Ondernemerschap

AXOFT HOUDT IT AL 30 JAAR SIMPEL

Axoft IT & Telecom - Rotterdam

Axoft bestaat deze zomer 30 jaar. Oprichter Xander Heijman ziet dat zijn ‘kindje’ in goede handen is bij CEO Paul Velders. ‘Mooi om te zien dat andere mensen waarmaken waar ik van droomde.’

Botanische behangetjes, huiselijke hoekjes met blauwe banken en knalgroene kastenwanden. Het kantoor van Axoft aan de Admiraliteitskade in Rotterdam kan zo in een interieurmagazine. ‘Dit verwacht je niet hè, bij een IT- en telecomdienstverlener’, zegt Paul Velders met een grijns, terwijl hij voorgaat naar de boardroom

‘Het interieur is ontworpen door een styliste. Klanten loven de warme uitstraling van ons kantoor. Ook onze medewerkers willen het liefst op kantoor werken.’ Weer een grijns. ‘Al kan dat ook aan de tafeltennistafel en spelcomputer liggen. En aan de locatie, die op zichzelf al inspirerend is. Je kunt hier de hele skyline zien!’ 

Vanuit het schuurtje
Xander Heijman lacht als hij Paul hoort vertellen. Terwijl hij plaatsneemt op een barkruk, denkt hij terug aan 1994, toen hij Axoft oprichtte. ‘Ik begon in een schuurtje, met een printer en een beeldscherm. De personal computer was in opkomst. Bill Gates droomde dat op elke werkplek een pc zou staan. Dat leek onrealistisch, maar ik vond het interessant en ging technische computerkunde studeren. Ik ben opgegroeid in het Westland. Daar heb ik drie dingen geleerd: altijd eerlijk zijn, direct communiceren en hard werken. Na mijn studie ging ik tuinders helpen met automatisering van hun export. Later deed ik hetzelfde voor olie- en gasbedrijven. Zo ontstond Axoft.’ 

Van 100 naar 1.000 klanten
Binnen vijf jaar had Xander ruim 20 medewerkers en 100 klanten. ‘Door de opkomst van internet en ADSL gingen we ook netwerken leveren. We werden partner van KPN, wat we nog steeds zijn, net als van Microsoft.’ 

“Ik vond het wel lastig om verder te groeien. Achteraf realiseer ik me dat ik beter was in relatiebeheer dan in gestructureerd sales bedrijven en processen implementeren. Toen de sales gedreven Jan Pieter de Ruiter overkwam van KPN groeiden we binnen vijf jaar naar 40 medewerkers en 1.000 klanten. Waarbij we steeds efficiënter werkten en IT en telecom steeds meer integreerden.’ 

Van CEO naar aandeelhouder
In 2014 deed Xander een stap terug. Jan Pieter de Ruiter werd CEO en droeg in 2019 het stokje over aan Paul Velders. Xander en Jan Pieter zijn net als Paul aandeelhouder en tevens adviseur bij Axoft. Xander: ‘Na onze enorme groei hebben we hard gewerkt om onze klanten zo goed mogelijk te bedienen met IT- en telecomvoorzieningen. Dat deden we goed; zeker 95 procent bleef ons trouw.’

Managed service provider
Met Paul aan het roer zijn de volgende stappen gezet. ‘We pakken nog meer de rol van managed service provider’, legt Paul uit. ‘Concreet betekent dit dat wij voor inmiddels zo’n 2.000 klanten hun volledige IT-infrastructuur beheren, inclusief telecom en security. Voor bedrijven zelf is dat niet te doen; je moet van zoveel disciplines verstand hebben en je kennis up-to-date houden. Wij hebben hier een team van inmiddels ruim zeventig mensen, dat efficiënt en flexibel inzetbaar is voor onze klanten. We maken IT voor hen zo simpel mogelijk.’ 

Collega of computerstem?
‘Wij houden alle ontwikkelingen in de markt in de gaten’, vervolgt Paul. ‘Zoals security, wat steeds belangrijker wordt, en de opkomst van generatieve artificial intelligence. Over een tijdje word je gebeld door iemand die precies klinkt als je collega, maar in werkelijkheid een door AI gegenereerde computerstem is. Voor je het weet, doe je iets dat kritische bedrijfsprocessen in gevaar brengt.’ 

Klikken op een linkje
Toevalligerwijs wordt Paul op dat moment gebeld door een klant die op een verkeerde link heeft geklikt. Na het advies om nu vooral niks zelf te doen, zegt Paul: ‘We zeggen dat klanten ons dag en nacht kunnen bellen. Dan moet je ook opnemen. Je maakt het verschil met de manier waarop je klanten helpt wanneer het nodig is. De wereld wordt steeds digitaler; daar doen wij met onze diensten aan mee. Maar in die wereld wordt juist het menselijke contact steeds belangrijker.’

Meebewegen
Het laatste woord is aan Xander: ‘Ik ben ontzettend trots dat Axoft is uitgegroeid tot een marktleider in de regio Rijnmond en Nederland. In 30 jaar zijn we met alle ontwikkelingen meebewogen. Van de opkomst van internet tot de komst van de smartphones. En van de cloud tot AI. Het is mooi om te zien dat al die mensen van Axoft waarmaken waarvan ik 30 jaar geleden droomde: een groot bedrijf dat allerlei klanten helpt met IT. Als aandeelhouder en adviseur mag ik me er nog een beetje tegenaan bemoeien. Maar met Paul aan het roer heb ik alle vertrouwen in de toekomst.’ 

Dit artikel wordt u aangeboden door

Axoft IT & Telecom

Axoft begrijpt dat bedrijven en organisaties moeten kunnen vertrouwen op een zorgeloze digitale werkomgeving. Een werkomgeving die zich voortdurend aanpast aan de wensen van uw organisatie, uw werknemer én uw klanten.Bezoek onze website www.axoft.nl voor meer informatie of bel ons. We zijn bereikbaar op het nummer 088-2210800.

Meer nieuws