SANTA CLAUS IS GOING ONLINE!


VIVELEDON


‘Kerstpakket.expert! Zo heet dit revolutionaire concept!’, zegt eigenaar Leon van Vive van relatiegeschenkenfirma ViveleDon B.V. met een grote glimlach op het gelaat. ‘Precies hoe de Kerstman het wil hebben hahaha…’

Paradoxaal

Terwijl de mussen nog van het spreekwoordelijke dak vallen, vertoeft Van Vive al overduidelijk in kerstsferen. Niet alleen vanwege de ongewone klimatologische paradox, ook vanwege Leons aanstekelijke (‘ga zitten, ga zitten!’) enthousiasme, kan ik een glimlach amper onderdrukken. 

Steun voor Santa

De eigengereide en onorthodox denkende Leon (‘het moet vooral ánders’) van Vive staat op het punt zijn vernieuwende kerstpakketten-concept bekend te maken: ‘Vijf jaar geleden ben ik in de wereld van de kerstgeschenken gestapt. Ik heb vijf jaar de tijd genomen om de markt grondig te verkennen en ik vond dat Santa wel een handje kon gebruiken hahaha.’ 

Let op!

‘Tot nog toe waren de kerstpakketten naar mijn mening veel te veel standaard... Vaste aantallen met een standaard inhoud. Dat kan echt beter, dacht ik. Toen heb ik met mijn partner Promar Sales het volgende idee ontwikkeld… Hier, let op!’ Het levensgrote computerbeeldscherm licht op en laat in uitvergrote vorm zien wat u, geachte lezer van Friends in Business, dadelijk, aan het eind van het jaar, achter uw laptop zélf gaat beleven…

Zo simpel als wat…

‘Kerstpakket.expert is de online tool waarmee je je éigen custom-made kerstpakket samenstelt voor collega’s of medewerkers! Zo simpel als wat, minimaal aantal 24 stuks. Wij hebben alle artikelen gerangschikt in categorieën om gemakkelijk te kunnen zoeken. Zo zie je hier de groepen Food, Non-Food, Dranken, Budget, Populair, noem maar op. Zodra je een artikel hebt gekozen, verschijnt het vanzelf op je beeldscherm als zijnde jouw daadwerkelijke kerstpakket. Je kunt het pakket dus in de meest letterlijke zin zélf samenstellen… en Santa kan de was doen.’

Voor iedereen toegankelijk

Als advocaat van de duivel probeer ik gaten te schieten in het plan dat uitblinkt in zijn eenvoud: ‘Hoe weet ik wanneer ik over mijn budget heen ga?’ Van Vive reageert als een bliksemschicht: ‘Gemakkelijk! Je kiest voor een artikel en vervolgens verschijnt rechts in je scherm het totaalbedrag per pakket tot dan toe. Je kunt er naar hartenlust artikelen in en uit halen. Ook de verzendkosten en een eventuele kwantiteitskorting zijn er direct in doorgevoerd. De eindbeslisser kan altijd nog een last minute verandering doorvoeren. Het systeem is laagdrempelig, overzichtelijk, flexibel, snel en gemakkelijk. We doen niet aan abonnees, dus Kerstpakket.expert is voor iedereen toegankelijk.’  

En als er iets níet in staat wat ik tóch graag had willen hebben?

‘Wij gaan ruim vijfduizend artikelen aanbieden en we kunnen altijd nog extra producten toevoegen! Zelfs het design van de verpakking is zelf te kiezen. De logistiek en assemblage blijven in vertrouwde handen van de sociale werkvoorziening Drechtwerk in Dordrecht. Door een uitgekiend automatiseringssysteem weten zij precies wat er voor wie ingepakt moet worden.’

Cruciale foto’s

Leon legt uit dat hij momenteel druk is met het verzamelen en rubriceren van de foto’s van de duizenden producten die Santa dadelijk aan te bieden heeft. Die foto’s zijn cruciaal want ze bepalen hoe de pakketten er daadwerkelijk uit komen te zien. Van Vive: ‘Een enorm karwei, maar o zo belangrijk, want hiermee hopen wij ook klanten buíten de regio Rotterdam-Rijnmond en Zuid-Holland Zuid te kunnen bedienen. 
De regionale klanten zijn en blijven vanzelfsprekend welkom. Ons nieuwe online programma Kerstpakket.expert is geen vervanging, het is een uitbreiding. Loop maar eens mee…’

De klant centraal, niet het pakket

Op de eerste etage van het indrukwekkende pand van ViveleDon is een heuse kerstafdeling ingericht. Van Vive legt uit: ‘Voor de klanten die het lastig vinden om keuzes online te maken, bieden wij nog steeds de mogelijkheid aan om zelf een pakket te komen samenstellen. Meer dan de helft van de online collectie is hier te vinden. De showroom maakt het klanten mogelijk hun online samengestelde pakket in het echt te zien. 
De klant staat centraal, niet het pakket…’

Moderne kerstman

De waarom-heeft-niemand-dit-nog-verzonnen-vraag wordt beantwoord door een breeduit lachende Leon van Vive: ‘Ik zág die klant gewoon aan zijn bureau of keukentafel zitten, achter zijn of haar laptop, met een bak koffie. Met alle respect, maar het werd anno 2018 tijd dat de Kerstman met zijn tijd mee zou groeien. Geloof me, dat kerstliedje van Bing Crosby zit al tijden in mijn hoofd: Santa Claus is going online!



Artikel gaat over




Schrijf in voor onze nieuwsbrief en digitale magazine.

Het laatste nieuws

Havenbedrijf Rotterdam wint ESPO Award 2018

Havenbedrijf Rotterdam wint ESPO Award 2018

Het Havenbedrijf Rotterdam is de winnaar geworden van de ESPO Award 2018. De European Sea Ports...

Bart Jasperse (MEIKO Nederland): 'Van Barendrecht naar Charlois, Rotterdamser kan bijna niet'

Bart Jasperse (MEIKO Nederland): 'Van Barendrecht naar Charlois, Rotterdamser kan bijna niet'

MEIKO Nederland is onlangs verhuisd naar een groter onderkomen. ‘Van Barendrecht naar...

AUTOHAAG ZEEUW MAAKT JE BLIJ!

AUTOHAAG ZEEUW MAAKT JE BLIJ!

Verkopen is zijn lust en zijn leven, vanwege het werken met mensen. Vandaar dat Imran Bhatti als...