TROTS!


R&S doet waar het goed in is…


Aart Trees (63) begon R&S ooit in een garage en bouwde het uit tot een gezond bedrijf dat inmiddels wordt geleid door zijn neef Stefan Henkel (34). Met beide benen op de grond: ‘We doen alleen wat bij ons past, waar we goed in zijn en wat we aan kunnen!’.

R&S stamt uit 1997. Aart Trees nam de afdeling Landcommunicatie over van zijn toenmalige werkgever. ‘Mijn vrouw zei: ga gewoon voor jezelf beginnen! Ze had een heel goede baan, dus het kón ook. Na 22 jaar voor INA gewerkt te hebben, ben ik toen begonnen. Met 50 portofoontjes. 

In een garage. Meneer van Dijk, de grote Mercedesdealer en commissaris van de RTC, kwam bij me kijken voor een project vervoer op maat en zei: Ik weet in elk geval dat mijn geld niet naar een groot pand gaat.’

Core business

Henkel: ‘Wij verhuren en verkopen communicatieapparatuur, in veel branches in Nederland en daarbuiten. Dat doen we met portofoons. 
Daar hebben we er 8.000 van in de verhuur. Waar gewenst, maken wij een totaaloplossing met een landelijk of eigen netwerk. We ontzorgen de organisaties door het regelen van de frequentievergunningen en de gewenste programmeringen van het portofoonverkeer binnen een evenement of bedrijf.’

Klein begonnen

Trees: ‘We zijn groot geworden in de evenementenwereld. Mijn eerste klant was de avondvierdaagse van Boskoop. Vier portofoons! Dat doen ze tot op de dag van vandaag. Prachtig vind ik dat. We doen nu natuurlijk enorme evenementen als Mysteryland, PinkPop, de Toppers en de Marathon van Rotterdam, maar mensen zoals uit Boskoop hebben je eigenlijk groot gemaakt. Die zullen we altijd blijven bedienen.’

Spontane groei

Henkel: ‘Die groei is allemaal van mond tot mond gegaan. We hebben eigenlijk nooit veel aan acquisitie gedaan. Omdat we op veel druk-bezochte events aanwezig zijn; praat dat zich vanzelf rond… 
En service staat bij ons hoog in het vaandel.’

Wassen onder de kraan

‘Ik ben gewone jongen’, zegt Trees. ‘Uit een arbeidersgezin uit het oude Westen. Dus werken, proberen een paar centjes te verdienen, dat zat er al vroeg in. Alles wat je kón verkopen, dat verkocht je. Toen ik achttien was ging in een radio-televisiezaak werken. Mijn doel was om iedereen die binnenstapte iets te verkopen wat ze graag wilden hebben. Maar ik was ook echt in de klanten geïnteresseerd. Als ze een half jaar later terugkwamen, wist ik wat ze precies wat ze eerder hadden gekocht. Dat gaf een band…’

Creatief

‘Zo is hij nog steeds’, vult Henkel aan. ‘Echt een goede verkoper, maar Aart zoekt daaromheen altijd naar een creatieve manier om het nét even verder af te maken. Dan denk ik wel eens: hoe kom je dáár nou weer op?

Hard gewerkt

Trees: ‘Ja, ik heb altijd wel hard gewerkt. Direct na evenementen m’n spullen terughalen om ze gelijk de volgende dag weer te verhuren. 
Maar dan moest je wel de nacht doorwerken om ze weer helemaal geprepareerd te hebben. Zo werkte je rustig drie dagen achter elkaar door, met alleen een paar powernapjes. Ja, ik ben echt trots op wat er nu staat. Ook op m’n vrouw.’

Nieuwe generatie

Trees: ‘Vroeger schreven we alles op een briefje. Nu zit alles in een barcode en een CRM-systeem. Daarom is het zo belangrijk dat Stefan er is. De nieuwe generatie! Ruim tien jaar geleden is hij bij R&S begonnen. Nu is hij de directeur.’ 

Ome Aart

Henkel: ‘Aart is mijn oom. In 2007 ben ik helemaal in het bedrijf gekomen. Alles gedaan: de vloer vegen, orders inpakken, de auto in, bezorgen, programmeren, installatiewerk en uiteindelijk ook de commerciële kant.  Vooral het directe contact met de klanten vind ik mooi!’

Goede kerel

Trees: ‘Ja, ik heb altijd een directeur in hem gezien. Zijn inzet, zijn kennis, de manier waarop hij met mensen omgaat. En ik spreek ook mensen… 
Als je dan steeds hoort dat is een goede kerel, moet het wel zo zijn toch?’

Toekomst van het bedrijf

Henkel: ‘Ons voornaamste doel is continuïteit in de dingen die we goed doen! In onze belangrijkste branche, de evenementen, zijn we al de grootste partij van Nederland. En ondertussen stapsgewijs kijken naar andere mogelijkheden…’

En Aart?

‘Mijn doelstelling is om het lekker af te bouwen. Ik denk dat ik dat wel kan… Maar daar heb ik wel lang over gedaan… Die wereld waar we in zitten, is nog zó leuk. Als er dan weer nieuwe mooie festiviteiten en projecten komen… Dat blijft een uitdaging… En het houdt me jong…’



Artikel gaat over




Schrijf in voor onze nieuwsbrief en digitale magazine.

Het laatste nieuws

Sanne Barbas (BASE Advocaten) gastspreker op uitverkocht LabourLawLands

Sanne Barbas (BASE Advocaten) gastspreker op uitverkocht LabourLawLands

Sanne Barbas van BASE Advocaten is één van de gastsprekers op het uitverkochte LabourLawLands...

BeGlobal ontwikkelt webcamcover voor World Trade Center The Hague

BeGlobal ontwikkelt webcamcover voor World Trade Center The Hague

Voor World Trade Center (WTC) The Hague heeft BeGlobal Product Media een webcamcover ontwikkeld....

Opel dealer Orange Motors sluit feestjaar af met supersale

Opel dealer Orange Motors sluit feestjaar af met supersale

Opel dealer Orange Motors sluit het feestjaar, waarin Opel 120 jaar bestaat, knallend af met een...