‘Ondernemen werd ineens ondergaan‘


Vertrouwen in de hygiëne van de horeca


‘Nee, vertel ons wat over het belang van hygiëne.’ Zo opent Bart Jasperse het bal terwijl ik me nog zó had voorgenomen om het C-woord te vermijden. Natuurlijk was dat voornemen bij voorbaat gedoemd te mislukken als er afgesproken wordt met dé marktleider op het gebied van vaatwas- en spoelmachines in een schitterende horecagelegenheid aan de oevers van de Alblas. Bij de eerste kop koffie ligt het C-woord ligt al op tafel…

‘De hygiëne in de horeca gaat, naast de kwaliteit van de producten en de service, gewoon doorslaggevend worden in de keuze van een consument’, aldus Bart Jasperse, Managing Director van Meiko North West Europe. 

Dat lijkt op preken voor eigen parochie, maar niets is minder waar, want gastheer Bjorn van Dijl, eigenaar van de Willaerts Group waartoe restaurant Le Barrage in Alblasserdam behoort, valt Jasperse onmiddellijk bij: ‘Ab-so-luut! Precies daarom zijn wij zo blij met een betrouwbare leverancier als Meiko.’

De tweelingbroer van het woord betrouwbaar heet vertrouwen. Jasperse glimlacht dan ook trots bij de woorden van zijn zakenvriend Van Dijl: ‘Meer dan ooit tevoren moeten onze klanten kunnen vertrouwen op onze producten en op onze dienstverlening. De vijftien monteurs van Meiko zijn dan ook 24/7 oproepbaar.’

De coronacrisis heeft duidelijk gemaakt dat het kunnen vertrouwen op een veilige werk-, leef- en eetomgeving voor iedereen van eminent belang is. Toen de pandemie uitbrak, vielen er twee typen ondernemers te onderscheiden: zij die bij de pakken gingen neerzitten en zij die die spreekwoordelijke pakken een duw opzij gaven.

‘Het is een kwestie van accepteren en roeien met de riemen die je op dát moment hebt’, zegt Van Dijl daadkrachtig. ‘Ondernemen werd ineens ondergaan. Dat is een realiteit. Het teamgevoel was ongekend sterk in die periode. Vanzelfsprekend ging onze eerste zorg uit naar het welzijn van onze medewerkers en die van onze klanten. Binnen een mum van tijd plaatsten we schermen tussen de tafels. Een peperdure maar noodzakelijke investering.’

Al snel kwam de ideeënmachine op gang en was Le Barrage een voorloper op het gebied van take away en afhaalmenu’s. ‘Voor Moederdag hadden we een aspergegerecht aanbevolen met een YouTube-filmpje dat in één dag 39.000 hits opleverde. Wat ik bedoel te zeggen: de klanten waardeerden onze positieve en energieke aanpak. En we kregen echt alle steun van de gemeente. Dat mag ook weleens gezegd worden.’ Daarna trekt voormalig marinier Bjorn van Dijl een jaloersmakende parallel tussen het ondernemerschap en het kunstenaarschap, met creativiteit als bindmiddel. De pagina is steeds weer blanco - de kunstenaar gaat over de inhoud en de ambtenarij bepaalt de grootte van de pagina. 

Eerlijk is eerlijk. Negen van de tien keer laat de ondernemer zich van zijn chagrijnige kant zien zodra de gemeente en het vaak ongrijpbare vergunningenstelsel ter sprake komen, maar in dit gesprek is van het integendeel sprake.

Bart Jasperse hierover: ‘In sommige EU-landen is al een wettelijke verplichting van kracht op gecertificeerde was- en spoelsystemen en daar pleiten ook wij voor. Er was echt een wildgroei ontstaan aan veelal kleinere horecagelegenheden die werden gerund door gelukzoekers met een kortetermijnagenda. Vaak vormen vaatmachines de sluitpost van hun begroting. Door deze crisis dringt het eindelijk eens tot iedereen door dat begrippen als hygiëne, schoonheid en veiligheid geen loze termen zijn. Het kaf wordt nu wel van het koren gescheiden. Het vluchtig doorspoelen van een bierglas in troebel spoelwater is niet langer van deze tijd.’

Jasperse gaat nader in op de zogenoemde osmose-module van Meiko. In Jip-en-Janneke-taal: ‘Zie het als een extra behandeling van het spoelwater dat níét schoner kan na onze osmose-module. Schrijf dat maar op ja. Meiko heeft intussen een naam hoog te houden. Naast de horeca leveren wij ook spoelmachines aan de vliegtuigindustrie, bedrijfskantines en last but not least aan zorginstellingen en ziekenhuizen. Dat zegt genoeg.’

Om de argumentatie van Jasperse kracht bij te zetten, ontvlucht Bjorn van Dijl voor een moment de schaduw van de parasols van zijn ruime buitenterras om mijn waterglas in het uitbundige zonlicht te houden: ‘Zie je dat?’

‘Wat?’

‘Níéts, hahaha. Geen restjes, geen kalkaanslag of sporen. Schoner dan de glazen van Le Barrage kan gewoon niet… dankzij onze vrienden van Meiko. Dat is nou vertrouwen!’

Het hoge woord is eruit. Niet het C-woord, maar het V-woord!



Artikel gaat over




Schrijf in voor onze nieuwsbrief en digitale magazine.

Het laatste nieuws

Mathieu Levens (Magneet Communicatiecentrum) lanceert website voor memoryspel met eigen foto's

Mathieu Levens (Magneet Communicatiecentrum) lanceert website voor memoryspel met eigen foto's

Mathieu Levens van Magneet Communicatiecentrum heeft een speciale website gelanceerd om met...

Erik Arends en Joshua Brouwn van JEX vragen aandacht voor een serieus probleem: dakloos zijn

Erik Arends en Joshua Brouwn van JEX vragen aandacht voor een serieus probleem: dakloos zijn

Erik Arends en Joshua Brouwn van partner JEX slapen vier nachten op straat. Niet zomaar, maar om...

Blog BASE Advocaten: onbelaste reiskostenvergoeding bij thuiswerken vervalt per 1 januari 2021

Blog BASE Advocaten: onbelaste reiskostenvergoeding bij thuiswerken vervalt per 1 januari 2021

In mei 2020 maakte staatssecretaris Vijlbrief van Financiën bekend dat werkgevers in 2020 in...