’

De mens (II)
‘Van mijn dertigste tot mijn veertigste had ik zóveel energie. Ik snap nu nog steeds niet hoe ik het privé en zakelijk allemaal heb kunnen combineren. De energie is nu gerichter. Maar goed ook; als je het altijd zó druk zou hebben als in die tien jaar, zou dat niet gezond zijn.’

De ondernemer (III)
‘Met NOSUCH gaat het goed. We hebben ons het laatste jaar heel goed ontwikkeld. Omdat ikzelf niet per se de beste manager ben, heb ik Martijn van Leeuwen, een ijzersterke directeur, binnengehaald. De coronatijd heeft daarnaast veel nieuwe inzichten opgeleverd. Zo hebben we de NOSUCH Group uitgebreid. Met NOSUCH Media stappen we in de wereld van cookieless advertising, terwijl onze Martech-tak klanten helpt om meer rendement uit hun marketing-technologische investeringen te halen. Daarnaast blijkt het thuiswerken een groot succes. Het is helemaal niet nodig om altijd met z’n allen op kantoor te zitten of om op reis te gaan voor elke buitenlandse meeting. Daar ligt ruimte voor besparing. Ja, de bourgondische ondernemer is zakelijker geworden.’

De mens (III)
‘Persoonlijk vond ik het heel fijn om in de eerste coronaperiode veel thuis te zijn. Die tijd was voor mij een extra bevestiging dat ik een heel leuk gezin heb. Onze grootste hobby – voetbal – lag wel even stil. Ik ben blij dat dat inmiddels weer op gang is gekomen. Guus speelt bij Feyenoord Onder 18 en heeft begin 2020 zijn eerste profcontract getekend. Cees en Rijk spelen bij Papendrecht, waarvan NOSUCH al vijftien jaar hoofdsponsor is. Ik doe er elke zaterdag alles aan om ze alle drie in actie te zien.’

De ondernemer (IV)
‘Ik word 50 in 2021. Zakelijk gezien best een dingetje, want het is een jong vak. Met alleen een modieuze bril en hippe broek red je het niet; je moet weten waar het over gaat. Dat lukt goed, al sorteer ik voor door jonge, talentvolle mensen aan te nemen. De organisatie stáát nu. We hebben een prachtig klantportfolio met multinationals en mooie mkb-bedrijven, voor wie we alle vraagstukken op het gebied van branding, marketing en communicatie oplossen. We helpen onze klanten met het vertellen van hun totale verhaal. Naast wat je verkoopt, is het nóg belangrijker geworden wie je bént. Waar je voor staat en welke verantwoordelijkheid je neemt. Dit geldt zowel voor de mensen in je organisatie als voor de maatschappij. Voor mij en mijn bedrijf is duurzaamheid een serieus thema geworden. Op dat gebied wil ik ook voor mijn relaties meer gaan betekenen. Het zijn verhalen die naar buiten moeten.’

De mens (IV)
‘Ik voel me nog steeds topfit en sport veel. Vorige winter schaatsten we samen met Ormer ICT de alternatieve Elfstedentocht en onlangs fietste ik nog een week in de Alpen. Verder voetbal ik nog elke zondag. Vroeger was je oud als je 50 was. Ik denk dat ik pas op de helft ben, haha.’

Meer nieuws