Ondernemerschap

Gestaag Groeien met BusinessBuilding 

BusinessBuilding - Rotterdam

Droom groot. Maar hoe zorg je ervoor dat groei geen toevalstreffer is, maar duurzaam? Mark Goossens en Maurice Schorer, beiden partners bij BusinessBuilding, weten als geen ander hoe je dat aanpakt: kijk naar commercie als een proces!

‘Opvallend genoeg wordt commercie vaak niet met dezelfde discipline benaderd als andere bedrijfsprocessen. Bij finance en IT is structuur vanzelfsprekend’, begint Maurice. ‘Maar commercie? Daar werken mensen vaak op intuïtie. Wij laten zien dat een gedisciplineerde aanpak van commercie juist veel meer rendement en groei oplevert.’

Toch is niet elke ondernemer een goede match. Maurice: ‘Als iemand zegt: “Het gaat wel prima zo”, dan wordt het lastig. Maar als een ondernemer voelt dat er méér in zit en bereid is om echt stappen te zetten naar groei, dan kunnen we veel waarde toevoegen.’

‘Met onze vier pijlers – commerciële audits, interimmanagement, coaching en opleidingen – helpen we bedrijven om hun commerciële resultaten te verbeteren’, vult Mark aan. ‘BusinessBuilding werkt met een – ja, óók gestaag groeiend – team van 35 specialisten en hanteert een gestructureerde aanpak die gebaseerd is op jarenlange ervaring en bewezen methodieken.’

Commerciële audit

Waar staat een bedrijf nu? Waar wil het naartoe? En wat is er nodig om daar te komen? Mark: ‘Vaak draait het bij commercie om een paar mensen die vaak al jaren op gevoel hun klanten bedienen. Wij helpen het commerciële proces in logische stappen te verdelen. Iedere stap moet doordacht zijn en goed uitgevoerd worden.’

Maurice: ‘De audit laat precies zien waar de verbeterkansen liggen. Wij geven vervolgens concrete en direct implementeerbare adviezen.’

Een veelvoorkomende valkuil bij ondernemers is dat ze omringd worden door ‘mini-me’s’: mensen die op dezelfde manier werken en denken als zijzelf. Maurice: ‘Dat is fijn zolang iedereen blijft, maar als iemand vertrekt, valt een deel van de commerciële slagkracht weg. Wij zorgen voor een gestructureerde werkwijze die niet afhankelijk is van individuen. En dat is geen kwestie van strakke regels, maar van een werkbare structuur. Door processtappen vast te leggen, kun je nieuwe medewerkers sneller inwerken en blijf je op koers.’

Mark: ‘Een goede verkoper is niet vanzelfsprekend een goede commercieel directeur. Leidinggeven en strategisch denken zijn andere vaardigheden. Daar kunnen wij bij helpen.’

Een bewezen aanpak is hierbij cruciaal. ‘Wij hebben een groeimodel ontwikkeld dat de organisatie van buiten naar binnen analyseert: van strategische positionering tot aan de commerciële uitvoering. Zo ontstaat een solide structuur die standhoudt, zelfs als er personele wisselingen zijn.’

Ondernemerservaring

Dat Mark en Maurice ondernemers begrijpen, komt niet uit de lucht vallen. Maurice maakte eind jaren 90 carrière als salesmanager bij diverse bedrijven in datacommunicatie. ‘Toen de internetbubbel barstte, bouwde ik mijn eigen adviesbureau op.’

Mark heeft zijn sporen verdiend in de financiële wereld, onder andere bij ING en Nationale Nederlanden, waar hij betrokken was bij complexe verandertrajecten. ‘Het ondernemerschap lonkte al jaren. Om als zelfstandig adviseur bedrijven te helpen groeien, was bijna tien jaar geleden een logische keuze.’

‘Wij weten hoe het voelt om zelf aan het roer te staan, en ik heb ook mijn ups en downs in ondernemen gekend’, stelt Maurice. ‘En juist daarom kunnen we ondernemers helpen echt stappen te zetten.’

Business Building zelf groeit ondertussen ook stevig door. ‘Wat ons uniek maakt, is juist de diversiteit binnen het team van partners’, vertelt Maurice. ‘Als je allemaal dezelfde profielen aan tafel zet, ga je elkaar vooral bevestigen. Maar met verschillende perspectieven en persoonlijkheden daag je elkaar uit. Dat werkt niet alleen voor onze klanten, maar houdt onszelf ook scherp.’

Juiste balans

En buiten werktijd? Maurice noemt zichzelf lachend een early adopter. ‘Of het nu om technische gadgets of sporten gaat, ik vind alles leuk.’ Van karate en judo tot golf en padel, thuis onderuit op de bank liggen gebeurt zelden. Dat geldt ook voor de rest van het gezin. Zijn zoon sport veel, leert voor acteur en regisseur, terwijl zijn dochter haar weg zoekt als singer-songwriter en Maurice nu al als haar manager heeft gebombardeerd. ‘Het ondernemerschap zit bij ons thuis in het DNA’, glimlacht hij. Naast zijn drukke agenda bij Business Building is Maurice ook voorzitter van een sportvereniging voor verstandelijk gehandicapten. ‘Het is belangrijk om iets terug te doen.’

Mark kiest ook voor balans. ‘Ik voetbal nog steeds op zaterdagmiddag bij VOC in Rotterdam. Golf en padel horen er sinds kort ook bij. Sinds ik zelfstandig ondernemer ben, heb ik meer ruimte om betrokken te zijn bij de kinderen en hun sportactiviteiten. En ja, de derde helft op zaterdag blijft heilig.’

Eerst de connectie

Beide business builders zijn enthousiast over hun lidmaatschap bij Friends in Business. ‘Het is een waardevol netwerk. Met een goede combinatie van communicatie via het platform, de laagdrempelige events, maar ook sportieve activiteiten, waar je op een andere manier met elkaar in gesprek raakt. Dat is precies wat wij bij Business Building belangrijk vinden: eerst de connectie, dan de samenwerking.’

TEKST: DEBORA PLOMP

FOTOGRAFIE: VINCENT VAN DORDRECHT

Meer nieuws