‘Ik geloof niet in toeval’

20-04-20

Dé Lease Maatschappij B.V. (DLM) zal nooit de grootste leasemaatschappij van Nederland worden. Een bewuste keuze. Liever is het bedrijf uit Oosterhout de meest persoonlijke. Met dank aan de eigenzinnige oprichter Eric Kok, zijn netwerk vol bekende Nederlanders én zijn maatschappelijke betrokkenheid.

Zendtijd

Wie honderden uren zendtijd per jaar wil op nationale televisie, moet doorgaans diep in de buidel tasten. Dé Lease Maatschappij B.V. niet. Eigenaar Eric Kok sloot gewoon een samenwerking met voetbalanalist Jan Boskamp en darter Vincent van der Voort, die als ambassadeurs wekelijks op RTL7 verschijnen met DLM.nl op hun kleding. ‘Ik moest wel even komen praten met de zenderbaas, want die mag daar natuurlijk iets van vinden. Maar na een goed gesprek was het geregeld. We hebben nu een speciale band.’

Gevoel voor symboliek

Aan het woord is Eric Kok (58), de flamboyante ondernemer die DLM in 2007 oprichtte na een half werkleven in de autobranche. Dat hij wel meer voor elkaar krijgt, bewijst de inrichting van zijn pand, gevestigd op een bedrijventerrein in Oosterhout. Gesigneerde voetbalschoenen van Mark van Bommel, het originele smijtjasje van Hans Kraay junior en een gedragen wedstrijdshirt van darter Michael van Gerwen (destijds gesponsord door DLM). Het zijn slechts enkele tastbare relikwieën van zijn omvangrijke netwerk. De olievaten als bijzettafels, de lampen gemaakt van oude autokoplampen en het beeld van een bergbeklimmer aan de muur van zijn kantoor (‘op weg naar de top, net als DLM’) verraden Koks gevoel voor symboliek. Hij denkt over de dingen na.  

Bestickerde Berlingo

Maar dat al die bekende Nederlanders met DLM.nl rondlopen, is niet vanwege een perfect doordachte marketingstrategie, zo bezweert hij. Het begon aan het einde van het vorige decennium met een belletje van vriend en oud-profvoetballer Kevin Hofland. Of hij voetbalclub Fortuna Sittard wilde sponsoren. Aan zoiets had Kok tot dan toe nooit gedacht. Wel had de geboren Zwijndrechter telemarketing geprobeerd en een adresbestand bij de Kamer van Koophandel gekocht. ‘Wat ik verkeerd gebruikte, waardoor ik meteen op de vingers werd getikt.’ Ook reed hij dagelijks in een Citroën Berlingo van woonplaats Oosterhout naar het toenmalige kantoor in Waalwijk. ‘Slechts 139 euro per maand, stond daar op. En dan maar hopen dat iemand zou bellen. Ik zal het nooit vergeten.’

Van koud naar warm

‘Al snel besefte ik dat de koude kant niet werkte’, vertelt Kok. ‘Toen ben ik gaan inzetten op persoonlijk contact. Ik merkte dat klanten het leuk vonden om mee te gaan naar Fortuna. Zo bouw je een band op. Wij willen echte vriendschappen met onze klanten. Daarom zijn we verder gegaan in de sportsponsoring en hebben we steeds meer bekende Nederlanders als ambassadeur aan ons verbonden.’

De eerste grote vis was Raymond van Barneveld, die destijds, naast een carrière-impuls, ook een autosponsor kon gebruiken. Collega-darters Van der Voort en Van Gerwen volgden. Ook voetbalanalisten Boskamp, Kraay en Kieft, Ziggo Sport-presentator Bas van Veenendaal, oud-bokser Arnold Vanderlyde, de vrouwelijke dj Rocky G en Formule 3-coureur Richard Verschoor dragen DLM.nl op hun kleding. En dus neemt Kok ook regelmatig relaties mee naar darttoernooien en racewedstrijden in het buitenland.

Boskamp in de Efteling

‘Met onze ambassadeurs heb ik niks op papier staan. Een hand is een deal bij mij. We helpen elkaar. Boskamp wilde best iets voor mij doen, maar dan moest ik iets terugdoen. We hebben honderd kansarme kinderen uit België laten komen die op kosten van DLM een dagje naar de Efteling gingen. De gezichten van die kinderen toen ze alleen al zagen dat er een donut in hun lunchpakket zat… Fantastisch! En toen moesten ze nog naar binnen. Jan heeft een grote mond, maar die man is zó sociaal. Hij heeft me besmet. Zo zijn we inmiddels ook Maatschappelijk Partner van Sparta.

URL in ruil voor trommels

Boskamp is ook degene die DLM.nl via zijn optredens bij Voetbal Inside de meeste naamsbekendheid bezorgde. Maar die korte, krachtige URL was er nog niet toen Kok DLM in 2007 oprichtte. De ondernemer komt overeind vanuit zijn stoel en buigt naar voren. ‘Ik zal je vertellen waarom ik niet in toeval geloof. Ons vorige pand zat in Waalwijk boven een winkel voor kantoorbenodigdheden. Daar komt een vertegenwoordiger langs. Een man uit het oosten, die daar normaal nooit kwam maar een zieke collega verving. Die man ziet bij de ingang de naam DLM staan, de afkorting van onze bedrijfsnaam. Hij loopt naar boven en zegt: ik ben de eigenaar van DLM.nl, willen jullie die kopen? Bleek het de website van een fanfareband uit Denekamp te zijn. Voor 1.500 euro konden zij nieuwe trommels kopen en hadden wij een domeinnaam die op tv veel beter werkte dan “Dé Lease Maatschappij”. Dat was op de mouw van Van Barneveld bijna niet leesbaar. Zo’n verhaal kun je niet verzinnen, toch?’

Kind met waterhoofd

‘We hebben inmiddels wel een kind met een waterhoofd gecreëerd. Mensen denken dat wij een enorm bedrijf zijn, maar we zitten hier met z’n dertienen.’ Als het aan Kok ligt, worden dat er hooguit vijf meer, die samen maximaal 5.000 auto’s onder hun hoede hebben. ‘We willen dat persoonlijke contact kunnen waarborgen. Daarom bedienen we alleen het mkb en geen grotere bedrijven. Wij willen van ondernemer tot ondernemer zaken doen. Er moet een klik zijn. Dan komt er gunning, met een faire prijs. Dat zit wel goed bij ons, want ons model is dat we auto’s relatief goedkoop uit het buitenland importeren. Momenteel hebben we voor zo’n 50 miljoen euro rondrijden. We willen naar de 100 miljoen, mede door ons meer te focussen op de regio Rotterdam.’

Erfelijke hartaandoening

Dat moet mede gebeuren onder de vleugels van zoon Stefan (27), die wordt klaargestoomd om zijn vader op te volgen. Eric Kok vindt het mooi dat hij zijn bedrijf kan overdragen aan zijn zoon, al is de aanleiding triest. Vader en zoon kampen namelijk met de aandoening PLN, een genetische afwijking die hartspierziekten veroorzaakt, waarbij de pompfunctie van de hartspier aanzienlijk wordt aangetast. PLN-gendragers zijn belast met ernstig hartfalen dat tot harttransplantatie, een steunhart of zelfs (plotselinge) dood kan leiden. 

Dat laatste gebeurde bij de broer van Eric, die op 33-jarige leeftijd overleed. Met artsen van het UMC zette Eric meer dan 20 jaar alles op alles om de oorzaak te achterhalen, mede doordat hij zelf ook met hartritmestoornissen kampt. Daardoor weet hij nu dat hijzelf, zijn naaste familieleden én 10.000 andere Nederlanders deze aandoening hebben. Zoon Stefan moest er op zijn achttiende zijn ontluikende carrière als profvoetballer bij FC Dordrecht voor staken. 

Gala in Van Nelle Fabriek

Zelf heeft Eric Kok een ICD, die zijn hart bij ernstige stoornissen van een schokje voorziet. Om de aandoening niet versneld te verergeren, moet hij zichzelf dagelijks in acht nemen. Om bij te dragen aan de ontwikkeling van een doeltreffende behandeling (die nu nog niet voorhanden is) organiseert Kok op 2 april een groot gala in de Van Nelle Fabriek, waarvan de opbrengst naar de PLN-stichting gaat. 

‘Ik ben blij dat ik in de positie ben om dat te kunnen doen. Daarbij maak ik gebruik van mijn netwerk van BN’ers, die kavels ter beschikking stellen en het gala promoten. Dat is belangrijk, want er lopen nog 9.000 mensen met een tikkende tijdbom, zonder het te weten. Ik hoop een mooie som geld op te halen. Voor mezelf komt behandeling misschien te laat, maar als ik mijn ogen dicht doe hoop ik een steentje te hebben bijgedragen aan genezing van deze ziekte.’

Meer nieuws