Nieuwe poging om renovatie Van Brienenoordbrug
27-08-25
De aanbesteding van het eerste contract voor het vernieuwen van de Van Brienenoordbrug is gestart. Rijkswaterstaat kiest voor een vernieuwde aanpak, heeft het project in vier contracten verdeeld en past een zogeheten ‘maatwerkovereenkomst Cost+’ toe voor het eerste contract, dat deze week is gepubliceerd op Tenderned. Dat contract behelst het meest urgente werk aan de brug over de Nieuwe Maas: aan het beweegbare deel.
De hele Nederlandse GWW-sector keek reikhalzend uit naar deze tender. Het wilde tot nu toe maar niet lukken met de aanbesteding van de omvangrijke klus. Door de complexiteit en omvang zijn er voor aannemers grote risico’s aan verbonden.
In 2022 mislukte de tender doordat slechts één partij interesse had in het project. Maar die vroeg een veel hoger bedrag dan het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat voor ogen had. Ook was er een verschil van mening over over wie het financiële risico op tegenvallers zou moeten dragen.
Niet één maar vier contracten
Begin 2024 is de aanbesteding afgebroken. Rijkswaterstaat heeft geëvalueerd wat fout ging, anders moest en heeft de markt uitgebreid geraadpleegd. Een van de uitkomsten is dat de markt het opdelen in vier contracten als logisch ziet. Ook de gekozen contractvorm voor het eerste contract is volgens Rijkswaterstaat positief ontvangen.
In de vernieuwde aanpak is het project opgedeeld in vier contracten. Het eerste contract omvat het vernieuwen van de oostelijke basculebrug die stamt uit 1961. De opdrachtnemer voert civiele werkzaamheden uit aan de oostelijke basculekelder, de pijlers, vervangt de oostelijke en middelste brugklep en vernieuwt de systemen voor bediening, bewaking en besturing van de gehele basculebrug. Ook de afbouwwerkzaamheden na het plaatsen van de boogbruggen maken deel uit van dit contract. Het gaat bijvoorbeeld om het asfalteren en het aanbrengen van verlichting en signalering.
De drie andere contracten, die gefaseerd naar de markt worden gebracht, bestaan uit het bouwen van een nieuwe boogbrug, het renoveren van de bestaande westelijke boogbrug en het vervoeren en plaatsen van de boogbruggen door middel van zware transport- en hijswerkzaamheden.
“Het verdelen in vier contracten brengt met zich mee dat het werk waarschijnlijk uitgevoerd wordt door verschillende marktpartijen”, aldus Rijkswaterstaat. “Vanzelfsprekend moeten de werkzaamheden goed op elkaar aansluiten.”
Onzekerheden en risico’s
Het werk in de 60 jaar oude basculekelder brengt onzekerheden met zich mee. Daardoor is het voor aannemers lastig om van tevoren een realistische prijs te calculeren. “Om de opdrachtnemer meer financiële zekerheid te bieden, is voor dit eerste contract een ‘maatwerkovereenkomstCost+’ opgesteld”, meldt Rijkswaterstaat. “Hierbij betaalt de opdrachtgever de opdrachtnemer wat het werk werkelijk kost plus een vast percentage voor algemene kosten en winst. De opdrachtnemer weet hiermee dat onverwachte zaken betaald zullen worden.”
Het vernieuwen van de Van Brienenoordbrug start naar verwachting in 2027 met de engineeringsfase. Het karwei vergt ongeveer vijf jaar. ‘Naar verwachting worden in 2029 de beweegbare delen en het bewegingswerk aangepakt, gevolgd door de plaatsing van een nieuwe westboog in 2030. De oude westboog wordt opgeknapt en vervangt in 2032 de oostboog. Naar verwachting zijn alle werkzaamheden in 2033 gereed.’
Om de impact op het verkeer zoveel mogelijk te beperken vinden de werkzaamheden met verkeershinder plaats in en rondom de zomerperiodes. Gedurende de periode tot aan de definitieve oplevering van een geheel vernieuwde Van Brienenoordbrug kan de brug veilig gebruikt blijven worden, verzekert Rijkswaterstaat. De dienst monitort de brug en voert waar nodig tussentijds onderhoud uit.
(foto: Rijkswaterstaat)