Ondernemerschap

BeGlobal over zaken doen in China: ‘Er is daar in amper tien jaar echt zóveel verbeterd’

BeGlobal - Waddinxveen

Volgende week wordt op een schip van de Spido het nieuwe magazine van Friends in Business gepresenteerd. In de editie van januari staan ook Marco Horneman en André Noordwijk van BeGlobal. Zij doen met hun bedrijf al tien jaar zaken in China. Ruim 90 procent van de promotionele producten van BeGlobal worden gefabriceerd in het op drie na grootste land ter wereld.

‘Er is daar in amper tien jaar echt zóveel verbeterd’, zegt Horneman. ‘Veel meer mensen spreken Engels, het openbaar vervoer is veel beter, er staan veel modernere gebouwen en eigenlijk is het zaken doen daar niet zoveel anders meer dan hier. De fabrikanten in China hebben een heel goed gevoel voor de behoefte van de markt in Europa en Amerika. Dat is heel knap. En net als in Rotterdam moet je ook daar een netwerk opbouwen. Dat kost tijd. Op de beurzen, die we twee keer per jaar bezoeken, leer je een hoop mensen kennen. En ook die mensen maken carrière.'

'Zo hebben we twaalf jaar geleden een vrouw leren kennen die toen bij een fabriek werkte waar ze usb-sticks maken. Zij is voor zichzelf begonnen en heeft nu een bedrijf dat verschillende soorten elektronica maakt. Omdat ze kwaliteit levert én vanwege de persoonlijke relatie doen we nog steeds zaken.’

‘Toen we tien jaar geleden met de trein in Hong Kong arriveerden liep je met je koffer boven je hoofd op het perron omdat het verschrikkelijk druk was’, zegt Noordwijk. ‘Als je daar nu met de hogesnelheidslijn vanuit Gouanghzou aankomt, is alles goed georganiseerd en geordend. Het is zo modern dat je je niet kunt voorstellen dat we in Nederland ooit zover komen. Ik heb heel erg het gevoel dat ze ons aan het inhalen zijn. Werkelijk iedereen betaalt daar met zijn smartphone. Mensen hebben niet eens een portemonnee bij zich.’

Het hele verhaal in het komende magazine van Friends in Business.

Dit artikel wordt u aangeboden door

BeGlobal

Onze producten worden gebruikt met een doel, om een bepaald resultaat te bereiken. We beoordelen product media als onderdeel van de totale marketingmix van onze klanten. Met als uiteindelijk doel hun merken te versterken.’

Meer nieuws