Bedrijven passen strategie aan om onzekerheid op buitenlandse markten
03-06-25
Ruim twee van de tien bedrijven passen hun bedrijfsstrategie aan als reactie op spanningen, verstoringen of beleidswijzigingen op de buitenlandse markten. Bedrijven in de industrie en de vervoer en opslag zijn daar het vaakst mee bezig of maken plannen ervoor. In de meeste gevallen gaat het om het aanpassen van de import- of exportmarkt. Dit meldt het CBS op basis van de jongste conjunctuurenquête.
Spanningen, verstoringen of beleidswijzigingen op buitenlandse markten kunnen de Nederlandse economie raken. In maart 2025 gaf 13 procent van de bedrijven aan dat ze hun bedrijfsstrategie hier inmiddels op hebben aangepast. Nog eens ruim 8 procent is dat van plan. Bijna een derde van de bedrijven voorzien geen problemen, want die hebben alleen binnenlandse activiteiten.
Industrie
Bedrijven in de industrie (33 procent) en de vervoer en opslag (30 procent) gaven het vaakst aan hun bedrijfsstrategie aangepast te hebben of dat van plan te zijn vanwege ontwikkelingen in hun buitenlandse markten.
Ook in de zakelijke dienstverlening en de overige dienstverlening zijn bedrijven relatief veel bezig met hun strategie vanwege de ontwikkelingen op buitenlandse markten. Hierbij gaat het vooral om bedrijven in de research, architecten en ingenieursbureaus, het reclamewezen en design, en de reparatie van consumentenartikelen.
Grotere voorraden
Van de bedrijven die bezig zijn met het aanpassen van de bedrijfsstrategie geven drie op de tien aan andere landen te kiezen voor import of export. Bijna de helft van de bedrijven in de industrie geeft dat aan. Ook in de detailhandel en de autohandel en -reparatie wordt dit relatief vaak genoemd.
Daarnaast noemt 20 procent van de bedrijven het vergroten van de voorraden als belangrijk onderdeel van een aangepaste bedrijfsstrategie. Bedrijven in de vervoer en opslag, de overige dienstverlening en de informatie en communicatie noemen dit het vaakst.
Bij het aanpassen van de bedrijfsstrategie gaf 10 procent aan de productie te verplaatsen, 8 procent doet dat naar andere landen (friendshoring) en 2 procent terug naar Nederland (reshoring). In de detailhandel zijn bedrijven daar het vaakst mee bezig.
De meeste bedrijven die bezig zijn met het aanpassen van de bedrijfsstrategie (54 procent) gaven andere onderdelen aan dan de getoonde antwoordopties. Bedrijven konden maximaal twee opties selecteren waardoor het totaal binnen een bedrijfstak kan oplopen tot meer dan 100 procent. In de industrie en de detailhandel kozen bedrijven het vaakst meer dan een antwoordoptie.
Prijzen gaan omhoog
Van de bedrijven die hun bedrijfsstrategie aanpassen denkt een derde dat een gevolg is dat ze de prijzen van hun producten of diensten verhogen. Bedrijven in de horeca en detailhandel geven dit het vaakst aan met 56 procent. In deze bedrijfstakken is het aandeel bedrijven dat de strategie gaat aanpassen wel een stuk kleiner dan in de andere bedrijfstakken.
In de autohandel en -reparatie en de zakelijke dienstverlening verwachten bedrijven die hun strategie aanpassen, het minst vaak de prijzen te zullen verhogen. De meeste bedrijven, bijna 64 procent, geeft aan dat de prijzen gelijk zullen blijven.
(foto Tekst & Toebehoren)